Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi valgte med hjertet

Annonse fra Saltbrygga

- For oss var Saltbrygga et helt naturlig valg, sier håndballspiller Gro Hammerseng-Edin (35). Sammen med kona Anja Hammerseng-Edin (33) og sønnen Mio (4) gleder hun seg til å flytte nærmere sjøen.

- Det blir helt rått!

Gro Hammerseng-Edin har benket seg ved kjøkkenbordet på Langestrand hvor hun leier et hus sammen med kona Anja Hammerseng-Edin og sønnen Mio (4).

Snart flytter den lille familien til Saltbrygga.

Gro viser fram prospektet, og planter fingeren på et hjørnerekkehus med stramme linjer.

- Her skal vi skape et hjem, Anja, Mio og meg. Vi gleder oss skikkelig. Bare det å kunne rusle ned til stranda uten å være avhengig av bil blir helt fantastisk. Vi er skikkelige strandløver alle tre. 

Har tid til planlegging

Hun halter rundt på ett bein etter å ha vært uheldig på håndballbanen. Nå blir det meniskoperasjon og noen uker på krykker før hun er tilbake på parketten.

- Nå får jeg ekstra tid til å planlegge hvordan vi skal ha det på Saltbrygga, jeg får se det positive i det. Tid er ikke luksus ellers, for å si det sånn. 

Gro ler, og stryker sønnen over håret. Han har akkurat kommet hjem etter en aktiv dag i barnehagen.

Anja setter fram et fat med druer, og skjenker kaffe i romslige krus.

De profilerte håndballspillerne har lang fartstid i Larvik Håndballklubb og på landslaget, og har en lang rekke mesterskapstitler.

- Noe av det viktigste for oss når vi skulle velge ny bolig var nærheten til skole og barnehage, og et levende bomiljø. Her har vi naturen rett utenfor døra, og vi gleder oss helt vilt, sier Anja.

To brune øyne kikker nysgjerrig opp fra datamaskinen. Mio har fått lov til å spille Super Mario mens de voksne snakker.

- Hva gleder du deg mest til, Mio? lurer Gro.

Sønnen lener seg blygt inn til mamma.

- Han var mest bekymret for om han kunne ta med seg alle lekene sine, ler Gro.

Mamma og Moa har forsikret ham om at det er god plass i det nye huset. 

Her kan vi praktisk talt duppe beina i sjøen fra terrassen

Gro Hammerseng-Edin

Perfekt beliggenhet

- Det første vi falt for var naturlig nok beliggenheten. Her kan vi praktisk talt duppe beina i sjøen fra terrassen. Utsikten fra Saltbrygga er helt eksepsjonell, og at boligområdet i tillegg ligger sentralt i forhold til nærbutikker, idrettsarenaer og nydelige naturområder var utslagsgivende for oss. Vi valgte med hjertet, sier Gro.

Nærmiljøet rundt Saltbrygga lokker til friluftsliv og rekreasjon. Sjøen ligger i umiddelbar nærhet, og flotte turområder er rett utenfor stuedøra.

- Det hadde vært helt knall å kjøpe oss en båt for å kunne farte rundt i skjærgården. Med båtplass rett nedenfor huset har vi ingen unnskyldninger for å la være, ler Anja. Gro er enig.

De har valgt et rekkehus med hageflekk og havgløtt. Alle de nye boligene på Saltbrygga er resultatet av et samarbeid mellom anerkjente Tegnestuen Vandkunsten og Lund Hagem Arkitekter, og uttrykket er moderne og utradisjonelt.

De er også veldig fornøyd med planløsningen i huset.

- Det er åpent og luftig, og vi ser for oss at den åpne kjøkkenløsningen vil bli husets naturlige samlingspunkt. Vi er glade i å lage og servere mat begge to, og det blir fantastisk å invitere venner hjem. Det gleder vi oss veldig til.

- Noe av det aller beste med Larvik er beliggenheten, og vi føler oss privilegerte som kan bosette oss i et slikt område. Det gjør heller ingenting at boligene er moderne og tøffe.

Tidligere i håndballkarrieren bodde Gro Hammerseng- Edin i Danmark, og hun lærte seg å sette pris på den minimalistiske, danske stilen.

- Jeg føler at stilen er veldig oss, de rene linjene og store flatene gjør det enkelt å møblere. Fasaden
i Jernvitrol er både lekker å se på og samtidig vedlikeholdsfri, noe som er en stor fordel når man har lyst til å bruke tida til annet enn vedlikehold.

Saltbrygga - Østre Halsen, Larvik

- Praktfullt beliggende i båthavnen, kun 8 meter fra vannkanten.

- Flere av boligene har utsikt til åpent hav.

- Fantastisk beliggenhet med natur, friluftsområder, strand og sandhåndballbane i umiddelbar nærhet.

- Samtidig ligger boligene sentralt, med nærhet til barnehager, skoler og dagligvarebutikker.

- Spennende arkitektur. Tegnet av Lund Hagem Arkitekter og Tegnestuen Vandkunsten.

- Sol fra tidlig morgen til sent på kveld.

- Integrerte hvitevarer.

- Innflytting til jul 2016.

- Les mer om boligene her.


- Larvik er hjemmet vårt

Gro og Anja har bodd i Larvik siden 2007, og har blitt glad i byen og muligheten her.

- Til å begynne med var det bare fokus på håndballen, men opp gjennom årene har jeg blitt kjent med byen og områdene rundt. Nå ser jeg på Larvik med helt andre øyne enn jeg gjorde da jeg først flyttet hit.

Det hjalp også å møte kjærligheten. Til sommeren er det tre år siden Gro og Anja giftet seg, med lille Mio som brudesvenn.

- Det var naturlig å feire bryllupet her, selv om vi har det meste av familie i Gjøvik og i Porsgrunn. Noe av det vi vektla var de vakre omgivelsene og nærheten til sjøen. Og ikke minst at Larvik er hjemme for oss nå.

Gro kikker bort på kona, legger hånda lett på skulderen hennes.

- Selv om vi er et utradisjonelt ektepar føler vi at vi har blitt tatt i mot med åpne armer i Larvik. Vi har valgt å være åpne, og det tror jeg kommer både Mio og oss voksne til gode.

Mio kommer klatrende ned langs trappegelenderet fra annen etasje, det er fart i den aktive 4-åringen.

På Saltbrygga får han stor boltreplass både inne og ute.

- Det er som er skikkelig kult er at det er anlagt en sandhåndballbane i direkte tilknytning til boligene, og det blir en fin «hangout» for ungene i nabolaget, sier Anja.

Både Gro og Anja har selv vokst opp på mindre steder, og ser klare fordeler ved å bo i en mindre by.

På Saltbrygga er mulighetene mange uansett hvilke interesser man ønsker å dyrke. Et rikt aktivitetstilbud er tilknyttet området.

- Jeg ønsker å gi Mio de samme verdiene jeg selv vokste opp med, og området rundt Saltbrygga gir fantastisk oppvekstsvilkår. Her er det akkurat passe stort, trygt og rolig. Jeg elsker atmosfæren, lyden og lukten av sjøen, og følelsen jeg får inni meg når jeg går tur her, sier Gro.

Her er det akkurat passe stort, trygt og rolig. Jeg elsker atmosfæren, lyden og lukten av sjøen, og følelsen jeg får inni meg når jeg går tur her

Gro Hammerseng-Edin

Gleder seg til nye naboer

I nabolaget på Saltbrygga håper Gro og Anja å finne lekekamerater til sønnen. At barneskolen ligger et steinkast unna ser de på som en stor fordel den dagen Mio skal ta på seg skolesekken for første gang.

- Det å ha gangavstand til skolen er helt supert, her er det ingen sterkt trafikkerte veier å bekymre seg for, og jeg har inntrykk av at dette er et bra sted å bo for en småbarnsfamilie, sier Anja.

Gro blar i prospektet, og er spent på hvem de vil få som naboer.

- Tenk om vi har så flaks at vi får naboer med barn på samme alder med Mio, det hadde vært helt supert.

Familien Hammerseng-Edin føler at de har blitt tatt godt i mot i Larvik. De har fått venner her, og har begge blitt glad i området. Selv om håndballkarrierene en dag vil ta slutt ser de for seg å bli boende.

- Vi har begge klare tanker om hva vi ønsker å jobbe med i fremtiden, og det er fullt mulig å fortsette å bo i Larvik når vi etter hvert legger håndballen på hylla, forteller Gro.

Latteren sitter løst. Mio har klatret opp i sofaen sammen med dem.

- Det er i Larvik vi har blitt en familie, og det er her vi vil bo.


Tekst skrevet av Cecilie Gjerken Rakke, alle bilder tatt av Morten Rakke

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet