Denne fartsdemperen blir stadig ødelagt. Nå er det nok.

KNUTEPUNKT: Skal man til eller fra Ranvik, er fartsdemperen tett ved knutepunktet som forbinder Haukeveien, Ranviksvingen og Ranvikskogen. Planen er at den skal byttes ut.

KNUTEPUNKT: Skal man til eller fra Ranvik, er fartsdemperen tett ved knutepunktet som forbinder Haukeveien, Ranviksvingen og Ranvikskogen. Planen er at den skal byttes ut. Foto:

Når fartsdemperen gjentatte ganger blir full av hull og bilister velger å kjøre på fortauet for å unngå skader på egen bil, er det noe galt. Men Jotuns behov for en kabel kan løse problemet.

DEL

En fartsdemper i Haukeveien på Ranvik ser igjen ut som et lappeteppe: Brostein, ny asfalt, gammel asfalt og hull.

– Jeg har selv sett mange kjøre inn på fortauet for å komme over fartsdemperen uten å ødelegge bilen, sier Gunnar Jonsson (68).

Han bor i området og mener dårlig konstruksjon av fartsdemperen gjør at den blir hullete og ødelagt.

LES OGSÅ: Sjekk alle veiene som får ny asfalt: – Vi må ta tøffe prioriteringer

LES OGSÅ: Veiene i Sandefjord er ekstremt slitt i år. Taxisjåfører blir slitne og kundene lider.

– Sprekker og hull

På tvers av veibanen, på hver side av demperen, er det to rader med brostein.

– Vinter, tele, regnvær og store temperatursvingninger bidrar kanskje også til at det blir sprekker og hull, sier Jonsson, som nylig meldte fra om fartsdemperen der enkelte bilister velger fortauet som vei for å unngå bilskader.

MELD FRA!

■ Ser du hull, dårlig asfalt eller andre mangler på kommunale veier eller gang- og sykkelstier?

■ Meld direkte fra til Sandefjord kommune, helst via epost på post@sandefjord.kommune.no eller send en melding via kommunens Facebook-side.

Han skrev om demperen på nettsiden fiksgatami.no.

Dette er ikke en offentlig meldeside, men mange har lagt inn meldinger der. Det hender ansatte i Sandefjord kommune følger med der og får meldinger om dårlige veiforhold, selv om de foretrekker egne direktemeldinger (se fakta).

– Løsner

Jonnsson opplevde i alle fall å få raskt svar og at ny asfalt nærmest umiddelbart ble lagt for å dekke over hullene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HULLETE: Denne fartsdemperen i Haukeveien er stadig ødelagt og full av hull. Det hender av bilister svinger opp på fortauet for å unngå hullene.

HULLETE: Denne fartsdemperen i Haukeveien er stadig ødelagt og full av hull. Det hender av bilister svinger opp på fortauet for å unngå hullene. Foto:

Det hjelper midlertidig, men er ingen varig løsning. Odd Thorstein, koordinator i veivedlikeholdsavdelingen i Sandefjord kommune, erkjenner at konstruksjonen ikke er ideell:

– Vi ser at steiner og asfalt sammen gjør at det løsner. Da blir det hull og ikke noe godt å kjøre der. Det er dårlig kombinasjon, akkurat som den fartsdemperen vi har i Museumsgata, sier han.

LES OGSÅ: Mista forhjulet i Museumsgata

Men snart blir det trolig en løsning for fartsdemperen i Haukeveien.

Reddes av Jotun-kabel?

– Fartsdemperen skal være der. Men målet å fjerne alle steinene og kun ha asfalt der. Vi håper at dette kan fikses samtidig med gravearbeid i området, sier Thorstein.

Den forestående gravingen skyldes at Jotun trenger en ny høyspentkabel, og denne skal gå i bakken.

Planen er nå å grave den ned under den ustabile fartsdemperen, slik at man får gjort to arbeider – som ellers ikke har noe med hverandre å gjøre – i samme prosess.

Ifølge Thorstein er planen at en ny fartsdemper kan være på plass til høsten en gang, men han lover intet, da avtalen med gravefirmaet ikke er helt klar ennå.

LES OGSÅ: UP-lederen om dekkskifte: – Det handler om sikkerhet

LAPPETEPPE: Fartsdemperen er et lappeteppe av brostein, ny og gammel asfalt - i tillegg til skadene.

LAPPETEPPE: Fartsdemperen er et lappeteppe av brostein, ny og gammel asfalt - i tillegg til skadene. Foto:

Artikkeltags