En fartsdemper i Haukeveien på Ranvik ser igjen ut som et lappeteppe: Brostein, ny asfalt, gammel asfalt og hull.
– Jeg har selv sett mange kjøre inn på fortauet for å komme over fartsdemperen uten å ødelegge bilen, sier Gunnar Jonsson (68).
Han bor i området og mener dårlig konstruksjon av fartsdemperen gjør at den blir hullete og ødelagt.
LES OGSÅ: Sjekk alle veiene som får ny asfalt: – Vi må ta tøffe prioriteringer
LES OGSÅ: Veiene i Sandefjord er ekstremt slitt i år. Taxisjåfører blir slitne og kundene lider.
– Sprekker og hull
På tvers av veibanen, på hver side av demperen, er det to rader med brostein.
– Vinter, tele, regnvær og store temperatursvingninger bidrar kanskje også til at det blir sprekker og hull, sier Jonsson, som nylig meldte fra om fartsdemperen der enkelte bilister velger fortauet som vei for å unngå bilskader.
Han skrev om demperen på nettsiden fiksgatami.no.
Dette er ikke en offentlig meldeside, men mange har lagt inn meldinger der. Det hender ansatte i Sandefjord kommune følger med der og får meldinger om dårlige veiforhold, selv om de foretrekker egne direktemeldinger (se fakta).
– Løsner
Jonnsson opplevde i alle fall å få raskt svar og at ny asfalt nærmest umiddelbart ble lagt for å dekke over hullene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det hjelper midlertidig, men er ingen varig løsning. Odd Thorstein, koordinator i veivedlikeholdsavdelingen i Sandefjord kommune, erkjenner at konstruksjonen ikke er ideell:
– Vi ser at steiner og asfalt sammen gjør at det løsner. Da blir det hull og ikke noe godt å kjøre der. Det er dårlig kombinasjon, akkurat som den fartsdemperen vi har i Museumsgata, sier han.
LES OGSÅ: Mista forhjulet i Museumsgata
Men snart blir det trolig en løsning for fartsdemperen i Haukeveien.
Reddes av Jotun-kabel?
– Fartsdemperen skal være der. Men målet å fjerne alle steinene og kun ha asfalt der. Vi håper at dette kan fikses samtidig med gravearbeid i området, sier Thorstein.
Den forestående gravingen skyldes at Jotun trenger en ny høyspentkabel, og denne skal gå i bakken.
Planen er nå å grave den ned under den ustabile fartsdemperen, slik at man får gjort to arbeider – som ellers ikke har noe med hverandre å gjøre – i samme prosess.
Ifølge Thorstein er planen at en ny fartsdemper kan være på plass til høsten en gang, men han lover intet, da avtalen med gravefirmaet ikke er helt klar ennå.
LES OGSÅ: UP-lederen om dekkskifte: – Det handler om sikkerhet