Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Er lokal kundeservice best?

Annonse fra Sandefjord Bredbånd

Er du lei av å sitte på vent hos kundeservice? Hos Sandefjord Bredbånd skal du ikke vente lenge på svar, du kan også stikke innom hvis du foretrekker det. Visste du at de har et nødlager på brannstasjonen hvis noe blir ødelagt på en helligdag?

Popkornet er poppet, brusen hentet fra kjøleskapet, og favorittfilmen skal strømmes. Så oppdager du at det eneste som mangler er internett. Hva slags muligheter har du egentlig hvis du får problemer med nett og TV på hjemmebane? 

Lokal og tilstede for deg

Sandefjord Bredbånd er stolt av sin kundeservice, og mener at hovedfortrinnet ligger i kompetente medarbeidere og lokal tilstedeværelse: 
– Vi har ikke bare en veldig god tilgjengelighet på telefon og Facebook, men til oss kan du også komme på besøk,  smiler Jeanette Johnsen. 


I tillegg til å motta ca 1000 henvendelser på telefon og Facebook, stikker ukentlig rundt 250 personer innom for å bestille tjenester, kjøpe tilleggsprodukter, eller få hjelp til alt fra å konfigurere en trådløs ruter, til opplæring på fjernkontrollen. 

– Det er også tilfeller der vi reiser innom kunden for eksempel med en dekoder på vei til eller fra jobb, sier Jeanett. Hun merker godt at kundene setter pris på det å ha lokal kundeservice: 

– Det å ha muligheten til å stikke innom oss for å få hjelp eller ta en prat om våre tjenester, er det mange som setter pris på. 

- Leverer internett og TV-løsning gjennom 100% fibernett til private og næringsliv i Sandefjord kommune

- Leverer internetthastigheter opp til 1000 Mbit med samme opp- og nedlastingshastighet (synkro overføring)

-  Leverer tjenester fra Altibox, som består av svært fleksible løsninger for hjemmenett og TV-underholdning

- Kundeservice holder til på Hegnasletta 12, med åpningstider alle hverdager fra 08-20 på telefon og Facebook, og 08-17 i resepsjon. I helger og helligdager er det vakttelefon

- Har nødlager hos Brannstasjonen hvis hjemmeutstyr ryker på en helligdag. Kunden kontakter Sandefjord Bredbånd, for å få referanse til å hente utstyret

- Sjekk om du kan få Sandefjord Bredbånd her


Alt vel?

De som blir kunde hos Sandefjord Bredbånd, mottar etter en stund en såkalt alt-vel-samtale, der kundeservice ringer for å avdekke om du har spørsmål, samt gi tips til hvordan å få mest mulig ut av diverse produkter og tjenester. Spørsmålene handler om alt fra dekning på det trådløse nettet og tips til TV-tjenester, til om de har vært innom portalen mine sider - en nettside hvor man enkelt administrerer abonnement og tjenester. 

Preben Andreassen setter pris på den lokale servicen og er godt fornøyd med fibernettet og Altibox TV-tjenestene levert av Sandefjord Bredbånd. 

– Vi har mange enheter i bruk samtidig, både nettbrett, smart-TVer og telefoner. Da er det viktig med et fibernett, og det er det bare Sandefjord Bredbånd som kan tilby oss her vi bor, sier Preben. 

En utfordring har han imidlertid hatt, siden hjemmesentralen er plassert i en murkjeller. Jeanette har løsningen: 

– Det er et typisk eksempel på utfordringer kunden oppdager etterhvert. Vi har et produkt som heter Altibox Wifi Pluss, som utvider det trådløse nettverksignalet videre i huset. Da oppnår man større rekkevidde på det trådløse nettet, og  maksimal hastighet i hele huset, avslutter Jeanette. 


Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet