Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor er Hvaltorvet hele byens julegavehus

Annonse fra Hvaltorvet

Innspurten av juleforberedelsene kan ta pusten fra de fleste av oss. Hvaltorvet gjør det de kan for at du skal beholde roen.

Du er kanskje ikke helt ferdig ennå? Mangler litt på å ha all julematen i hus? Mest sannsynlig er det kanskje noen julegaver som fortsatt skal handles inn? 

De færreste av oss er helt i mål med juleforberedelsene før julaften plutselig er der. I innspurten er det fort gjort å bli stresset - og nettopp det forsøker Hvaltorvet å gjøre noe med. 

200 hjelpere

Særlig valg av julegaver kan øke hvilepulsen jo nærmere julaften man kommer. Da kan det være lurt å få hjelp - og det får du på Hvaltorvet. : 

– Vi har to hundre ansatte rundt om i butikkene som kan faget sitt veldig godt. De er oppdatert på trender og vet hva som er populært og funksjonelt.  I prinsippet fungerer de som julegavehjelpere i disse siste dagene før jul. Det er godt å få ekspertråd, særlig når valg av gave må tas fort, smiler Geir. 


I tillegg til god hjelp i butikkene har Hvaltorvet laget et magasin med gode julegavtips, som kan brukes for å planlegge før turen går til senteret. 


BETJENT PAKKEDISK: Pakkehjelp bidrar til lavere skuldre for noen og enhver.

Godt tilrettelagt

Tilretteleggingen stopper ikke der. For å lette trøkket på den siste julegavehandlingen, har senteret en bemannet pakkedisk til høyre når du kommer inn fra glassgården. Med mye folk utpå, er det også godt å vite at bilen står trygt parkert i garasjen under senteret - med et nytt betalingssystem som gjør at du slipper å gå tilbake til bilen når du har betalt med enten bankkort eller mobil. 


– Vi har mål om å gjøre disse siste dagene før til en god opplevelse for folk. Det er viktig å ta vare på øyeblikket, og gjøre forberedelsene til en opplevelse fremfor noe man bare må komme seg gjennom, fortsetter Geir. 

Inger-Anne og Geir på Hvaltorvet gleder seg til juleinnspurten.

Varmt sentrum

Alle som bor i Sandefjord er opptatt av et sentrum med liv i, noe man virkelig får oppleve i disse dager. Det er senterkoordinator Inger-Anne Hem-Andersen glad for å se: 

– Det er supert å se at mange ønsker å handle lokalt, noe som sikrer et varmt og pulserende sentrum. Det er også gledelig at folk tar seg tid til å møte hverandre - det er ikke bare butikkene våre som er godt besøkt nå før jul, spisestedene våre yrer også av liv om dagen, smiler Inger-Anne


Selv er hun i mål med i hvert fall julegavene for i år: 

– Selvfølgelig er jeg tidlig ute med gavene, avslutter Inger-Anne med glimt i øyet.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet