Gå til sidens hovedinnhold

Det må bli enklere å komme seg ut til øyene, derfor trenger vi bro over Vestfjorden

Artikkelen er over 4 år gammel

Det er kanskje litt merkelig at en fra Andebu skal ha meninger om dette, men vi er jo interessert i at veisystemet i regionen skal være best mulig. Det vil en bro mellom Stokke og Nøtterøy gjøre.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er klart at for regionen er en bro over Vestfjorden til Stokke det beste. Det blir enklere å komme fra E18 og ut til øyene. Særlig i helgene om sommeren.

Det er jo et kjent problem at fredag ettermiddag stopper trafikken opp i rundkjøringen ved Jarlsberg. Da har jo trafikken ut fra Tønsberg som skal mot Vear, forkjørsrett. Og trafikken fra E18 stopper opp. Og dette blir bare verre med tiden. Utvidelse av strekningen fra Sem og nytt kryss ved Jarlsberg vil også ta mye matjord.

På Brunstad er det jo en gigantutbygging nå, med et par tusen hotellrom hvor det skal byttes ut gjester ganske ofte. og dette vil resultere i trafikkproblemer i Stokke sentrum og Vear/Hogsnesbakken. Det blir nok mange store arrangementer der med veldig mye trafikk. Det må bli en løsning på trafikken gjennom Stokke sentrum.

Et nytt veisystem utenfor sentrum til E18 vil løse dette. Og da er veien fra den nye broen løst. Det ville kanskje være lurt å gjøre noen svinger for å spare matjord.

Før bompenger ble funnet opp i Norge var det staten som finansierte veier selv.

Det er merkelig at finansiering av infrastruktur må ordnes med banklån.

Den norske staten har masse penger (Oljefondet) plassert rundt i verden.

Det må gå an å låne ut litt av dette rentefritt til infrastruktur i landet. En hører jo at nedbetalingstiden avhenger av renteutgifter.

Hva er vitsen med å fore banksystemet med renter fra utbyggingsprosjekter når pengene (våre) er tilgjengelig fra Oljefondet rentefritt?

Men det er nok mange økonomer som gjør alt de kan for å beholde dette i banksystemet.

Kommentarer til denne saken