Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

BOHUS-IDA ER JULEFRELST!

Ida elsker julen. Så mye elsker hun den, at det første hun gjorde som daglig leder på Bohus var å stenge butikken på juleaften.

JULETIPS: Ida har noen tips som fremkaller julestemningen.

– Favoritten må være nordnorsk julesalme, sier Ida på vei inn til jobb. Det er kanskje ikke så rart siden Ida opprinnelig kommer fra Hammerfest. Salmen begynte hun å høre på i september. Ida er nemlig så glad i julen at hun utvider julesesongen til å vare så lenge som mulig. Julelysene blir gjerne hengende til langt ut mot påske.

– Svigermor bor rett ved siden av oss, og hun er flau over hvor sen jeg er med å ta ned julelysene. Lysene skaper en god stemning på den mørkeste tida av året. Jeg elsker å kjøre hjem og se alle julelysene som henger rundt omkring, smiler Ida.

Rett etter påske spurte Ida svigermor om de ville komme på juleaften.

– Det syntes hun var litt tidlig. Jeg tolket det som et ja, ler Ida. 

Bohus Larvik

Løkka 6

3271 Larvik

Telefon: 33 13 49 70

Epost: larvik@bohus.no

Tips til julemagi

Når Ida skal dele sine beste tips til julestemning, er det første hun tenker på musikk. I tillegg til den nevnte salma fra nord, er det særlig Kurt Nilsen som setter stemningen på vei til og fra jobb.

– Hvert år får jeg med meg en konsert med Kurt. Jeg må innrømme jeg gråter hver gang, sier Ida.

Det andre tipset Ida kommer med, er kanskje ikke så overraskende det heller. Start tidlig! Da gjør det ikke så mye om du ikke får så mye julestemning selve juleaften.

Tips nummer tre er like konkret. Slapp av! Du trenger ikke stresse så mye rundt, særlig hvis du kommer litt tidlig i gang med planlegging og prioritering. Ida må innrømme at hun setter bort julebaksten.

– Jeg kjøper alle kakene i butikken, og legger de i mine egne kakebokser. Jeg har fått litt ufortjent skryt opp gjennom, smiler Ida.

Det siste tipset handler om julegaver. Ida er opptatt av å tenke litt annerledes rundt hva som gis bort.

– Julegaver trenger ikke å koste så mye. Jeg liker å lage noen julegaver selv, og jeg synes også det er fint å gi bort for eksempel et julebesøk til noen man ikke har sett på lenge, sier Ida.

BEUNDRER TREET: Ida og Gunnar beundrer treet de har fått opp.

Plastjuletre er tingen

Ida har også noen juletradisjoner på jobb. En av de er å sette opp og pynte det fire meter høye juletreet som lyser for alle som kjører Elveveien. Hvert år gjør hun det sammen med Gunnar Holm.

Siden treet er over fire meter høyt, har duoen utviklet en teknikk slik at de kan montere kvister og pynte øverste delen av treet samtidig. Da slipper de å pynte toppen av treet fire meter over bakken.

– Før brukte vi en halv dag på å pynte treet, med denne teknikken sparer vi mye tid, sier Gunnar som også har plastjuletre hjemme.

I fjor kjøpte han et helt nytt juletre, det forrige hadde han hatt i nesten 20 år.

– Jeg sparer både penger og tid, også slipper jeg å dra inn masse små dyr i huset, sier Gunnar.

Ida er også tilhenger av et fint plastjuletre, men er minst like opptatt av hva man pynter det med:

– Det er viktig med mye julepynt! Og miks gjerne nytt med arvet og selvlaget, pynt med så mye som mulig, er Idas klare råd.

– Det eneste som mangler nå er julemusikk, Gunnar! Ida prøver å lure ut noen julesangstrofer, men lykkes ikke. Når juletreet endelig er oppe, får hun imidlertid et "God jul," fra Gunnar. Julemusikken må hun med andre ord finne et annet sted. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet