Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Stig om Solum Bil:

– Jeg har blitt en del av inventaret

Annonse fra Solum Bil

Siden 1997 har Stig Svendsen kjøpt bilene sine hos Solum Bil. For han er rett og slett forhandleren minst like viktig som bilmerke.

– Her blir du møtt med åpne armer og får den hjelpen du trenger. Servicen her er helt unik, både på ettermarked og hos selgerne, forklarer Svein. Nå er han hos Solum bil for å hente seg en Citroen DS 4 i påvente av den nye Nissan Leaf med 60kwh-batteri som kommer til neste vinter. 

– Her er det veldig familiært, jeg føler meg som en del av inventaret og har kanskje vært her litt for lenge. Men jeg vil fortsette å kjøpe bilene mine her, smiler han. 

Solum bil

Bytter navn til Mobile i november

Forhandler Nissan og Citroen

Etablert i 1985

27 medarbeidere


Løkka 25, telefonnummer: 33 12 18 50

Vanlig med hjemmebesøk

Salgssjef Bård L.O Evertsen er enig i at det er noe spesielt med Stig: –Vi setter jo pris på alle kundene våre, og liker å tro at alle føler seg godt ivaretatt. LIkevel må jeg si at det ikke er vanlig med så tett kontakt som jeg har fått med Stig, sier Bård.

Nå er det ikke lengre bare bil som knytter Stig og Bård sammen. For ikke lenge siden tok Stig turen hjem til Bård for å se hvordan det gikk med oppussingen,, og Bård er heller ikke fremmed for en tur hjem til Stig.

– Vi er rett og slett blitt venner, smiler Bård. 

Mange spennende modeller

I tillegg til nye Nissan Leaf, som vil bli en viktig bil både for Nissan og for Solum Bil, er det mange spennende bilmodeller på vei inn dørene. 

– Nissan Qashqai har kommet i ny versjon nå, og facelift av X-trail er rett rundt hjørnet. Nye Nissan Leaf lanseres i februar med en batteripakke på 40 kWh (rekkevidde opp mot 378 km), før den største batteripakka på 60 kWh blir tilgjengelig fra høsten 2018., sier Bård. 

Citroen har også mye spennende på gang,  med nye Citroen C3 Aircross og etterhvert Citroen C5 aircross. 

– Dette er nye, spennende bilmodeller som vi vet folk har ventet lenge på, og som vi gleder oss til å vise frem, avslutter Bård. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet