Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bohus Larvik satser på nyetablerere

Skal du, som Patrick og Veronica, over til et mye større hus enn tidligere? Eller kanskje du skal flytte inn i din første leilighet? Da gir Bohus Larvik deg et kjempetilbud nå!

Aldri har det vært dyrere å kjøpe bolig. Det merker både de som kommer seg inn i markedet for første gang, og de som skal kjøpe noe større enn de har nå. Flere kvadratmeter betyr flere møbler, som kommer som en for mange stor tilleggskostnad på en allerede stor investering. 

Nå har Bohus Larvik en kjempegod kampanje for denne kundegruppen! 

Bohus Larvik

Løkka 6

3271 Larvik

Telefon: 33 13 49 70

Epost: larvik@bohus.no

Gleder seg

Gjennom megleren Leinæs & Partners i Larvik, går Patrick Skeie og Veronica Helgeland Larsen fra en liten til stor bolig på Svarstad. Barna får hvert sitt rom, og det blir mye større fellesarealer. I dag er de hovedsakelig på jakt etter senger til barna, og en kontorpult som eldstemann får bruk for når han begynner på skolen til høsten. 

– Det er veldig hyggelig å handle her på Bohus, og vi får god hjelp av Ida, smiler Patrick. 

Den yngste sønnen i huset kan glede seg til å starte dagen i sklie på vei ned fra Flexa-senga si. Det modulbaserte systemet er svært fleksibelt, og høy seng med sklie kan forandres til en lavere løsning når poden går lei. 

– Det virker som et veldig praktisk system, sier Veronica. 

Etter kyndig veiledning ender paret opp med en kontinentalseng for seksåringen. 

– Da blir det god plass til overnattingsbesøk, og posefjærløsningen i madrassen gir god støtte og god søvn, sier daglig leder i Bohus Larvik, Ida Helseth. 

Kjemperabatt

Ida har en veldig god nyhet til de som er i samme situasjon som Patrick og Veronica. Bohus Larvik slår nemlig et slag for nyetablere, med gavekort på 25% av hele kjøpsverdien. I tillegg får du gratis utkjøring ved kjøp over 10 000,-. Tilbudet gjelder kun hos Bohus Larvik, fra mandag 26. Juni til lørdag 7. juli. 

– Å etablere seg med et større hus fører til at pengene bare flyr av gårde, vi håper folk setter pris på tilbudet de får fra oss, avslutter Ida. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet