
FARLIG, VAKKERT: Isformasjonen som tyter ut fra fjellveggen på E18 er vakker, men farlig. Foto: Asbjørn Olav Lien
Les også
FARLIG, VAKKERT: Isformasjonen som tyter ut fra fjellveggen på E18 er vakker, men farlig. Foto: Asbjørn Olav Lien
STOKKEVEIEN: En rundkjøring i Stokkeveien bør ligge her, ved Myrvang, mener Bokemoa Nærmiljøutvalg. Rådmannen anbefaler en rundkjøring et par hundre meter nærmere E18 (i bakgrunnen). Fra venstre: Stein-Erik Lysbakken, Ellen Stein (leder) og Bjarne Sætre. Foto: Paal Even Nygaard
NYTT UTSTYR: Sandefjord kommune har anskaffet nytt saltutstyr, som reduserer saltforbruket til absolutt minimum. Foto: Roy Vidar Fagervold/Sigurd Stave Maskin AS
AVSLUTTER: Fjellsikringen av Holmenåsen på E18 sør for Sem må ta pause, fordi kulden gjør arbeidet umulig. I nordgående retning blir det fortsatt bare ett kjørefelt, fordi det ennå ikke er montert nett som kan fange issprang. Foto: Asbjørn Olav Lien
ENDRING: Regjeringen skjerper straffene for ulovlig mobilbruk fordi det er for mange som bryter dagens regler. Foto: NAF
I FARTA: Marius Toresen Bjercke bruker elsparkesykkel året rundt. Han er fornøyd med at det kommer strengere regler for bruken av den. Foto: Per Langevei
LITE LYS: Allerede før barn og ungdom har nådd skolen om morgenen, slukkes gatelysene midt i november. Jan Olaf Gulbrandsen etterlyser både refleksbruk og senere slukking av lysene.
FJERNET: Lidia Alekseeva på plass ved den tidligere fotgjengerovergangen i Kilgata. Mange går likevel rett ut i gata som at den fortsatt eksisterte. Det kan skape farlige situasjoner. Foto: Per Langevei
I SIN EGEN VERDEN: – Holder de på med mobilen, følger de ikke med. Da kan de jo kræsje med hva som helst, sier Kristin Staxrud Normann, FAU-leder ved Framnes skole. (illustrasjonsfoto)
ÅSTEDET: Her, på E18 mellom Sandefjord og Larvik, ble Stavanger-mannen målt til 176 km/t. Foto: Harald Strømnæs
USYNLIG: Det er bare stammen av 40-skiltet som synes bak bjørketreet i Framnesveien. Foto: Anne Bente Løvdal Nygård
I MØRKET: Det er ingen tvil om at refleksvesten gjør deg mest synlig. Foto: NAF
NULL DØDE: Bedre sikring og langsiktig trafikksikkerhetsarbeid har bidratt til at færre dør i trafikken. Foto: Sophie Aaserud/Trygg Trafikk.
GRAVEARBEID: Rundt Framnes skole skifter kommunen ut eksisterende vann og avløpsanlegg. Gravearbeidet har skapt noen utfordringer rundt skolen, når det kommer til henting og kjøring til skolen. Derfor har rektor, Hans Christian Nystad, oppfordret foreldre til å tenke seg litt ekstra om før de kjører barna helt til skolen. Foto: Elisabeth Gjerde
BLIR TRYGGERE: Rektor Rolf Peder Lundh ved Gokstad skole får fjernet rundt 20 av de ansattes biler når det opprettes ny parkeringsplass på et areal over Østerøyveien, to-tre hundre meter fra skolen. Foto: Paal Even Nygaard
VENTETID: Mens noen bilister aksepterer å måtte vente litt på grønt lys i Krokemoveien (bildet), opplever naboer at andre bilister i stedet velger å kjøre i Maratonveien. – Noen er oppe i 60–70 kilometer i timen, sier firebarnsfar Ole Mikal Hausberg. Foto: Tone Merethe Ude
GANG- OG SYKKELVEI: På store deler av Haneholmveien anbefaler Structor at det bygges gang- og sykkelvei langs østsiden av veien for å bedre trafikksikkerheten til myke trafikanter. Prosjektleder i Sandefjord kommune, Ole Jakob Hansen og prosjektleder i Structor Ingvild Skaug. Foto: Elisabeth Gjerde
SKOLEPATRULJE: Thomas Falch Hubred passer på at elevene som skal til Byskolen kommer seg trygt over fotovergangsfeltet i Museumsgata. Kitt Merete Aasen, som her følger barna Aleksander Aasen Holseth og Viktoria Aasen Holseth, mener skolepatruljen er viktig, spesielt ved veier med mye trafikk som i Museumsgata. Foto: Elisabeth Gjerde
Foto: Asle Rowe
KJØRER FORSIKTIG: Helene Rødsand prøver å ta mest mulig hensyn med sin el-sparkesykkel. Det er det ikke alle som gjør. NAF frykter alvorlige konsekvenser. Foto: Per Langevei
SIKTEN TILBAKE: Mandag formiddag ble pyntegresset i midtrabatten i Sandefjordsveien ble klipt for å øke sikten ved avkjøringen til rådhuset. Foto: Paal Even Nygaard
SIKT SPRERET: Her skjedde det en kollisjon mellom en motorsykkel og en bil 22. juli. Statens vegvesen mener ulykken kunne vært unngått dersom gresset var klippet. Foto: Paal Even Nygaard
HØYT GRESS: På midtrabatten i Sandefjordsveien har sivet begynt å bli veldig høyt. Dette skaper trøbbel for bilistene som skal ut på veien fra parkeringen ved rådhuset. Foto: Elisabeth Gjerde
VARSLER KONTROLLER: De vil ikke si hvor de dukker opp, men lista over prioriterte strekninger lar UP deg gjerne se. Foto: Politiet
LIVSFARLIG: Bare i løpet av de tre siste ukene er fem motorsykkelførere drept i trafikken her i fylket. De fleste var godt voksne og til dels erfarne MC-førere. Nå slår både politiet og sykehuset full alarm over utviklingen. Foto: Asbjørn Olav Lien
Bommene på Hasle sto fredag formiddag halvveis nede. Spordrift var på stedet for å undersøke, og rundt klokka ni var veien åpen for trafikk. Foto: Elisabeth Gjerde
UP: Utrykningspolitiet har på ti kontroller i mai skrevet ut 89 forenklede forelegg for høy hastighet. Foto: Arkiv
IKKE BRA: Camilla Isaksen synes det skremmende å se alle unge som kjører el-sparkesykkel uten hjelm på trafikkerte veier. Foto: Per Langevei
FARLIG: Legg merke til den røde ringen på bildet, som markerer hvor beveren nesten har gnagd seg gjennom oretreet. Jon Torjus Alten frykter at treet kan falle inn på veien, og vil advare bilister om faren. Foto: Jon Torjus Alten
MAGERT: Det blir lite ny asfalt på fylkesveiene i år. I Sandefjord skal én strekning på fire kilometer få nytt dekke. Illustrasjonsfoto: Paal Even Nygaard
BELASTET: Krysset Lingelemveien/Ringveien er ett av de mest trafikkerte i Sandefjord. Samtidig med omgjøring til rundkjøring, kommer ny gang- og sykkelvei videre fra Frøyas vei og langs Dølebakken (nederst) til krysset. Foto: Olaf Akselsen
KJEMPEGLATT: Sigrun Arnørsd opplevde en speilglatt og nærmest ufremkommelig Storgate. Foto: Per Langevei
SKADER: Det ble skader i blant annet frontruta og i støtfangeren på bilen til Kristin Njaastad da usikret last fra en annen bil traff hennes. FOTOMONTASJE: Privat
IKKE SLIK: Sikten er nok god akkurat nå, inntil snøen på biltaket skulle falle ned på frontruta. Den kan fort bli en livsfarlig trafikkfelle. Foto: Per Langevei
FARLIG: Espen slapp unna morgenen med skrekken og et punktert dekk. Det kunne ha gått mye verre. Foto: Privat.
FLOTT VEI: Alexander Nysæther er glad i å sykle, og synes den nye Dølebakken virker trygg og fin. Foto: Per Langevei
FORNØYD: Thor-Olaf Hegna (53) har lenge irritert seg over veivesenets bruk av brøytestikker i rød plast. Nå brukes det mer bambus, og det applauderer Hegna. Foto: Per Langevei
MÅ KUTTES: Arbeidsleder Hege Larsen i Sandefjord kommune viser hvor mye denne hekken må kuttes ned til for å tilfredsstille kravene til sikt. Lenger bort i veien var hekken over tre meter høy. Til venstre står driftsingeniør Anders Sæther Tøvik. Foto: Paal Even Nygaard
Ikke vent til glatta kommer før du skifter til vinterdekk. Foto: Frende forsikring
TRØTTE SJÅFØRER: Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, mener det er bekymringsfullt at såpass mange passasjerer er bekymret for at sjåføren skal sovne. Foto: Mats Stordal
DØLEBAKKEN: Her ved Nedre Åsenvei opphører sykkelfeltet hvis du sykler nedover. Det skaper farlige situasjoner mener naboer til bakken. Fra venstre: Edvard Withbro, Randi Withbro, Susanne Vik og Maja Vik. Foto: Per Langevei
SNART GLATT: Nå er det lurt å vurdere dekkskift. Butikksjef hos Dekk1 på Hasle, Leif Klausen, har allerede byttet endel dekk, men de fleste venter for lenge, sier han. Foto: Per Langevei
FORSKJELL: UP-betjent Espen Oustorp undrer seg over at så mange sjåfører i Tønsberg bruker håndholdt mobiltelefon i trafikken. Han mener sjåførene i Sandefjord er mye flinkere til å følge reglene på dette området. Foto: Asbjørn Olav Lien
FEILPARKERINGER: På Skjellvika er det ofte trangt og vanskelig for myke trafikkanter å eventuelle nødetater å komme fram. Foto: Per Langevei
STOPPET IKKE #1, #2, #3 OG #4: To voksne, tre barn og en hund venter og venter, men ingen biler eller andre kjøretøy stopper for å slippe dem over. Dette er dagligdags om man skal over Bottenveien for å fortsette på gang- og sykkelveien langs Raveien, forteller beboerne i området. Ved å klikke på pilene, kan du se den reelle situasjonen da SB skulle dokumentere problemet. Foto: Tone Merethe Ude
SYKKELFELT: Slik ser det ut i juli-19 Foto: Per Langevei
SELV MED BABY: Alette Kronberg (29) sier hun nok selv ville valgt raskeste rute fra Torvet og over til Lindex. Foto: Maja Christensen
PRIS: Fra venstre sees Hans Hilding Hønsvall ( leder av hovedutvalget for samferdsel og areal i Vestfold fylkeskommune), Anette Hvidtsten (FAU) og Rolf Peder Lundh ( rektor ved Gokstad skole). Elevene viser et hjertelig grønt engasjement. Foto: Per Langevei