Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rykker ut med tommestokk

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Her er 6 spørsmål du må ha svar på når du skal bytte vinduer.

- Mitt beste vindustips?

Tommy Meløy ved Carlsen Fritzøe i Larvik smiler lurt.

- Ring meg. Så kommer jeg ut på befaring og tar mål.

Tommy ser på klokka, reiser seg og tar med seg sitt viktigste våpen: Tommestokken.

Sommerjobb i 31 år

Turen bærer oppover langs vakre Numedalslågen. Helt opp til Farmen der Randi Oord Næss står på tunet, og er interessert i nye vinduer til hele våningshuset.

Det Tommy Meløy ikke vet om vinduer er ikke verdt å vite. I 44 år har han vært i bransjen. Siden 2005 i byggevarehuset som i dag er Carlsen Fritzøe, før det jobbet han i mange tiår på en trevarefabrikk.

- Det var en sommerjobb som varte i 31 år, ler han.

Liker å måle selv

Når det er større oppdrag, liker Tommy å måle selv. Det kan bli veldig dyrt å bestille vinduer i feil størrelse. Når han skrider til verket med tommestokken, følger Randi nøye med.

Husk å måle opp utendørs, ikke inne i huset.

- Når vi måler opp, måler vi alltid på utsiden av huset, forklarer den erfarne spesialisten.

De to har snakket sammen før også. Randi har vært hos Carlsen Fritzøe før for å snakke om vinduer. Du handler ikke 17 vinduer i et eldre våningshus på impuls.

- Jeg får god hjelp av Tommy. Han tar seg tid, har peiling og er troverdig. Når jeg spør om noe, svarer han ikke fordi han er ute etter å selge, men for å gi meg så god informasjon som mulig, forteller Randi.

Blir kald i nakken

Ved første øyekast ser vinduene til Randi fine ut. De er relativt nymalte på utsiden, men det er ikke det som er problemet.

Randi Oord Næss og Tommy Meløy.

- De er gamle og trekkfulle. Jeg blir kald i nakken når jeg sitter inne om vinteren. Mange er punktert, og de blir aldri reine.

Tommy nikker enig. Det er på tide å investere.

Vinduene til Randi er 35 år gamle. På den tida har det skjedd en revolusjon på vindusfronten. Å skifte vinduer er en investering i bedre inneklima og lavere fyringsutgifter.

Tommy er rett mann

Nå gjenstår det å finne ut akkurat hva slags vinduer man skal gå for. Da er Tommy rett mann.

- Jeg holder meg til Carlsen Fritzøe. Når jeg blir behandlet bra, kommer jeg tilbake, sier Randi.

Trenger du en gratis og uforpliktende vindussjekk? Besøk ditt nærmeste Carlsen Fritzøe-varehus eller bestill sjekk på vår hjemmeside carlsenfritzoe.no

Sjekkliste

Gå gjennom denne sjekklista når du skal bytte vinduer:

Hva passer til huset?

Velg vinduer som står i stil til huset. Det er estetisk fint og kan bidrar til at verdien på huset ikke forringes.

Økonomi

Vinduer koster, men i mange i tilfeller er det en investering som vil lønne seg i form av mange tusen kroner i lavere fyringsutgifter.

Lyd

Bor du på et sted med mye støy, bør du vurdere vinduer med god lydisolasjon. Du vil bli overrasket over hvor mye støy et godt vindu kan stenge ute.

Glad i inventaret?

I dag finnes det klare, solreflekterende glass som bevarer møbler og gulv slik at de ikke falmer. Be Carlsen Fritzøe forklare deg om vinduers U-verdi.

Ikke noe glad i å pusse vinduer?

Problemet er løst. I dag finnes det selvrensende vinduer.

- Passer spesielt godt til vinduer høyt oppe på veggen. Så slipper man å vaske vinduer med livet som innsats, sier Tommy.

Vedlikehold

Aluminiumsbekledde vinduer er svært populære, og passer til alle hus. Da slipper du å tenke på vask, vedlikehold og trevirke som forringes.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert på Sør- og Østlandet. Carlsen Fritzøe er en komplett leverandør av kvalitetsprodukter innen trelast, byggevarer, jernvarer, interiør og kjøkken. De hjelper til med produktrådgivning, bestille materialer, transport og passer på at alt kommer til tiden. Du kan få litt hjelp eller få hele jobben gjort - de formidler de beste håndverkerne der du bor. Ta byggepraten hos Carlsen Fritzøe - de hjelper deg uansett størrelse på prosjektet.

Hos Carlsen Fritzøe finner du vinduer som passer deg.
Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet