Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig Flying Tiger til Sandefjord

Annonse fra Hvaltorvet

Torsdag åpnet det en helt ny butikk på Hvaltorvet, Flying Tiger of Copenhagen. Butikksjef Anine gleder seg: – Dette har Sandefjord savna!

Kl 10 i dag åpnet Hvaltorvets nyeste tilvekst, Flying Tiger Copenhagen. Endelig står butikken klar, og daglig leder Anine Kristiansen, gleder seg over å være i gang: 

– Jeg hadde min første arbeidsdag for Flying Tiger forrige mandag, og i dag er butikken klar for publikum. Dette blir kjempegøy! 

Butikk fra skrætsj

Inventar er bestemt og på plass fra kjeden, som også har sendt plantegning for å vise hvor de forskjellige artiklene skal være. Likevel er det den lokale butikkens ansvar å få butikken til å se bra ut. 

Først handler det om å få oversikt over hva som har kommet av varer, og grovplassere det. Så må man få artiklene opp på såkalte pigger (veggheng) og på boks (bord). Når alt er oppe begynner detaljarbeidet for å skape den rette harmonien i butikken. 

Anine har vært med på nyåpning av butikk tidligere, sist for Rusta. Denne gangen er det noe spesielt over å åpne og lede en butikk hun ikke har jobbet i før, nesten ikke en gang vært i. 

– Den største utfordringen har vært at jeg nettopp ble ansatt, og ikke kjenner konseptet veldig godt. Det er mye å lære seg! Heldigvis kan jeg støtte meg til Kristian som driver tilsvarende butikk i Tønsberg. Han er min mentor, smiler Anine. 

Denne gjengen er klar til å ta imot deg i Sandefjords nyeste butikk!

Masse stæsj

Flying Tiger Copenhagen er som navnet avslører opprinnelig fra Danmark. Tidligere het de TGR, og fikk sin første butikk i Norge i november 2011 på Arkaden i Oslo. Rundt halvparten av det som selges i butikken er designet i København - og disse designerne får boltre seg i alle mulige kategorier. Om du er på jakt etter noe til kontoret, til fritid, innen mat & drikke, personlig pleie, reise, eller bare har lyst på en kul dings - ja er Flying Tiger Copenhagen noe for deg. 

– Min personlige favoritt er briller med vindusviskere og rødt og blått lys. Men vi har virkelig mange gøye ting, og mange praktiske ting, sier Anine. Her kan alle finne noe de liker. Velkommen, smiler hun. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet