Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vet du hvordan du skal prøvekjøre en bil?

Annonse fra Gjermundsen Bilsenter

Vet du egentlig hvordan du skal teste ut den nye drømmebilen? Jan Olaf viser hvordan!

Å vite hvordan man prøvekjører en bil er viktigere enn noensinne. Alle nye biler i 2017 er bra biler, derfor kan det være vanskelig å finne ut hva som passer for akkurat deg. Jan Olaf Gulbrandsen i Gjermundsen Bilsenter er opptatt av å introdusere kunden for nyheter, samt hjelpe til med å finne ut hva slags bil kunden faktisk trenger. 

I begge tilfeller blir det å prøvekjøre bilen avgjørende. 

Store variasjoner

En prøvetur i bil har forandret seg fundamentalt de siste årene. Der det tidligere handlet om kjøreegenskaper, komfort og hvor praktisk bilen er, må man i dag også sette seg inn i alt fra kjørestøttesystemer til underholdning i bilen. Med rett veiledning er likevel også nye, avanserte biler, svært brukervennlige. 

Når bilene har så forskjellige systemer, kan kundene fort bli forvirret.

– Derfor er det viktig å få god veiledning  av oss, smiler Jan Olaf. 

Enkle huskeregler

Det er viktig å ha et forhold til hvordan man prøvekjører bil, slik at man får et godt grunnlag før det endelige valget tas. Jan Olaf har noen enkle huskeregler:

1. Sørg for at du sitter godt.

Ergonomi er viktig ved bilkjøring. Juster sittestillingen slik at det passer deg.  Sørg for å justere både vinkel på sittepute, avstand til pedaler og ratt, samt støtte i korsryggen. Da har du et godt grunnlag for å bedømme resten av bilen. 

2. Sett deg inn i bilens funksjoner.

Betjeningspanelet til en bil er ganske ulikt fra merke til merke. Det er viktig å få en god oversikt over hvor de forskjellige funksjonene ligger. Husk også å få med deg særtrekkene ved bilen du tester. 

3. Velg variert kjørerute

Sørg for å prøve bilen på ulikt underlag, men som passer ditt bruksmønster. Kjører du mye på svingete vei? Da er fylkesvei 303 mot Stokke veldig lett tilgjengelig fra Gjermundsen Bilsenter som ligger i Gjekstadveien. Det er heller ikke langt til E18 for å prøve hvordan bilen oppfører seg på langstrakte motorveier. 

4. Vurder kjøreopplevelse

Hvordan er det å kjøre bilen? Hvor mye krenger den på svingete vei, hvor mye dekk-og motorstøy høres i bilen? Hvor god flyt er det i langkjøringen? Hvor god akslerasjon er det i bilen, og hvor god oversikt er det fra førersetet? 

5. Hvor god plass er det i bilen?

Du MÅ ikke gjøre som Jan Olaf og legge deg i bagasjerommet, men det kan være smart å prøve noen kofferter hjemmefra - for å finne ut om bilstørrelsen dekker transportbehovet du har. 

6. Er det lett å kjøpe boller?

Jan Olaf sier sjelden nei til boller, og da må det være lett å parkere i byen. Ryggekamera er eksempel på svært praktisk ekstrautstyr. 

Med de enkle tipsene bør alt ligge til rette for å velge ut bilen som passer best for deg - Jan Olaf og Gjermundsen Bilsenter står klar til å hjelpe!


Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet