Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Skoda Kodiaq treffer folkenerven

Annonse fra Solum Auto

En SUV med god plass, høy komfort, firehjulstrekk til en god pris, er selve oppskriften på å nå norske bilkunder. Skoda Kodiaq er så langt en kjempesuksess i området rundt Larvik.

Lyst på Skoda Kodiaq?

Kontakt Ivar Haldor Ingri hvis du vil prøvekjøre eller få et godt tilbud! 

Helt siden bildene av konseptbilen til Skoda Kodiaq kom, har Rune Haraldsen ventet i spenning på bilen. Nå har han hatt den i snart et halvt år, og er svært fornøyd: 

– Egentlig er det kona mi som er mest bilinteressert av oss, jeg er mer interessert i hva vi kan bruke bilen til, smiler Rune. 

Selv om kona er mest bilgal, hindret ikke det Rune i å stoppe mellom Oslo og Sandefjord for å få med seg direktesendingen fra lanseringen av Skoda Kodiaq. Den forrige bilen de kjørte var en Audi Q5. Den var de veldig fornøyd med, med unntak av at den var litt liten. 

– Vi er en aktiv familie med tre barn, og har behov for mye plass på turer til hytta. Denne bilen er perfekt for oss, smiler Rune. 

Personlig oppfølging

Siden Skoda ikke lenger har en forhandler i Sandefjord hvor Rune bor, falt valget på Solum Auto som forhandler. Det har han ikke angret på. 

– Selv om jeg bestilte bil i romjula fikk jeg hele tiden god oppfølging og service. De strekker seg så langt de kan for å gjøre meg fornøyd, sier han. 

Solum Auto

- Skifter navn til Mobile i november. 

- Sentralt lokalisert på Nordby industriområde

- Solgt mer enn 50 Skoda Kodiaq siden den kom!

- Diesel mest populær, på grunn av trekkevilje

Fornøyde barn

Med tre barn i baksete, påvirker humøret der bak hvordan kjøreturen vil bli. I Skoda Kodiaq ligger alt til rette for fornøyd baksetepassasjerer. Med en god sittestilling, enkelt utsyn ut av vinduet, og god benplass minker sjansen for sure fjes. Kodiaq har i tilegg noen ekstra ess i ermet: 

– I vår bil har vi både wifi og lademuligheter for alle. Det betyr fornøyde barn, og behagelige langturer, avslutter Rune. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet