– De minuttene har jeg tenkt på, drømt om og hatt mareritt om flere titusentalls ganger, sa den 33 år gamle vaktsjefen da han forklarte seg i Hordaland tingrett onsdag.

Vaktsjefen nekter straffskyld etter kollisjonen natt til 8. november 2018, der fregatten han hadde ansvaret for kjørte inn i baugen på oljetankeren Sola TS og videre mot land ved Stureterminalen der den til slutt havarerte.

Kollisjonen skjedde bare noen minutter etter vaktskifte om bord i fregatten og 33-åringen hadde nettopp tatt over kommandoen om bord. Av den avtroppende vaktsjefen var han blitt gjort oppmerksom på den øvrige trafikken i Hjeltefjorden. Det var tre båter som kom mot fregatten på babord side og det som ble oppfattet som et uidentifisert objekt med fulle lys tett opptil land på styrbord side.

Lysende objekt

– Verken jeg eller avtroppende vaktsjef trodde at det var et fartøy. Vi slår oss på en måte til ro med det, at vi har et lysende objekt styrbord, men at vi kommer oss fint mellom det og fartøyet vi har på babord side, sa vaktsjefen i retten.

Objektet viste seg å være det 250 meter lange tankskipet som nettopp hadde gått fra land og var på vei ut i fjorden. Klokka 04:01:15 greier ikke KNM Helge Ingstad å gå klar av skipet og treffer med hele akterskipet i baugen på tankeren.

Under vaktskiftet hadde den påtroppende vaktsjefen fått beskjed om at fregatten hadde meldt seg inn for sjøtrafikksentralen på Fedje da de hadde passert innmeldingen. Derfor hadde 33-åringen også tenkt at det ikke var noe uavklart i forhold til trafikksentralen.

Ikke oversikt

Før den tiltalte startet sin forklaring i Hordaland tingrett onsdag, redegjorde Tor Bjarte Henrichsen i Vest politidistrikt for de innsamlede dataene fra ulykken. I en visualisering over alle de innsamlede dataene, fikk retten en kronologisk oversikt over hendelsen.

Den viste blant annet at Sjøtrafikksentralen hadde ikke oversikt over Helge Ingstad da tankskipet fikk tillatelse til å legge ut på ferd nordover. Samtidig var to andre fartøy også på vei nordover. Helge Ingstad var på full fart sørover midt mellom fartøyene som gikk i motsatt retning.

Bare 3 minutter før sammenstøtet slo Sola TS alarm og spurte operatøren på sentralen om hvilket skip som hadde fart rett mot dem.

Et ekko

– Nei, det er en eh. Vi har ikke fått noen opplysninger om ham. Eh, han har ikke rapportert til oss. Jeg har bare et ekko på skjermen her, svarte sjøtrafikksentralen til tross for at Helge Ingstad en times tid tidligere hadde gitt seg til kjenne.

Fregatten var også synlig på radar, med unntak av en kort periode mellom klokke 3.30 og 3.40. Likevel fikk Sola TS tillatelse til å legge ut på sin ferd. Minuttet etter Sola TS først spurte, klokka 3.59, kom sjøtrafikksentralen på at det kunne være Helge Ingstad. De kalte da opp fregatten og ba den om gå kraftig styrbord.

Vaktsjefen på Helge Ingstad svarte da at han måtte vente til han hadde passert et objekt han trodde han hadde ved sin side. Som altså var Sola TS på vei utover.

(©NTB)