Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du høststemning i stua

Annonse fra Hvaltorvet

Vi er godt i gang med november - for mange den mørkeste måneden i året, og en tid hvor vestfoldingen bruker mye tid inne. Da passer det bra å få hjelp av Ida og Lisbeth til å lage lun stemning i stua!

Hvaltorvets interiøreksperter

Rommet er dekorert med artikler fra følgende butikker: 

- Tilbords

- Kid

- Princess

- Nille

- Buddy

- Kitch`n

- Kremmerhuset

– Der ser jeg den, utbryter Lisbeth og peker på en mørkeblå blomstervase. Stylistene fra Pene Rom, Ida Kongsli-Willumstad og Lisbeth Marian Kjørboe, er på interiørjakt på Hvaltorvet

De har fått i oppdrag å dekorere et tomt utstillingsrom på senteret. Ved hjelp av effekter som fåes i de forskjellige Hus&Hjem-butikkene på senteret, skal de blåse liv, personlighet og varme inn i det litt sjelløse rommet. Det er ikke en helt sjelden oppgave skal vi tro Ida: 

– Nye og moderne rom er gjerne litt stive og pregløse. Det kan vi gjøre mye med ved å velge riktig interiør, sier hun. 

Personlig stil viktig

For å bryte med det moderne og litt sterile, er det viktig å velge interiørdetaljer som er personlige. 

– Personlighet er viktig, enda mer enn før. Farger er personlig, så omgi deg med fargene som du liker. Utfra de fargene kan du lage en fargepalett som du lar gå igjen i hele huset. Da blir huset både stilrent og personlig, sier Ida. 

GYLNE DETALJER: Nå kan du trygt starte jula litt tidlig med slike telysestaker - og de varer helt til påske!

Et annet element som bryter opp harde linjer er bruk av forskjellige materialer og å mikse gammelt og nytt. – Da får man enda mer preg på sitt eget hjem. Nå skal det være lunt, varmt og mye personlighet, utfyller Lisbeth.

Et eksempel på at det varme har kommet for fullt, er forgylte vaser, puter og lysestaker.

– Før var alt som var forgylt noe vi tok frem til jul, nå kan sånne ting stå ute hele året, sier Ida. 

Farger skaper helhet

Det er særlig en ting som kan være vanskelig når huset skal styles – helhet. Fargeekspert Ida har et konkret tips: – Ved å plassere en pute på ene siden av sofaen, og et pledd med samme fargetone på andre, får vi trukket fargene gjennom rommet. Det gir en flyt og helhet, som kanskje er det folk flest sliter med å få til. 

I høst er det særlig blått som gjelder, mens de litt mer dristige kan prøve seg på sennepsfargen. Men i motsetning til tidligere trender, er det et mye bredere fargespekter nå: – I år er det ikke like tydelige "innfarger" som det har vært før, og det er ganske gøy, sier Ida. 

HUNDEHJØRNE: Også hundene må ha tidsriktig interiør.

Viktig med kjemi

Ida og Lisbeth jobber bra sammen. Som interiørstylister er det viktig å være to: 

– Vi utfyller hverandre bra, og er sjelden uenige. God kjemi er viktig, for vi går oppå hverandre hele tiden, sier Lisbeth. Hun er godt fornøyd med vareutvalget på Hvaltorvet. Her kan man bytte ut interiøret til et helt hus uten problemer. Duoen brukte artikler fra alle butikkene i Hus & Hjem-kategorien på Hvaltorvet. I utstillingen har det til og med vært plass til et lite hundehjørne, med utstyr fra Buddy. 

– Det er klart hunden også må følge med i trendene, avslutter Lisbeth. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet