Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvaltorvet tar Black Friday på alvor!

Annonse fra Hvaltorvet

Fredag er Hvaltorvet stappfullt av gode Black Friday-tilbud! Her får du oversikten over hva du ikke må gå glipp av. Gjør deg klar for tidenes handlefredag!

Hvaltorvet inviterer deg til tidenes «Black Friday»! 

Dette blir garantert en dag utenom det vanlige i alle våre 60 butikker. Butikkene fylles med gode tilbud og ekstreme rabatter.

Dette kan du ikke gå glipp av!

Alle butikkene er åpne fra 10-22:00

Delta gjerne på vårt arrangement på Facebook.

Her kan du se Black Friday-tilbudene!

- Her bobler det nesten over av energi og forventninger om dagen! Alle gleder seg til fredag og nå begynner alt å bli klart, sier en spent senterkoodinator ved Hvaltorvet Inger-Anne Hem. 

Hvaltorvet er klart for det de lover blir tidenes Black Friday! For her tar de virkelig den amerikanske tradisjonen på alvor, og på denne dagen er senteret stappfullt av gode tilbud som er eksklusive og kun fås på denne dagen. 

Det er fantastiske tilbud på hele senteret denne dagen, men vi kan blant annet nevne at Kitch'n, Bertoni og VITA alle har 25% avslag på alle varer. Og er det noen i familien du tenker å gi en bok til jul så har du sjansen til å få den hos Ark på - 30%, for der er nemlig hele butikken på 30% avslag den dagen.

Verdens største shoppingdag

Black Friday har blitt veldig populært i Norge de siste årene, og ikke uten grunn, det skal være artig shopping med supertilbud som bare gjelder denne dagen. Fenomenet kommer egentlig fra USA, der det ble arrangert for første gang i Philadelphia i 1966. I dag Black Friday spredd seg til resten av verden, og er verdens største shoppingdag.

Inger-Anne Hem kan fortelle at det i fjor var flere av butikkene som hadde Black Friday-tilbud, men at det er først i år at et samlet senteret trår til. Og det skikkelig, med supertilbud i alle butikker og masser av aktiviteter på hele senteret. Og hvordan skal de klare å toppe dette igjen neste år? 

- Å herregud, nei det aner jeg ikke, det blir vanskelig, sier Hem, men smiler og legger raskt til;

- Dette er bare starten så får vi se hvor det ender.

Julegavehandelen i boks

I USA er Black Friday alltid fredagen etter Thanksgiving, og markerer startskuddet for julehandelen. Og det er ikke feil å få unna julegavene når det fortsatt er fire uker til jul, og de endatil er svært gunstig priset.

- Jeg gleder meg til å få gjort unna det meste av julehandelen denne dagen, sier Inger-Anne Hem. Det og å høre Anders Strøm synge, han er så flink og opptrer her fra klokken syv om kvelden.

Her kan du se Black Friday-tilbudene og planlegge din fredag.

Hjertelig velkommen til en fantastisk fredag på Hvaltorvet! 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet