Gå til sidens hovedinnhold

Vi er ett av to fylker som ikke får støtte til dette

Artikkelen er over 2 år gammel

– Vi må nok bli flinkere til å tenke på andre typer prosjekter også når vi søker etter støtte, sier fylkets samferdselssjef.

For abonnenter

Hvert år siden 2014 har Samferdselsdepartementet delt ut millioner til gang- og sykkelveier landet rundt. Men i 2019 må sykkelbyen Sandefjord, og hele Vestfold for den saks skyld, se langt etter slik støtte.

Fylkeskommunens samferdselssjef, Siv Tørudbakken, forteller at de har søkt om støtte.

– Ja, vi søkte både for Dølebakken i Sandefjord og FV301 ut mot Stavern. Begge disse prosjektene er store og det kan være grunnen til at vi ikke har fått noe, opplyser hun.

I fjor fikk Vestfold støtte til ett prosjekt i Tønsberg. De har tidligere også fått statlige midler til arbeidene i Dølebakken. For å få støtte for 2019, er det et krav at pengene brukes det samme året. 

Uregulerte får støtte

– At vi ikke får støtte til Dølebakken i år, går ikke ut over framdrifta i prosjektet. Men støtte hadde gjort at vi kunne jobbe med flere prosjekter samtidig. Det kan se ut som man har støttet prosjekter som i størst mulig grad er bynære, sier Tørudbakken.

Hun legger merke til at det er mange sykkeltiltak som får støtte i år som ikke nødvendigvis er utbedring eller bygging av gang- og sykkelveier. På lista over de som har fått finner vi blant annet mange sykkelparkeringer.

– Sykkelparkering er noe du ikke trenger å ha reguleringsplaner for når du søker. Det må du for andre typer prosjekter. Vi har ikke søkt om støtte til slike uregulerte prosjekter tidligere, så det er noe vi nok m å bli flinkere til å tenke på i framtida, sier samferdselssjefen.

(Saken fortsetter under gravemaskinen.)

Les også: Ønsker fortgang i arbeidet med gang- og sykkelsti i Haneholmveien

Propp i Industriveien

Lista over gang- og sykkelveier fylkeskommunen ønsker å utbedre eller lage er ganske lang. Her er prosjektene som står øverst på fylkets handlingsprogram fra 2018 til 2021:

  • FV275 Dølebakken/Lingelemveien.
  • FV303 Hystadveien fra Strandpromenaden til Haukeveien.
  • FV301 Jahrehagen - Skårabakken.
  • FV310 Nykirke - Søndre Vegge
  • FV35 Ås - Linnestad.
  • FV311 Feskjær.
  • FV301 Berg - Søndersrød.
  • FV255 Krokemoveien fra Sportsveien til Ringveien.
  • FV509 Narverødveien.

For Sandefjords del har både Industriveien på Vesterøya og nevnte Dølebakken fått statlig støtte tidligere. Kommunens sykkelkoordinator, Ole Jakob Hansen, forteller at de derfor ikke har søkt om mer i år.

– Vi har jo fortsatt ikke klart å gjennomføre tiltakene i Industriveien. Sett i lys av det, i tillegg til at vi ikke skal starte andre store prosjekter i år, så var det ikke naturlig å søke i år, forteller han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Les også: Inger (90) redder en venn på glatta

Har fått mye tidligere

Det er Statens vegvesen som lager et forslag til hvem som bør få støtte. Deretter sender de det videre til Samferdselsdepartementet som tar den endelige avgjørelsen.

Sykkelkoordinator i Statens vegvesens region Sør, Henrik Duus, synes ikke det er dramatisk at Vestfold ikke får noe støtte i år.

– Historisk sett har Vestfold fått en svært stor andel av støtten, både i regionen vår og nasjonalt. Nå har de en del prosjekter som ligger litt etter framdriftsplanen, og det kan også være en del av forklaringen, sier han.

Støtteordningen skal overføres fra departementet til fylkeskommunen, det vil si den nye regionen, fra 2020.

Les også: – Vi ønsker gang- og sykkelsti både i Veløyveien og Vesterøyveien

Kommentarer til denne saken