Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Smartere familieøkonomi - ja, takk!

Annonse fra Handelsbanken Sandefjord

Det skal ikke mer til enn noen smarte grep - og en bank som fortsatt tilbyr deg ekte personlig service.

Handelsbanken Sandefjord

Folk er forskjellige. Derfor finner vi de løsningene som passer for deg, enten du er privat- eller bedriftskunde. Vi lover deg personlig oppfølging og et enkelt bankliv. Kanskje er det derfor norske bankkunder mener Handelsbanken leverer den aller beste servicen av alle?

Fordeler ved å være kunde i Handelsbanken:

* En rådgiver som kjenner akkurat deg - og kan skreddersy de aller beste løsningene for dine behov. Her er det rådgivere uten bonus og ingen kunde-
programmer.

* Du får alltid tak i rådgiveren din på telefon eller mail. Handelsbanken har ett kontaktpunkt hvor du er i fokus.

* Effektiv hjelp og service grunnet korte beslutningslinjer.

* Hverdagsservice i verdensklasse. Banken scorer meget godt i EPSIs kunde-
undersøkelse hvert eneste år.

Besøksadresse Sandefjord: Thor Dahlsgt. 1-5

Åpningstider: Mandag-fredag 09.00-15-00 (eller etter avtale)

Kontakt kontoret på telefon:
33 44 67 70

Les alt om Handelsbanken Sandefjord på hjemmesiden!

Høstsola glitrer utenfor kontorlokalene til Handelsbanken i Sandefjord. Idet vi kommer inn døren er det en varm og vennlig gjeng som møter oss. Siden 2005 år har denne banken levert personlig service til lokalbefolkningen i og rundt den sjarmerende vestfoldbyen - og det med stort hell!

HJELPEN ÉN TELEFON UNNA

Camilla Moe Kristiansen (23) og Joakim Hovland (26) er begge kunder i samme bank. Camilla, som også studerer til å bli sykepleier i Sandefjord, har vært tilknyttet Handelsbanken i tre år og fikk med seg Joakim da de ble et par. Nå gleder hun seg til å bli ekte samboer og medeier i kjærestens tomannsbolig i Kodal. - Det blir bra å få skjøtet over den ene delen til Camilla, sier Joakim smilende mens han titter bort på henne.

Sammen har de fått en liten, skjønn gutt som heter Emil. Han har allerede blitt ti måneder, og fortsatt har de bare gode ord å si om banken. - Her får vi den rådgivningen og hjelpen vi trenger. Den personlige kontakten betyr alt og vi kan ringe når som helst, sier hun (se parets sparetriks i videoen øverst i artikkelen). Begge to setter også av penger i BSU hver måned samtidig som de har begynt sparingen til Emil.

Christine Tyslum Nes, Camilla og Joakims rådgiver, trekker også frem fordelene ved en personlig kontakt og service. - Det er nettopp denne nære relasjonen som utgjør Handelsbanken, sier hun.

5 TIPS TIL SMARTERE FAMILIEØKONOMI

Så hva bør man tenke på hvis man ønsker en smartere og bedre økonomi for en selv og familien? Christine og kollega Kai Olav Andersen, som var med å starte Handelsbanken i Sandefjord i 2005, har følgende råd å komme med:

1. TRYGGHET FOR DEG OG FAMILIEN:

Hva vil skje om noen blir syke i familien? Hva er viktig for dere? Er det avgjørende for dere å beholde boligen? Ha derfor en gjennomgang på hvilke personforsikringer du bør ha for å kunne opprettholde levestandarden og slippe å bekymre deg for økonomien dersom man blir ufør eller ektefelle faller fra.

2. EFFEKTIV SPARING:

Buffer. Det første man bør spare til er en buffer på cirka to månedslønner til uforutsette utgifter. Her bør man spare på en vanlig sparekonto i banken, slik at pengene er lett tilgjengelige.

BSU. Er du under 34 år og har skattbar inntekt, er BSU (boligsparing for ungdom) den beste og mest langsiktige spareordningen. Her får man meget god rente i tillegg til rentefradrag opptil 5000 kroner i året. Pengene du sparer, må brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån.

Pensjon. I tillegg til å ha en buffer, bør man spare langsiktig til for eksempel pensjon eller drømmer man har i fremtiden. Kan du ta noe risiko, kan vi anbefale sparing i fond. Dette fordi det gir bedre avkastning på pengene dine. Hva slags fond avhenger av tidshorisont og hvilken risiko man ønsker. Dette finner man ut sammen med sin rådgiver i banken.

Sparing til barn. Når det gjelder sparing til barn, er det mange som lurer på om man bør spare i barnets eller foreldrenes navn. Ved sparing på vegne av barn, eller umyndige, gjelder spesielle lover og regler. Du velger selv om du vil spare i ditt eget navn eller i barnets navn, og du må selv finne ut hva som passer dere best. Det er fordeler og ulemper ved begge måter å spare på som du kan avsjekke med din rådgiver.

3. LÅN TIL DET DU TRENGER:

Her er det viktig å finne riktig måte å låne på. Boliglån, fastrentelån, boligkreditt, billån. Det er mange forskjellige lån som passer til ulike ting. Vil du f�� problemer og lite penger til overs hvis renten øker, bør du kanskje velge fastrentelån. Ønsker du fleksibilitet, kan du velge boligkreditt/rammelån.

Skal du kjøpe bil eller båt, er det flere måter å gjøre det på. Ta det på boliglånet: Dette kan være det billigste, men du mister fleksibilitet og buffer. Eget billån: Dette har fordeler med at lånet er knyttet til pantet (bilen), at du nedbetaler i tråd med bilens verdifall (og ikke bygger opp bilgjeld på huslånet).

4. GJØR DIN BANKHVERDAG ENKEL:

Last ned mobilbank og opprett nettbank, så har du alltid tilgang på pengene dine. Du bør også lagre telefonnummeret til den døgnåpne kundeservicetelefonen slik at du kan ringe og sperre kortet ditt dersom du mister det, eller det blir misbrukt på nettet. Det forhindrer ytterligere misbruk.

Dersom du lurer på noe, alt fra kort og nettbank, til lån og sparing, bør du ringe din egen personlige rådgiver direkte, da får du gode og raske svar av en som kjenner deg.

5. SNAKK MED EN KOMPETENT RÅDGIVER ANSIKT TIL ANSIKT:

Sammen finner dere gode løsninger for deg. En som kjenner deg. Som du kan ringe direkte. Som løser det du trenger hjelp til.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet