Arkitektur på timeplanen førte til tempel på utstilling

Stiller ut hjemmesnekra tempel: Kristine Eriksen (bak f.v.), Linn Eike Larsen, Sina Lauvålien, Shafik Olsen, Kamilla Bøe og Otilie Jønsberg. Foran ligger Madeleine Øvretveit (t.v.) og Maren Davidsen.

Stiller ut hjemmesnekra tempel: Kristine Eriksen (bak f.v.), Linn Eike Larsen, Sina Lauvålien, Shafik Olsen, Kamilla Bøe og Otilie Jønsberg. Foran ligger Madeleine Øvretveit (t.v.) og Maren Davidsen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hvordan ser en korintisk søyle ut, egentlig?

DEL

Halvannen time i uka lærer 20 elever ved Varden ungdomsskole om arkitektur, klesdesign, kunstverk og klassisk musikk.

De siste ukene har de brukt paller, papp, blomsterpotter, tre og maling på å forme et tempel ut i fra lærdommen de har tilegnet seg i valgfaget kulturarv.

LES OGSÅ: På denne skolen lærer de jøglerier og sirkuskunster

Arkitektur i høysetet

Der er temaet arkitektur som har ført dem til læren om templer og søyler. Hele klassen har blant annet vært på studietur til Oslo for å iaktta bygg og lære å kjenne igjen arkitektur og ulike søyler. 

Variasjon: Fire forskjellige søyler pryder tempelet: kompositt (foran), jonisk, dorisk og korintisk.

Variasjon: Fire forskjellige søyler pryder tempelet: kompositt (foran), jonisk, dorisk og korintisk. Foto:

– Det er ikke så mange søyler på bygg i Sandefjord, så det var bra at vi kunne ta turen til en annen by. Og det er utrolig artig når du ser opp og oppdager søylene, særlig nå som vi vet mye mer om dem, forteller Otilie Jønsberg (15).

Siden januar har elever som tar valgfaget kulturarv jobbet med kunsthistorie fra gresk og romersk tid. Elevene har lært hvordan de forskjellige søylene på templene så ut og hvilke tidsperioder de stammer fra.

– Vi var opptatt av å vise fram historien bak søylene, forteller Maren Davidsen (15) og forklarer forskjellen på de fire søylene.   

Kompositt er den «nyeste» versjonen med flest utbroderiger, mens dorisk er den første, og enkleste, versjonen. Deretter kommer jonisk og korintisk (se bildet over til venstre).

LES OGSÅ: Varden-rektoren har fått ny jobb

– Gøy å lage noe

Siden elevene har lært så mye, ønsket de å gjøre mer. De ville lage noe. Det førte til at de satte i gang med papp og stiftemaskin for å lage fasaden til et romersk tempel. Søylene, som stammer fra fire forskjellige tidsepoker, har de fått til ved hjelp av papp og blomsterpotter. 

Hensikten var å få tempelet utstilt på skolen. Det har det nå blitt – i vestibylen på ungdomsskolen.

– Det har vært moro å lage, men det tok litt lengre tid enn vi trodde da vi satte i gang. Særlig malinga, sier lærer Sverre Bang.

Elevene har fulgt valgfaget siden i høst. Samtlige av dem synes det er spennende.

– Særlig når vi får laget noe, i stedet for kun å ha undervisning, sier Madeleine Øvretveit (15).

Artikkeltags