Gå til sidens hovedinnhold

Velmente avgifter og virkeligheten

Det har i flere år vært pekt på at avgiftsnivået i Norge øker handelslekkasjen til våre naboland.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Sandefjords Blad tok ifjor høst spørsmålet for å demme opp for handelslekkasje.

Statistisk Sentralbyrås 12-månedersoversikt anslo i august ifjor at handelslekkasjen hadde øket med hele ti prosent på bare ett år, til anslagsvis 16 milliarder kroner.

LES HER: Avgiftsdiskusjonen som bare må komme

Pandemistengningen viser at handelslekkasjen trolig er betydelig større enn det man tidligere har anslått. Og trolig har langt større negative virkninger på norsk næringsliv enn det som var antatt.

Norge har et mylder av særavgifter. De fleste av dem er velmente, de skal fremme helse eller et eller et annet godt formål. Avgiftsforslag har ikke sjelden kommet opp i sluttforhandlingene når Stortinget skal vedta neste års statsbudsjett. Begrunnelsene er ofte velmente, begrunnet i et eller annets parti behov for å ta vare på befolkningen.

Og det er sikkert et behov for å passe på oss, så vi ikke spiser for mye godterier eller heller i oss uhørte kvanta av brus. For ikke å snakke at vi tar et glass vin for mye eller røker.

Skal vi tenke på handelsnæringen og visse deler av industrien, kan vi begynne å lure på om permanent stengte grenser og totalt reiseforbud ikke kunne være av det gode. Da ville jo kanskje alle de gode formålene bli oppnådd.

Handelslekkasje er ikke bare et problem i Norge. Vi nordmenn drar til Sverige for å kjøpe billigere alkohol, svenskene trekker mot Danmark, og danskene setter nesen mot Tyskland, og derfra stikker tyskerne til Østerrike for å handle, mens østerrikerne reiser på innkjøpstur til Italia.

LES OGSÅ: Lover kamp for å minske grensehandelen: – Det handler om flere tusen nye arbeidsplasser

Styring av konsumet av fy-fy-varer er langt fra ny i Norge, myndighetenes behov for folkeoppdragelse har lenge vært sterkt. Handelslekkasjen har vært der like lenge. Fra oppveksten husker jeg turene til Strømstad for å kjøpe sukker, gjerne tikilossekker. Og køen av handlehungrige vestfoldinger som ventet utålmodig på å komme i land ved Langangen på Frederikshavn-ferjen for å hamstre kjøttvarer var alvorlig og ikke til å spøke med. ¨

Det er lenge siden. Terskelen for å ta seg en handletur over til den andre siden har lenge vært lav i grensenære områder. Etterhvert som prisforskjellene fra land til land er blitt større, har appetitten på handleturer øket, også for dem som ikke har helt kort avstand til diskene på den andre siden av grensen.

'Også billettprisene på ferjer – eller betaler man for billetter lenger, blir man ikke betalt for dem? – bidrar til å øke handelslekkasjen. Det er ikke rart at de tar turen når Helsingfors’ innbyggere har funnet ut at det er billigere å ta hårklippen i Tallinn, alt inklusive.

Reiseopplevelsen får man i tillegg gratis. Og flere og flere av oss har tid til handleturer. For mange av dem som gjør det, er billigere innkjøp viktig for privatøkonomien.

LES OGSÅ: Løvaas (H) vil bekjempe grensehandel med lavere avgifter

Men de hadde sikkert handlet hjemme hvis norske priser ikke var så mye høyere. I iveren etter å passe på sunnheten vår og i folkeoppdragelsens ånd kan det virke som både næringspolitikk og arbeidsplasser har vært totalt glemt. Det bør det bli slutt på, uansett hvor velment forslaget om en ny avgift er. Med åpne grenser oppnår man neppe hensikten for avgiften, men bidrar til å svekke norsk næringsliv.

«De gode gjerninger redder verden,» sa Bjørnstjerne Bjørnson. Man kan godt legge til at de gode gjerninger ikke må ta knekken på næringslivet vårt og arbeidsplasser, uansett hvor velmente eller gode gjerningene er.

Næringspolitikk og avgiftspolitikk må sees i sammenheng. Og de gode intensjoner må tilpasses virkeligheten. Handelslekkasjen bare øker og øker hvis vi turer frem som vi hittil har gjort. Nå er det på tide også å ta hensyn til og lytte til handelsnæringen og norsk industri.

LES OGSÅ: Legg ned taxfree-handelen om bord

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.