(Nettavisen) Med flytekniker-streiken inne i sitt tredje døgn og to andre streiker som en mulig realitet i løpet av en uke, er det mye som skal klaffe i forhandlingene for at norske flyreisende ikke blir berørt.

Hele 160 flyplass-arbeidere tas ut i streik tirsdag hvis ikke Fellesforbundet og NHO Luftfart blir enige i meklingen mandag. Og litt senere i uka kan det bli avgjort om pilotene i SAS går ut i streik. På toppen av dette kommer bagasjekaos, underbemannede flyplasser og varsler om streik i store deler av Europa.

– I verste fall får vi tre streiker her på en gang. Avhengig av hvor vanskelig dette blir, kan det bli ekstremt uoversiktlig for de som skal ut og reise nå, dessverre, sier flyanalytiker Han Jørgen Elnæs i Winair

Men alle parter er veldig klar over hvordan dette kan ramme, understreker flyeksperten:

– De kjenner dette presset ekstremt hardt – særlig nå etter to år i den dype avgrunnen. Kanskje blir det ikke en så bra sommer som flyselskapene hadde tenkt, og etterspørselen inn mot vinteren er usikker av mange årsaker. Flybransjen er langt fra friskmeldt, sier Elnæs.

Les også: Flystreiken trappes opp – kansellerer flere reiser

– Den skumleste streiken

Elnæs er ikke i tvil om at det er den pågående flytekniker-streiken rammer flytrafikken hardest:

– Teknikerstreiken er mest skummel. Det er jo helt klare regelverk som styrer om et fly kan gå eller ikke, og teknikerne er helt avgjørende. Flyene blir stående på bakken hvis det tekniske kravet tilsier reparasjon eller annet som krever inngripen av en flytekniker.

Les også: Trippel flystreik kan ramme ferie-Norge: vil skjerme disse rutene

Det skjer ting hele tiden som krever teknisk sjekk av fly, påpeker Elnæs. Periodisk vedlikehold er planlagt med en liten buffer, men det er mye som ikke kan skyves på, og som kan holde fly på bakken, understreker eksperten, som opplyser om en liste med absolutte krav som må overholdes:

– Den kalles minimum equipment list – hvis noe av det som er på den listen mangler eller er feil, kan ikke flyet gå, sier Elnæs.

– Da blir det komplisert

Så langt er 106 av totalt 430 organiserte flyteknikere i Norge tatt i streiken – tilsvarende rundt 25 prosent av teknikerne. Senere denne uken kan ytterligere 39 blitt tatt ut i streik.

– Melder de inn en utvidelse, vil det naturligvis treffe hardere. Jo flere som er i streik, desto mer komplisert blir det å avvikle programmet.

Nettavisen har kontaktet NFO (Norsk flyteknikerforbund) både på mobil og e-post mandag ettermiddag – de har så langt ikke besvart vår henvendelse.

Torbjørn Lothe er leder i NHO Luftfart og motpart på arbeidsgiversiden både i teknikerstreiken og den eventuelle streiken blant bakkepersonell. Han vil ikke si noe om konsekvensen av eventuelt to pågående streiker på samme tid.

– Jeg vil ikke forskuttere noe. Tvert imot har jeg troen på at dette skal løse seg. Mekling er ikke unormalt, sier Lothe til NTB.

Les også: Tre muligheter for dem som rammes av flystreik

– Dropp bagasjen!

Den andre streiken som truer er blant flyplass-ansatte – alt fra folk som sjekker inn til personal i sikkerhetskontrollen, bagasjehåndtering eller de som vinker inn flyene eller fyller drivstoff.

– Flyet kan fly uten bagasje, men ingen vil en gang tenke på å kompromittere på sikkerhet i lufta, sier Elnæs.

Flyet kan fly uten bagasje, men andre deler av logistikken kan rammes og begrense flyten på flyplassene, slik at alt tar lengre tid.

Allerede har store flyplasser som Schiphol i Amsterdam redusert antall flybevegelser, mens Brussel er rammet av en generalstreik. Elnæs antar at Heathrow, Dublin, Amsterdam, Arlanda, Paris og kanskje Frankfurt, vil gjøre som Amsterdam.

Det er primært de store transitt-flyplassene som treffes hardest. Skal du fly direkte til Alicante eller Malaga, for eksempel, er risikoen lavere, anslår Hans Jørgen Elnæs.

– Ville du bestilt fly selv nå, hvis du ikke hadde billett, men ønsket å reise?

– Skulle jeg gjerne ut og reise, hadde jeg gjort det. Men jeg tror jeg hadde planlagt for kun håndbagasje. Jeg tror at ting ordner seg.

Les også: Reisefeber til tross for flykaos: – Vi får bare ta det som det kommer

Kaos i Europa

Mandag kveld melder NTB at flyplassen i Brussel har stengt avgangsdelen på grunn av en nasjonal streik. Heathrow i London har bedt flyselskapene kansellere 10 prosent av flygingene. Det er også planlagt en rekke flyplass-streiker i blant annet Spania, Portugal, Italia og Frankrike senere i juni, men konsekvensene av disse er ennå ikke kjent, ifølge Independent, som siteres av NTB.

Bemanningstrøbbel i kjølvannet av pandemiens oppsigelser har skapt problemer på flyplasser i flere land den siste tiden. På Heathrow i London har det i helgen vært store problemer med å håndtere all bagasjen, og passasjerer måtte vente i timevis for å få tilbake bagasjen sin.

Mandag ba flyplassen flyselskapene om å kansellere 10 prosent av alle flygingene. Minst 5.000 passasjerer var mandag rammet av disse kanselleringene, melder Sky News.

På Heathrow i London hadde bagasjen hopet seg opp i enorme hauger mandag (se også bildet over).

– Det er bagasjesystemet som konka ut – sånt kan skje. Det kan skje på Kastrup, på Gardermoen, i Paris eller hvor som helst. Skal du videre da, blir det fort trøbbel, sier Elnæs.

Det er de store transitt-flyplassene som har mest risiko for flyplasskaos i sommer, på grunn av både mangel på folk og streikefare, påpeker Elnæs. Han nevner for eksempel Heathrow, Schiphol (Amsterdam), Charles de Gaulle i Paris og Arlanda i Stockholm. Mellomlandinger på disse flyplassene kan dermed fort innebære forsinkelser og andre komplikasjoner.

Booker om

Selskapet EasyJet har kansellert en lang rekke flyginger i sommer i et proaktivt forsøk på å unngå kanselleringer i siste liten. EasyJet-sjef Johan Lundgren vil ikke gi et eksakt estimat på nøyaktig hvor mange flyginger som vil bli berørt.

– Vi tar forebyggende tiltak for å styrke den økonomiske balansen i løpet av sommeren, inkludert en rekke ytterligere kanselleringer på de berørte flyplassene. Vi varsler passasjerene på forhånd, og vi venter at de fleste vil bli ombooket på alternative flyruter innen 24 timer, sier Lundgren mandag.

Flyplassen Gatwick har begrenset antall avganger i sommer på grunn av personellmangel. På Schiphol flyplass i Amsterdam, en av Europas travleste flyplasser, er det satt et tak for antall passasjerer som reiser der per dag. De siste månedene har flyplassen slitt med store bemanningsproblemer. Mandag gikk en rekke rengjøringsansatte på Schiphol ut i en spontan streik, ifølge Reuters.

Tror på pilot-løsning

Elnæs velger å være optimist, og tror for eksempel at det er gode muligheter for at pilot-streiken, den tredje trusselen, ikke blir noe av:

– Jeg heller mer mot at det ikke blir streik enn at det blir steik for SAS-pilotene. Jeg tror det er rom for at SAS og foreningen blir mer enige enn de er i dag, at det kommer innspill som får dette på plass.

Det står mye på spill for SAS, som er helt avhengige av å gjennomføre en kuttplan. Den danske regjeringen lovet i forrige uke å holde på et eierskap på rundt 30 prosent, men på betingelser som blant annet forutsetter frisk kapital fra andre aksjonærer.

SAS' kuttplan innebærer en innsparing på 800 mill. på pilot-kostnader av en ramme på totalt 7,5 milliarder kroner, som pilotene har sagt ikke er mulig. Det er også et krav om at 560 piloter som mistet jobben under pandemien skal få tilbake jobbene sine på de samme vilkårene de hadde da de ble sagt opp.

– Dette er sementert, så der gir de seg nok ikke, sier Elnæs.