Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Solum Auto og Solum Bil blir Mobile

Annonse fra Mobile Larvik

Du kjenner de som bilbutikkene Solum Bil og Solum Auto. Nå blir de en butikk med felles navn. Velkommen til Mobile Larvik!

Mobile Larvik

- Adresse: Løkka 21 og Løkka 25 3271 Larvik

-  Forhandler Citroen, Nissan, Honda og Skoda

- 33 ansatte

- Tilhører en av landets største bilforhandlerkjeder med 32 butikker

Eieren av de to bilbutikkene heter Automobilgruppen og har samlet alle sine bilforhandlere under samme navn. Det gjør det enklere for kunden, samtidig som de gir nye muligheter både lokalt og nasjonalt. Fordelt på 32 autoriserte forhandlere teller Mobile godt over 800 ansatte.

– På denne måten blir det mer synlig at vi har solide og langsiktige eiere, sier daglig leder Andrè Lea. 


De samme folka

Selv om  det med navneendringen også går fra å være to butikker til en, kommer ikke kundene til å merke veldig stor forskjell. Bilmerkene er de samme, og det er også folka, og ikke minst servicen: 

– Skal du ha en ny Citroen, Skoda, Nissan eller Honda i Larvik, er det oss du kommer til. Kunden kommer ikke til å oppleve stor forskjell fra tidligere, med unntak av fordelen det er å tydeligere vise størrelsen på eieren vår. På samme måte som alltid hos oss, vil du fortsatt bli møtt av folka våre som både kjenner bilmerkene og kundene våre gått, smiler Andrê. 

Servicemarkedssjef Tommy Marthinussen inspiserer en bil med mulig oljelekkasje.

Fokus på kundeoppfølging

Servicemarkedssjef Tommy Marthinussen er opptatt av å forsikre folk om at den nære og personlige servicen blir minst like god som tidligere. – Min jobb er å sørge for at vi hele tiden yter best mulig service for kundene våre. Vi har dedikerte mekanikere og teknikere for alle bilmerkene våre, og kommer til å fortsette med å ha kunden i fokus. En tydeliggjøring i hvem som eier oss vil vi bare komme sterkere ut av, forsikrer Tommy. 

Dekker "hele" Norge

Det eksisterende nettverket av forhandlere er spredt ut over hele Sør-Norge. Samtlige endret navn til Mobile den 15. januar 2018. Automobil-gruppen er autorisert forhandler for i alt 10 bilmerker, herunder Citroën, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Skoda og Volkswagen. I tillegg har Mobile til enhver tid ca. 1.500 bruktbiler på lager. Anleggene utfører også alt av service og reparasjoner på de fleste bilmerker.

– Samlingen av alle avdelinger under det nye navnet Mobile er en naturlig del av å tilpasse seg en moderne tid. Vi er en av Norges største bilforhandlerkjeder, og ønsker nå å fremstå mer enhetlig og tydelig i markedet. Vi er inne i en tid hvor delingsøkonomi, digitalisering og automatisering er viktige stikkord for vår videre drift. Vi har en klar ambisjon om å være blant de aller beste på å levere mobilitet i tiden som kommer, sier eier og daglig leder av Automobil, Ole Grangaard.

Samtlige av forhandlerne som blir en del av Mobile har eksistert i en årrekke og har i sum flere hundre tusen lojale kunder i Norge.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet