På tide å legge ned Vestfoldfestspillene. Lag heller country- og westfoldfestival

IKKE MYE SMELL: Vestfoldfestspillene har vært vant til å få rundt 4.000 publikummere inn på Vollen til den tradisjonsrike Fyrverkerikonserten. I år kom bare rundt halvparten.

IKKE MYE SMELL: Vestfoldfestspillene har vært vant til å få rundt 4.000 publikummere inn på Vollen til den tradisjonsrike Fyrverkerikonserten. I år kom bare rundt halvparten. Foto:

Festen er for lengst forsvunnet fra Vestfoldfestspillene. Skal det være noen mening i at kommunene, fylkeskommunen og staten fortsetter å pøse ut millioner, bør det i det minste være til et arrangement som folk faktisk har lyst til å gå på. Som for eksempel en vestfoldsk countryfestival.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

KommentarVestfoldfestspillene er i trøbbel. Igjen.

Da festivalen ble stiftet i 1991, var ambisjonen at den skulle ha posisjon som «fylkets viktigste kulturaktør, en referanse og en inspirator for kulturlivet og publikum».

Slik gikk det ikke.

Nå er det ikke mye fest igjen i Vestfoldfestspillene. Det spilles, ja vel, men de siste fem årene har medieoppslagene først og fremst handlet om svak økonomi, krangling om profil og lokalisering, laber publikumsinteresse samt ledere, styrer og eiere som har trukket seg.

Sommerens utgave av festivalen ble nok en gedigen nedtur. I budsjettet var det kalkulert med at det skulle selges 13.000 billetter - det stoppet på 6.000.

Tapet ble på hele tre millioner kroner.

Den ene av disse minusmillionene kom som følge av nysatsingen Fjord Classics. Her skulle kjente navn trekke publikum til Sandefjord, men selv om den relativt beskjedne ambisjonen var å fylle 60 prosent av kapasiteten på arrangementene, ble det mye lavere.

Etter minustall for Vestfoldfestspillene i 2013 og 2014, var det selverklært unntaksår i 2015 med få arrangementer og klar beskjed fra eierne om å tjene penger.

Dét klarte de, med 1,1 million kroner i pluss. Men i 2016 endte det med nytt underskudd på 200.000 kroner, og over 50 prosent av egenkapitalen gikk tapt.

Nå må altså styreleder Stein Kinserdal og direktør Truls Sanaker prøve å komme opp med en plan om hvordan sommerens festivalunderskudd på tre millioner skal dekkes.

Dét blir ikke lett.

Hos majoritetseieren Vestfold fylkeskommune har det gjennom mange år vært murrende misnøye i flere politiske partier. Heller ikke hos småaksjonærene - kommunene i Vestfold - er stemningen god. Larvik har allerede meldt seg ut av Vestfoldfestspillene, og vil heller bruke pengene sine lokalt.

Dét er ikke vanskelig å forstå. For Vestfoldfestspillene tilfører ikke vestfoldkommunene noe de ikke har fra før.

Med lokale ildsjeler i spissen, koker det av egenartede kulturaktiviteter i kommunene - året rundt og med høy kunstnerisk kvalitet. Vestfoldfestspillene har ikke klart å stå fram med noen klar profil. Noen år har arrangementene vært strødd rundt om i fylket, andre år har de vært konsentrert om enkelte av byene - med det resultat at de andre byene er blitt fornærmet.

Du kan spørre nesten hvem som helst om hva de forbinder med Vestfoldfestspillene; svaret er høyst sannsynlig «ingenting».

Vestfoldfestspillene økte i år satsingen på klassisk, men valgte i tillegg også en «litt her og litt der»-strategi i håp om å trekke et bredt publikum. Så da sto også blant andre amerikanske Melody Gardot (som har vært i Norge flere ganger de siste årene), Ila Auto, Ravi, Helge Jordal og Odd Nordstoga på programmet.

Ikke noe galt om noen av dem, men vi ser dem rundt om på lokale og nasjonale konsertscener ellers i året også. Så det går ikke an å si at de er med og tilfører Vestfoldfestspillene noe unikt.

Kammermusikksatsingen med «Fjord Classics» var i og for seg strategisk lur. I Sandefjord har MiSK-leder Svein Rustad og Kulturelt Initiativs kunstneriske leder Dag Nilssen bygget opp et klassisk-miljø som Vestfoldfestspillene i utgangspunktet kunne spasere rett inn i.

Likevel klarte de ikke å trekke folk her heller.

Ett av eiernes største problemer er at merkevaren Vestfoldfestspillene langt på vei er null verdt, etter mange år med negative medieoppslag.

Selv om det i år var over 70 arrangementer, ble det bare solgt 6.000 billetter. I «unntaksåret» 2015 var det rundt 7.500 publikummere, og året før det ble det solgt 10.000 billetter.

Med tanke på at stadig færre finner grunn til å gå på arrangementene, er Vestfoldfestspillene blitt en ganske så kostbar festival å holde i gang. I fjor var driftskostnadene på 9,375 millioner kroner, og av dette gikk 2,75 millioner til lønn.

Det skjer så mye bra rundt om i kommunene i fylket, at Vestfoldfestspillene i sin nåværende (manglende) form ikke vil bli savnet.

I år har fylkeskommunen og kommunene gitt driftstilskudd på tre millioner kroner. I tillegg har Vestfoldfestspillene fått statstilskudd gjennom Norsk kulturråd med to millioner kroner.

Fem millioner kroner i offentlig støtte for å selge 6.000 billetter, altså.

Det er ikke slik at kultur først og fremst skal «lønne» seg i kroner og øre. Opplevelser, læring, identitet, fellesskap og kreativ utvikling er faktorer som er vel så viktige. Men nå har innbyggerne i mange år tydelig demonstrert at de sprikende, uoriginale og profilløse Vestfoldfestspillene ikke fenger.

Det skjer så mye bra rundt om i kommunene i fylket, at Vestfoldfestspillene i sin nåværende (manglende) form ikke vil bli savnet.

Hvis fylket og kommunene fortsatt ønsker å kunne lage et arrangement som har egenart og som folk faktisk har lyst til å gå på: hvorfor ikke arrangere en gedigen countryfestival?

I Vestfoldfestspillenes egen virksomhetsidé heter det at de «skal presentere musikk og annen scenekunst på et høyt kunstnerisk nivå», «bringe prosjekter og arrangementer til fylket som ellers ikke ville funnet sted», «være aktuell i spennet mellom tradisjon og nyskaping» og «være fylkets viktigste kulturaktør, en referanse og en inspirator for kulturlivet og publikum».

En flerdagers country- og westfoldfestival med norske og internasjonale artister, for eksempel i Høyjord, ville ha oppfylt alt dette. Og publikum hadde strømmet til.

NOK NÅ: – Nå har innbyggerne i Vestfold mange år tydelig demonstrert at de sprikende, uoriginale og profilløse Vestfoldfestspillene ikke fenger, skriver journalist Bjørn Tore Brøske.

NOK NÅ: – Nå har innbyggerne i Vestfold mange år tydelig demonstrert at de sprikende, uoriginale og profilløse Vestfoldfestspillene ikke fenger, skriver journalist Bjørn Tore Brøske.

Artikkeltags