Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor velger Thobjørn hybrid

Annonse fra Toyota Sandefjord

Plug-in hybrid, hybrid, diesel, bensin eller ren eldrift? Å velge drivlinje til bil, blir bare vanskeligere og vanskeligere. Thorbjørn landet på Toyotas hybridløsning.

Toyota Sandefjord

Pindsleveien 15, 3221 Sandefjord

Telefon: 33 48 96 00

Nettside

– Jeg følger godt med på hva som rører seg i bilbransjen, og I en tid med mye nytt og ny teknologi er det vanskelig å vite hva slags bil man skal velge, særlig med tanke på annenhåndsverdi, sier mangeårig Toyotakunde Thorbjørn Haldorsen. Han landet til slutt på den nye Toyota C-HR levert av Toyota Sandefjord

– Den gjennomprøvde paralellhybridteknologien til Toyota er den jeg følger meg trygg på også inn i fremtiden, fortsetter han. 

Thorbjørn vet hva han får når han velger Toyota.

Velprøvd teknologi

Hybridløsningen til Toyota så dagens lys for første gang med Toyota Prius for 20 år siden. Siden da har hybridløsningen blitt solgt over 8 millioner ganger på verdensbasis, og spart jorda for mer enn 58 millioner tonn CO2! Hovedargumentene for å velge hybrid foran plug-in hybrid, er at vekten på batteriet til en plug-in fører til et økt forbruk. 

Hybrid betyr naturlig nok at det er snakk om to motorer, en bensin og en elektrisk. Bilen bestemmer automatisk hvilken motor som til enhver tid er best å bruke. Særlig ved lav fart benyttes elmotoren mye, noe som får positivt utslag for nærmiljø og bybilde. Overskudd av energi fra bensinmotor og bilens bevegelse lader opp batteriet til elmotoren. 

Salgssjef Tom Gulliksen er trygg på at hybrid er løsningen i 2017.

– Denne løsningen bidrar til lavere forbruk av drivstoff og utslipp av både C02 og NOX-partikler. I snitt foregår 50% av kjøringen i by elektrisk med de nye hybridbilene våre, sier salgssjef i Toyota Sandefjord, Tom Gulliksen. 

Driftsikker

Thorbjørns viktigste grunn til å velge Toyota er en skikkelig gjenganger: Toyotas driftssikre biler, og soliditeten til Toyota både globalt og lokalt. 

– Toyota har ordene sine i behold når de har en bestandig teknologi, og hybrid har vært der siden 1997. Det er mye nytt i bilbransjen, men denne løsningen er jeg trygg på. I tillegg er Toyota som merke trygt og godt, de vil være der også i tiden som kommer, avslutter Thorbjørn.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet