Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nytt (dekk)hotell i Sandefjord!

Annonse fra Toyota Sandefjord

Nå utvider Toyota Sandefjord! Et splitter nytt dekkhotell med firedobling av kapasiteten er klart for innflytting, sammen med et nytt skadesenter.

Toyota Sandefjord

Ønsker du tilbud på dekkhotell? Kontakt Toyota Sandefjord her

Adresse: Pindsleveien 15, 3221 Sandefjord
Åpningstider. 

man-onsdag og fredag: 07-1 6

tor: 07-18

lør: 10-13

telefon: 33 48 96 00

– Dette vil kundene våre merke! 

Som ansvarlig for delelager og dekkhotell, er "dekkhotelldirektøren" Andrè Bjørnsen storfornøyd med det nye anlegget. Det består av dekkhotell med plass til nesten 900 hjulsett, og en helt ny skadeavdeling. 

– Her oppbevares dekkene i perfekt temperatur og luftfuktighet. Før de kommer hit blir de vasket og sjekket for skader, slik kan vi anbefale for kundene hva som er best å gjøre. For dekk er viktig, det er tross alt de som sørger for godt veigrep og kort bremselengde sier Andrè. 

Frem til nå har dekkene vært trygt oppbevart i kjelleren i verkstedet. Der har nærmere 280 hjulsett overvintret og blitt klartgjort for vårtørre veier vi alle venter på. Vinterdekkene får derimot sjekke inn i nye lokaler. 

– Vi venter et storinnrykk rett over påske, og kan skifte dekk på 100 biler per dag, smiler Andrè. 

Andrè tester at alt fungerer som det skal før storinnrykk av dekk begynner.

Mer fleksibelt

Det nye bygget er koblet sammen med eksisterende byggemasse ved hjelp av en underjordisk tunnel. Den gamle skadeavdelingen lå innerst i verkstedet, og hadde kun en løftebukk. 

Nå har oppretterene tre arbeidsstasjoner å boltre seg på, noe som vil merkes for kundene. 

– Før måtte kundene levere bil på mandag og hente på fredag. Nå kan vi fordele dette mye jevnere i løpet av uka, og ha flere biler inne samtidig, sier Andrè. 

Også det nye dekkhotellet gjør hverdagen enklere for de ansatte. Det er satt opp for å begrense antall løft. Dekkene løftes bare en gang - når de skal av bilen. Ellers foregår alt av transport på tralle eller truck. 

– Mekanikerene våre er utsatt for mange tunge løft i løpet av en arbeidsdag, derfor er det bra med alt vi kan begrense, sier Andrè. 

Henning har tatt farvel med 80-tallet og storkoser seg i nye lokaler.

Gøyere å jobbe

Henning Kristiansen er en av de heldige oppretterne som har fått helt nye omgivelser uten å bytte jobb. 

– Dette blir en annen hverdag for oss. Det er deilig med lyse, nye lokaler og nytt verktøy. Også har vi vinket farvel til 80-tallet, som det gamle lokalet var litt preget av, smiler Henning. 

Og selv om han bare har vært i det nye lokalet i tre dager, er Henning klar:

– Dette lover veldig bra! 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet