Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En extra god handel!

Annonse fra Coop Extra

På Hvaltorvets nye matbutikk får du bedre åpningstider og flere varer å velge mellom! Bli med på omvisning med butikkmedarbeider Tommy Henriksen.

Extra Hvaltorvet

LAVPRIS SUPERMARKED MED UBETJENT FERSKVARE

Matbutikken hadde stor åpningsfest torsdag og kan tilby deg som kunde lengre åpningstider og et langt bredere varesortiment til extra lave priser. Velkommen til Coop ExtraHvaltorvet (tidligere ICA Supermarked).

Bli Coop-medlem her - og få mange fordeler og gode tilbud.

Åpningstider: 08.00-21.00 (hverdager) og lørdag 08.00.-19.00 (merk: 1 time lenger enn tidligere alle dager). NB! 1 time gratis parkering om du handler for mer enn kr 100. Husk den ene delen av parkeringslappen.

Utvalg: 5500 varer i sortimentet til extra lave priser

Det er Post i butikk hos Coop EXTRA, som tilbyr følgende tjenester:

* Postboksanlegg
* Avtale om nedpakking av post
* Innlevering av verdibrev
* Pakkelevering ettermiddag – kjerneområde
* QuickPack Kontant

Velkommen til Coop Extra på Hvaltorvet - i hjertet av Sandefjord!

Har du lurt på hvor du kan handle maten din billigst – og der igjen spare verdifulle kroner på familieøkonomien? Nå kan sandefjordingene og andre vestfoldinger som legger handleturene sine til Hvaltorvet nyte godt av ny matbutikk med extra lave priser og bredt varesortiment. 

Mandag 9. november kunne også Coop Extra krone seg med tittelen ”Norges billigste dagligvarekjede” i VGs store matbørs. – Og det for tredje gang på rad. Her får du supermarked til lavpris, sier matvarekjedens regionsleder Halvard Lie. 

Ifølge matbørsen er butikken 43 øre billigere enn konkurrenten Rema 1000. Videre viser tallene at en sandefjordfamilie kan spare hele 15 115 kroner i året på å legge handlingen til Hvaltorvets nye matbutikk fremfor langt dyrere supermarkedbutikker.

En time lenger åpent

– Er det ikke blitt fint her? spør Tommy Henriksen. Den superblide butikkmedarbeideren har tidligere jobbet tre år i Ica, og gleder seg stort over at så mange sandefjordinger har tatt turen til den nye butikken. – Vi har nesten doblet varesortimentet og gått fra 3500 varer og helt til 5500! Samtidig har åpningstidene alle dager blitt én time lenger enn det vi hadde før, forklarer han (se åpningstider i faktaboksen til høyre). 

Det er små og store på besøk og bra med trøkk til å være tidlig på formiddagen. Røde ballonger gir det splitter nye lokalet ekte bursdagsstemning sammen med deilig kaffe og nybakt marsipankakeservering ved inngangen. Og selvfølgelig er det rød løper! 

Tommy tar oss med rundt i butikken (se video i artikkelen ovenfor!) og har stålkontroll på hvor alt befinner seg, til tross for at det er første dag i ny butikk. I bakeavdelingen går det unna med eggekrempynting til skolebrød og skolskinnsboller. En bugnende frukt- og grøntavdeling og et stort utvalg av kjøtt. – Favoritten min er juleribben, sier Tommy. Julestemingen har allerede kommet til Hvaltorvet.

Fortsatt varm lunsj

Extra-butikkene har i utgangspunktet ikke varm mat, så Tommy Henriksen er glad for at varmeskapene har blitt med videre. – Folk kan fortsatt komme og kjøpe seg varm lunsj hos oss, smiler han.

Også butikksjef Torhild Andersen er strålende fornøyd med hvordan kundene har tatt imot den nye matbutikken. – Vi er kjempefornøyde med åpningshelgen. Det har vært kø i kassene og mange gode tilbakemeldinger, sier hun.

Den serviceinnstilte stå-på-gjengen i butikken står klare til å ta imot deg neste gang du legger mathandlingen til Hvaltorvet. – Kundene vil nå oppleve et større utvalg av varer, lengre åpningstider og bedre priser. Posten vil selvfølgelig ha samme åpningstider som butikken for øvrig, understreker butikksjefen.

Velkommen til en hyggelig handel!


Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet