UP: Tirsdag hjelper det ikke å komme med unnskyldninger

VINTERDEKK: Har du skiftet til vinterdekk? UP: Tirsdag hjelper det ikke å komme med unnskyldninger

VINTERDEKK: Har du skiftet til vinterdekk? UP: Tirsdag hjelper det ikke å komme med unnskyldninger Foto:

Av

Snøværet treffer Østlandet tirsdag. Blir du stoppet på sommerdekk av politiet, er det ingen bønn. Da kan førerkortet ryke.

DEL

(Laagendalsposten) Tirsdag morgen ventes det nedbørsmengder i form av snø på Østlandet, Agder og Telemark. Har du ikke byttet dekk ennå, er det på høy tid nå.

Ikke ta sjansen

Ifølge tall fra Trygg Trafikk omkom 17 mennesker på norske veier i september 2018. Det er mer enn dobbelt så mange som i september 2017.

– Gode dekk er veldig viktig for sikkerheten. Har du sommerdekk på bilen og det blir isete og glatt kan du faktisk ikke kjøre i det hele tatt før du har byttet. Veigrepet til sommerdekk på vinterføre er langt fra godt nok og bremselengden er betydelig lengre, sier Ytre-Hauge.

LES OGSÅ: Fanny (29) skal til Bali for å redde hav

 

Nye dekk?

Bør du kjøpe nye dekk? Spørsmålet om når du bør kjøpe nye vinterdekk dukker opp hvert år.

– Et dekk varer vanligvis tre-fire sesonger, men det blir litt som å spørre hvor langt et tau er. Hvor lenge et dekk varer avhenger selvsagt av hvor mye det er brukt og kjørestilen din, men selv dekk med 5–7 mm mønsterdybde bør byttes ut når de er ca. fire år gamle. Da er gummien begynt å bli hard, og veigrepet er langt fra like godt, sier Ytre-Hauge. 

Rådet hans er å måle mønsterdybden på det stedet hvor det er mest slitt. Hvis det ikke oppfyller kravet på 3 mm må det byttes.

– Mange har fått med seg at det ikke er påbudt å bruke vinterdekk i Norge. Du kan altså kjøre med sommerdekk hvis forholdene tillater det, men fra 1. november må også sommerdekkene ha en mønsterdybde på minimum 3 mm. Ikke glem det, sier Ytre-Hauge.

LES OGSÅ: Løke danner baktroppen: – Jeg er her for å hente «bøtta»

Forårsaker dødsulykker

Dårlige dekk har vært en medvirkende årsak til flere av dødsulykkene på vinterføre i Norge de tre siste årene. Havner du i en ulykke kan det få store konsekvenser.

– Det kan bli karakterisert som grovt uaktsomt, du kan utsette deg selv og andre for livsfare. Har du dårlige, eller feil dekk kan politiet ty til bøter, inndragelse av førerkort, eller i verste fall tiltale.

– Forsikringsselskapene vil også kunne gi deg mindre eller ingen erstatning i slike tilfeller, sier fagsjefen.

Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, forteller at de samlede ulykkesanalyserapportene fra 2017 viser at 26 prosent av dødsulykkene kan tilskrives tekniske forhold ved kjøretøyet.

– Som hovedregel er det da snakk om dekk eller bremser. Noen dekk er så ekstremt dårlige at man kan undre seg over at folk i det hele tatt tør å kjøre med dem, sier Guro Ranes.

Ranes sier det er viktig at kunnskapsnivået om dekk økes.

– At man er bevisst på hvilken risiko man utsetter seg for ved å kjøre med gamle eller dårlige dekk, at man sjekker om dekkene er riktig montert og orienterer seg om forskjellen på kvaliteten på dekk, blant annet ved hjelp av uavhengige forbrukertester, fortsetter hun.

 

Fakta om dekk:

  • Gummi er ferskvare og kvaliteten forringes med alder. Gamle dekk blir harde. Du kan se når dekket er produsert ved å sjekke den såkalte DOT-koden på dekket. Står det eksempelvis 1015, så betyr det at dekket ble produsert i uke 10, 2015. Alle dekk produsert etter år 2000 har fire siffer.
  • Slitasje på dekk avhenger av hvor mye du kjører. Kravet til mønsterdybden på et vinterdekk er 3 millimeter. NAF anbefaler 4 millimeter. Det generelle rådet fra NAF er at dekk holder i rundt tre sesonger, forutsatt at du kjører 15.000 kilometer i året.
  • Sjekk at dekkene er riktig montert (riktig rulleretning). Vinterdekkene bør vaskes jevnlig i vintersesongen for å ha best mulig gripeevne.

Artikkeltags