Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bohus-Ida om hjemmebesøk:

– Sånt får meg nesten til å gråte

Annonse fra Bohus Larvik

Lyst til å se hvordan en HELT ny leilighet i Sjøparken ser ut - med helt nye møbler? Bli med Bohus-Ida når hun besøker Tinas lekre leilighet!

Det er ikke hverdagskost for en møbelforhandler å komme hjem til kunde for å se hvordan ting til slutt har blitt. Nå får Ida Fuhre Helseth oppleve unntaket. Midt i november flyttet Tina Schau inn i Sjøparken utenfor Stavern. Det meste av møbler er kjøpt på Bohus i Larvik. Derfor er spenningen ekstra stor når Ida går inn i det splitter nye boligkomplekset. 

Førsteinntrykket av leiligheten faller veldig godt i smak: 

– Det er nesten så jeg begynner å gråte når jeg ser en leilighet som dette, sier en tydelig imponert ida. 


Bohus Larvik

Løkka 6

3271 Larvik

Kontakt: larvik@bohus.no

Service: ghol@bohus.no


Åpningstider: 

Hverdager: 10.00-19.00

Lørdager: 10.00-16.00

Lar naturen leve

Tinas leilighet ligger ikke bare rett ved vannet - den ligger over. På den måten kommer naturen nærmest rett inn i stua. Det var noe Tina måtte ta hensyn til da hun skulle innrede. 

– Det er viktig for meg at det er naturen som skal få plass i denne leiligheten. Samtidig var jeg redd for at mye blått og hvitt kunne gjøre leiligheten kald, derfor har jeg valgt varme farger for å gjøre leiligheten lun, sier Tina som tidligere har jobbet som interiørdesigner. 

For Tina var det også viktig at leiligheten ikke skulle bli for steril. Med hvite vegger og møbler i grått og beige, er det mer krevende å få plass til andre farger. Derfor har hun valgt rosa sofa og spisestuestoler fra Halvor Bakke i dust grønt, og sofa i rosa. 

– Jeg liker Halvor Bakke veldig godt, også er det gøy at han er lokal. smiler Tina - som også fikk plass til en annen stol fra Halvor Bakke på mesaninen.

– Naturen har alle farger. Og jeg liker disharmoni innimellom. En blomstereng hadde ikke vært fin hvis alle blomstene hadde samme farge. Så det å få inn litt farger i livet er bare fint, sier Tina. 

Over halvparten fra Bohus

Planleggingen av leiligheten startet for to år siden. Fra starten av var det viktig for Tina å lande på en fargepalett som kunne gå igjen i hele leiligheten. Hun er selv godt fornøyd med hvordan hun traff. 

– Disse fargene var jo egentlig ikke så inn da jeg valgte de ut, derfor er jeg veldig glad for at de er inn nå. Jeg er også veldig glad for hjelpen jeg fikk fra Bohus, ca 60% av møbler og tilbehør er kjøpt hos de, sier Tina. 

For Ida er det ekstra gøy å kunne vise alternativer til det ofte grå og beige som folk velger. 

– Det er veldig gøy å vise noe annet enn det folk flest velger. Fordelen hos oss er at du har mange farger å velge mellom når du skal bestille møbler. Da kan du også oppnå det særpreget Tina har fått til her, avslutter Ida.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet