Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig får Thor Einar julegavehjelp

Annonse fra Hvaltorvet

Hvert år er Thor Einar sent ute med julegavene. Men i år får han i hvert fall hjelp - av selveste senterledelsen på Hvaltorvet.

FORNØYD: Thor Einar gikk for en av gavene som er mest populære nå før jul. Lego Friends berg- og dalbane

Det har blitt en årlig tradisjon for Thor Einar Krogh å være sent ute med julegavene. Alt som skjer av juleavslutninger, innspurt på jobb og juleforberedelser hjemme, går ut over julegaveinnkjøpene. I år får han heldigvis hjelp fra markedskoordinator Inger-Anne Hem på Hvaltorvet

– Det er veldig bra at Inger-Anne er med meg i dag, sier Thor Einar. Han skal finne gave til sine tre døtre, kone og svoger. 

Alt på samme sted

En av de største fordelene med å legge julegavehandelen til Hvaltorvet, er å få tak i alt på samme sted. 

– Jeg foretrekker å handle julegaver i lokale butikker istedet for på nettet. Mest fordi jeg liker å se og ta på det jeg skal kjøpe, samtidig som det er fint å få gode råd i butikken, sier Thor Einar.

KONKRETE TIPS: Hvaltorvets julekatalog bugner over av gode julegaver.

For å gjøre det enklere for kunden å finne gode julegavetips, har senteret laget et julegavemagasin. Magasinet er kategorisert etter både interesse, alder og kjønn.

Inger-Anne er glad for å kunne hjelpe Thor Einar konkret ved å være med rundt, men også kundene gjennom dette magasinet:

– Det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte for å finne den rette gaven. Vi tror dette magasinet kan hjelpe mange, særlig nå når julaften virkelig nærmer seg med stormskritt, sier Inger-Anne. 

Thor Einars kjøp

Gullfunn: 

Alliansering i hvitt gull, 0,07 karats stein:  4 349,-

Shoe Gallery: 

Sort DKNY-veske: 2 499,-

WOW: 

Pysj-sett med tøfler: 428,-

Urban:

Kygo ørepropper: 799,-

BR leker:

Bamse: 549,-

Lego Friends 

berg- og dalbane: 849,-

Floriss: 

Juledekorasjon: 299,-

Budsjettet sprekker

Thor Einar er ærlig på at det er først og fremst kona som har ansvaret for julegavene. Noen oppgaver får han imidlertid tildelt, og kona må han jo selvfølgelig kjøpe til selv. 

– Vi har jo et slags budsjett vi har blitt enige om slik at jeg har noe å styre etter. Jeg må nok innrømme at jeg blir litt revet med og har lyst til å imponere, så det går som regel litt over det budsjettet, smiler Thor Einar. 

Det er nok flere som har blitt fristet til å bruke mer enn planlagt på Gullfunn. Agnes Braathen synes det er vanskelig å si snittprisen for hva menn legger igjen før jul. 

– Det varierer veldig hvor mye menn bruker her. Det kan være alt fra 500 kroner til mange, mange tusen, sier Agnes. 

Det er likevel ikke verdien på gaven som betyr mest for oss. I fjor gjorde stiftelsen Elektronikkbransjen en spørreundersøkelse som viser at 71% av oss mener at det aller viktigste er at gaven er gitt med omtanke. 

Stressfri juleinnspurt

Julaften er bare noen dager unna, og for de fleste blir lista over hva som skal gjøres før jul kortere og kortere. Samtidig er det sånn at det som faktisk står på lista haster mer og mer. Det kan få blodet til å bruse litt ekstra mens julegavejakten pågår rundt om i butikkene.

Inger-Anne har noen enkle tips til å gjøre innspurten mindre stressende. 

- Ta deg tid til å planlegge før du går ut. Bla gjerne gjennom julegavemagasinet vårt i forkant.

- Oppsøk senteret enten rett etter åpningstid, eller en liten stund før det stenger. Da unngår du den største folkemengden. 

- Benytt julepakkehjelpen vår slik at du slipper å pakke selv.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet