Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Oppussing på gang?

Annonse fra Fargerike Bjørvik

Siden 1946 har folk i Sandefjord fått den hjelpen de trenger til hjemmet i denne butikken.

Fargerike Bjørvik

Etter over 60 år i bransjen hjelper vi gjerne til med råd, valg av farger og faglig veiledning. Vi leverer anerkjente kvalitets-
produkter innen maling, tapet, lakk, bil- og industrilakk, parkett, gulvbelegg, tepper og interiørvarer.

Besøksadresse: Pindsleveien 1, Sandefjord.

Åpningstider: Mandag til fredag 07.00-17.00 (torsdager til 18.00). Lørdager 09.00-15.00.

Kontakt oss på: Telefon
33 42 17 30 eller epost fargerike@bjorvik.no

Fra et manuelt blandesystem for maling tatt på øyemål og til ferdigblandet maling i utallige varianter og glansheter. Det har skjedd mye siden malermestervirksomheten Alfred Bjørvik startet denne Sandefjord-forretningen i 1946. I dag er det sønnen og annengenerasjon Ben Bjørvik som driver Fargerike Bjørvik, og markedsleder Erik Martinsen har selv gått gradene i butikken siden han startet i 1979. For to år siden flyttet butikken også inn i splitter nye lokaler i Pindsleveien 1.

– Vi er veldig stolte av hva som møter kundene våre. Det skjer stadig noe nytt i denne bransjen, og kundene henger med på utviklingen, forteller Martinsen og smiler lurt.

Etterspurt ekspertise

Vi har tatt turen innom butikken denne dagen for å se hva lokalbefolkningen kan vente seg når det rokker i oppussingsfoten. I dag er det ikke bare en regnbue av malingsfarger du kan få tak, men alt fra teppeartikler, gulvbelegg, interiørartikler og til tapet. Trenger du bil- og industrilakk, får du det også her – som eneste forretning i Sandefjord.

Innerst i butikken bugner det av tepper og annet gulvbelegg i den kvaliteten du har behov for. Og skal du oppgradere gulvene, er Thor Bentzen mannen du skal snakke med. Han har jobbet med dette i tjuefem år. – I dag trenger du ikke noe lim for å få et teppe eller et vinylbelegg til å sitte. Det holder i massevis med en borrelås, forklarer Bentzen. Dermed er det enkelt å fornye gulvet, og særlig dem med få kvadratmeter som for eksempel bad.

Sesongens trender

I motsatt ende av butikken, står Fay Eva Eriksen. Hun er over gjennomsnittet opptatt av interiør og trender. Stadig vekk kommer det sandefjordinger som vil fornye "looken" hjemme. – Det kan være tapet, gardiner eller solskjerming. Sammen med kunden finner vi en løsning. Denne sesongen er det populært med mye mønster, forteller Eriksen som selv er glad i å pynte eget hjem med farger.

Pål Martinsen, derimot, har stålkontroll på fargekodene i malingsavdelingen. Han ser gjerne at folk i byen blir tøffere til å velge farger. – Gråere og mørkere nyanser får for eksempel bildene veldig fint frem. Uansett ser vi at folk går mer bort fra egghvit og bomull. Nå er det klassisk, pen hvit som gjelder, sier Martinsen, før han legger til: – Det er utrolig å tenke tilbake på da man kun kunne velge i et fåtall av farger og til i dag hvor det finnes uendelige fargenyanser.

Ønsker du for eksempel å gjenskape en eksakt farge fra en tapetbit, ta den med i butikken - og Martinsen vil hjelpe deg. Velkommen til en inspirerende og hyggelig handel hos Fargerike Bjørvik!


Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet