Vestfoldbanen: Det er som byggingen av Hardangerbroen, hvor kostnadene i forhold til inntektene er slik at hvis en hadde beholdt fergene, kunne det vært gratis overfart med middag og rødvin til evig tid

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Hele forsiden av Sandefjords Blad var for noen dager siden fylt av bildet av Jonas Gahr Støre som hadde tatt turen til Larvik stasjon Både pressen og NRK var tilstede.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. Han kritiserte regjeringen for å redusere bevilgninger til planlegging av nytt dobbeltspor fra Larvik til Tønsberg. Arbeiderpartiet ville plusse på med 200 millioner kroner i håp om å få flere Vestfoldstemmer.

Det har allerede gått hundrevis av millioner til eksterne konsulenter som blant annet har foreslått stasjon under Badeparken her i Sandefjord!

La oss stikke fingeren i jorda. Det går i dag et tog i timen, som regel halvtomt. Det bruker 37 minutter fra Larvik til Tønsberg. La oss si at reisetiden ville gå ned til 25 minutter med dobbeltspor. Det vil fortsatt bli to til tre stopp på 3-4 minutter hver.

Skal 12 minutters besparelse være nok begrunnelse for en investering på mangfoldige milliarder og som ville føre til stor inngripen i naturen og eksisterende bebyggelse?

Dette er en typisk politisk beslutning som ikke kan forsvares samfunnsøkonomisk. Det er som byggingen av Hardangerbroen, hvor kostnadene i forhold til inntektene er slik at hvis en hadde beholdt fergene, kunne det vært gratis overfart med middag og rødvin til evig tid.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken