Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Elin mistet alt:

Ble reddet av banken

Annonse fra Andebu Sparebank

Elin stilte som kausjonist og ble dratt med i dragsuget når vedkommende misligholdt lånet. Heldigvis ble Andebu Sparebank redningen.

I 2006 kjøpte Elin Marie Strauman Tveter et lite småbruk i Stokke. Planen var å restaurere både hovedhuset og bryggerhuset, slik at hun kunne ha sitt eget kurssted på gården. Etter noen år var drømmen en realitet, og Elin bodde i hovedhuset mens hun holdt kurs i kunstfag, coaching og kinesiologi (komplimentærmedisin) i bryggerhuset. Alt var bare velstand.

Ble kausjonist

Noen år senere ville en bekjent kjøpe seg inn på gården. Dette ville gjøre det mulig for Elin å kjøpe seg et annet hus i Horten, så hun gikk med på at mannen kjøpte to tredjedeler av gården. På den måten slapp hun å ha ansvaret for mange hus, og kunne konsentrere seg om skolen.

– Jeg gjorde en stor tabbe, jeg valgte å kausjonere for lånet hans, sier Elin.

Etter ganske kort tid ble det klart at mannen som hadde kjøpt seg inn i småbruket misligholdt huslånet. For å innfri lånet måtte Elin selge både småbruket og huset sitt i Horten. Hun stod igjen nesten på bar bakke med liten egenkapital.

Nå smiler livet og omgivelsene til Elin. Hver dag mater hun svanene som venter på henne ved Nordre Jarlsberg brygge. 

Nå smiler livet og omgivelsene til Elin. Hver dag mater hun svanene som venter på henne ved Nordre Jarlsberg brygge.

Ydmykende

Banken hun hadde vært lojal til i alle år ville ikke lenger ha henne som kunde. Elin måtte derfor se etter en annen bank for å få seg et sted å bo. For de fleste er årene før pensjonisttilværelsen romslig økonomisk. Elin måtte etablere seg på nytt.

– Det var en pinlig, ydmykende og smertefull prosess, sier Elin.

I 2012 fikk Elin en avtale med Andebu Sparebank, og gruet seg til å forklare situasjonen. Heldigvis ble møtet noe helt annet enn hun fryktet.

– De møtte meg med en respekt jeg ikke opplevde i banken som ikke lengre ville ha meg. Jeg fikk god tid til å forklare situasjonen min, og ikke minst - jeg fikk innvilget et nytt huslån slik at jeg kunne etablere meg på nytt. Andebu Sparebank muliggjorde en myk landing i det som føltes som et økonomisk flyhavari, smiler en entusiastisk Elin der hun sitter i leiligheten sin på Nordre Jarlsberg brygge i Sande. 

Rådgiver Janett Bjordal Kolstad var den som åpnet døra for Elin. De har betydd mye for hverandre siden de møttes første gang i 2012.

Bank visste råd

Kunderågiveren som tok i mot Elin på kontoret sitt i Kodal i 2012, var Janett Bjordal Kolstad. Hun husker godt det første møtet:

– Elin var selvfølgelig veldig frustrert over situasjonen hun hadde kommet opp i. Men for oss er det viktig å lytte til kunden og se helheten. Elin innfridde kravet om egenkapital og en ryddig økonomi. Det økonomiske uføret hun hadde havnet i var ikke selvpåført, så vi fikk tillit til at hun kunne etablere seg på nytt, forteller Janett.

På grunn av Elins boligutviklingsprosjekter, har kunderådgiveren hatt mye med Elin å gjøre de siste årene.

– I begge boligprosjektene hun har kommet til oss med, har hun vist oss svært detaljerte planer, som gjør det enklere for oss å vurdere risikoen i prosjektene. Vi er veldig glad for å ha kunne bidratt til at Elin nå står i en helt annen økonomisk situasjon enn hun gjorde for seks år siden, smiler Janett. 

Vil du ha en personlig bank?

Legg igjen kontaktinformasjon, så kontakter vi deg for en hyggelig prat. 

Utvikler eiendommer

Kundeforholdet til Andebu Sparebank stoppet ikke der. Full av pågangsmot og eventyrlyst kom Elin over en tomt med båtplass og fantastisk utsikt over Drammensfjorden. Hun presenterte planene sine for banken, fikk kjøpt tomten for 200 000, og satte opp et nydelig funkishus som hun solgte med stor fortjeneste i 2017.

– Det var fantastisk gøy å lykkes med det prosjektet, banken var strålende fornøyd med meg, og jeg var strålende fornøyd med banken, sier Elin.

Nå er hun i gang med et nytt boligprosjekt på Hurum, også det med utsikt over Drammensfjorden.

– Målet er å få huset ferdig i løpet av 2018. Uten Andebu Sparebank hadde jeg ikke klart det, smiler Elin, som har gått fra å være i et økonomisk uføre til å bli eiendomsutvikler i pensjonistalder. 

Bør du kausjonere?

Å kausjonere for et lån betyr at banken kan kreve betaling av deg dersom låntakeren selv ikke betaler. Her er bankrådgiverens råd om kausjonsansvar

Du bør kun kausjonere for personer som står deg veldig nære og som du har stor tillit til.

Dersom du kausjonerer for noen, kan det hindre deg i å ta opp lån i framtiden. Tenk derfor igjennom dine egne framtidsplaner og drømmer før du kausjonerer.

Sett gjerne krav til låntakeren for eksempel om at han/hun bør spare en viss sum selv før du kausjonerer.

Sett deg nøye inn i avtalen, hvor stort beløp må du kausjonere for, hva slags type kausjon er det.

Pass på at låntakeren har forsikret seg slik at gjelden kan betales ved langvarig sykdom, dødsfall etc.

Følg opp låntakeren. Kanskje kan lånet betales ned raskere, kanskje kan en ny verdivurdering på boligen gjøre at låntakeren får nok egenkapital til at kausjonistansvaret kan fjernes.

Råd fra Janett

Føre-var

Dersom du havner i et økonomisk uføre, er rådet fra bankrådgiveren å være tidlig ute med å varsle banken. – Vi ønsker å være rådgivere på både gode og vonde dager. Det er mye bedre å kontakte banken når problemene begynner enn å vente til alt er ute av kontroll.

Åpen og ærlig

Dernest er rådet å være åpen og ærlig. Kunder som kommer og legger skylden på alle andre vekker lite tillit hos banken.

Rydd opp først

Er man i et økonomisk uføre er det et dårlig tidspunkt å forhandle betingelser eller skifte bank. Viser man vilje til å rydde opp, er det lettere å få med seg banken. Å selge unna ting man ikke trenger eller å ta en ekstrajobb for å avhjelpe økonomien er måter å vise at man selv ønsker å rydde opp. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet