Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvaltorvet med livesending fra Black Friday

Annonse fra Hvaltorvet

Hvaltorvet slo i dag til med direktesending fra Black Friday. Se sendingene her!

Vi har kåret en vinner av Fjordfestenbillettene! Jan Erik Andreassen kom seg opp av sofaen ens ærend for å hente billetter. Heldigvis for han var han den første til å troppe opp på senterkontoret. Fire heldige vinnere serveres her: 


Her er opptak fra første sending

Se video fra Telenorbutikken tidligere i dag: 

Her er det siste videoinnslaget for i dag, filmet hos Carlings. 

Tilbud:

H&M: 70% på en mengde varer

Trendsko: 30% på alle varer

Cubus: 50% på alle ytterjakker

Hairshop: 30% på alle produkter

Haust: 33% på alle varer

Bjørklund: 3 for 2 på hele butikken

Vivikes: 30% på alle varer

LACE: 50% på hele butikken

Brandstad: 25% på alle varer

Eurosko: 30% alle varer 

Carlings: 30% alle varer

Narvesen: 25,- for alle pølser

Ark: 30% på hele butikken

G-sport: 25% på alle varer


Jan Ove og Elisabeth stakk av med de første premiene fra Hvaltorvet i dag - de gikk hjem med hver sin billett til Fjordfestens vinterfestival som går av stabelen 24-25 Mars neste år. Gratulerer - flere konkurranser på gang, følg med fra 1030!

Det var først i fjor at Black Friday virkelig fikk rotfeste på Hvaltorvet. Til gjengeld var dagen en kjempesuksess, med bøttevis av tilbud og over 23 000 besøkende. Ifølge markeds- og aktivitetskoordinator på senteret, Inger-Anne Hem, blir førstkommende fredag enda bedre: 

– Butikkene har virkelig funnet frem gode tilbud i år, og vi kommer til å sende direkte fra senteret flere ganger i løpet av dagen!

Fine premier og gode priser

Fordelt på de tre direktesendingene skal det blant annet deles ut 2 todagerspass til Fjordfesten (04-05 August), en billett til Fjordfestens vinterfestival (24-25 mars) , mens Telenor blant annet stiller med en bluetooth-høyttaler. For å vinne premiene må folk få med seg innholdet i livesendingene. 

– Første sending blir kl 0755, så her blir det mulig å vinne premier fra morgenen av, smiler senterleder Geir Ellefsen.  

Likevel er det selvfølgelig tilbudene i de ulike butikkene som selvfølgelig vil trekke mest folk til senteret: 

– Det er et par butikker som slår til med halv pris på en mengde varer.  For eksempel har Lace hele butikken til halv pris, mens Cubus har halv pris på alle ytterjakker, fortsetter Geir. 

Senteret er oppe mellom 10-22 denne dagen. Noen av butikkene åpner kl åtte, det er: Veromoda, Teknikmagasinet, Jordbærpikene, Kafka, Carlings, Kitch'n, Vivikes, Bik Bok, H&M, Cubus, KappAhl, Urban og Coop Extra.

Importert fra USA

Black Friday (svart fredag) er en årlig handledag dagen etter Thanksgiving i USA. Tradisjonelt har dette vært den første dagen i julehandelen, og forklaringen på navnet ligger blant annet i fargen på regnskapstallene. For handelsstanden i USA har julehandelen alltid vært viktig, og navnet Black Friday markerer hvordan regnskapstallene går fra å være røde til svarte. Det sies at den første butikken som aktivt brukte Black Friday i markedsføringen sin, var Norwegian Outlet-senteret på Vestby i Østfold. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet