– Nå får også Sandefjord bysykler

Valgløfte: Høyre går til valg på at bysykler kommer i neste periode, blant annet her ved togstasjonen. Fra venstre står Yllka Neziri, Bjørn Ole Gleditsch og Helene Nygård. Foto: Paal Even Nygaard

Valgløfte: Høyre går til valg på at bysykler kommer i neste periode, blant annet her ved togstasjonen. Fra venstre står Yllka Neziri, Bjørn Ole Gleditsch og Helene Nygård. Foto: Paal Even Nygaard Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Så snart det er praktisk mulig blir det bysykler til låns i Sandefjord. Det lover Høyre i sitt valgprogram.

DEL

Det har vært snakket om lenge. Nå blir det en realitet, i hvert fall dersom Høyre sitter ved roret i neste periode. I sitt valgprogram lover de å innføre bysykler, slik byer som Drammen og Oslo har hatt i mange år.

– Vi ønsker å gjøre dette så fort det er praktisk gjennomførbart. Nå vil vi undersøke hvordan dette gjøres andre steder og så sette opp kriteriene for hvordan vi skal gjøre det, sier ordfører Bjørn Ole Gleditsch.

Blant det som skal avklares er antall sykler, type sykler, betalingsordning og hvor i byen de skal plasseres. Ordføreren antyder 30 sykler, spredt på tre steder: Togstasjonen, Brygga og muligens Aagaards plass. På sistnevnte sted vedtok nylig kommunen å opprette en sykkelparkering. Nærhet til sykkelbutikk, med mulighet for vedlikehold, kan også tale for en slik plassering. Turistkontoret vil være en annen partner.

Kostnad ikke avgjørende

Syklene skal være robuste og trolig blir det betaling med kort eller telefonapp. En annen forutsetning er at folk kan låne dem for en lengre periode, for eksempel under et feriebesøk.

Hvor mye det hele vil koste er ennå uvisst, men ifølge ordføreren er ikke det avgjørende. Listekandidat Yllka Neziri har derimot et klart ønske.

– Syklene bør jo være blå, sier hun lattermildt.

– Sykle til jobben-aksjonen kan også kobles inn i prosjektet, slik at togpendlere kan bruke syklene til jobb, sier Helene Nygård, også hun kandidat ved valget.

Andre tiltak for sykling

Alle tre trekker fram miljø- og helseaspektet ved tiltaket. Flere syklister gir færre bilister og bedre klima og miljø. Og de setter det i sammenheng med Sykkelbyen Sandefjord, et samarbeid med fylkeskommunen med mål om å legge til rette for mer sykling. Det samme gjelder prosjektet Grønn skolevei, med mål om å øke elevenes bruk av sykkel, og dermed mindre behov for å bli kjørt til skolen av foreldrene. Igjen; redusert bilbruk øker trafikksikkeheten.

Ifølge Helene Nygård bør skolene tillate at også de aller yngste får sykle til skolen.

– Jeg har en seks-åring hjemme, som synes det er urettferdig at søsteren får sykle til skolen, og ikke han.

Andre tiltak framover er allerede bestemt, som gang- og sykkelvei langs Dølabakken og mot Hemskilen ved grensa til Larvik. På sikt håper ordføreren at det kommer liknende tiltak langs Haneholmveien mot Store Bergan skole.

LES MER OM VALGET HER!

Kan bli reklame

Ordføreren ønsker som sagt at det skal være mulig å leie sykkel over en lengre periode. I Drammen har de derimot en begensning på tre timer. Det koster derimot bare 120 kroner for en hele året. Byen har 140 sykler fordelt på 15 stasjoner, og lånte sykler kan settes av på den stasjonen du selv velger.

Ordningen er et samarbeid med Clear Channel Norway og har ikke kostet kommunen noe. Til gjengjeld er syklene utstyrt med reklame. Med bysykkelkortet i Drammen kan abonnentene også bruke kortet på den samme ordningen i Oslo.

Bjørn Ole Gleditsch utelukker ikke reklamefinansierte bysykler, men den samme reklamen andre steder i byen ønsker han ikke.

– Og kriteriene, som hvor lenge man kan låne sykler, er det vi som skal sette.

LES OGSÅ: Et liv på hjul er over

Artikkeltags