Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Solveig Holand stortrives på Kilen Brygge, og elsker å nyte utsikten fra balkongen. Nå kommer 140 nye leiligheter på bryggekanten.

Solveig (73) snur døgnet på grunn av sin nye leilighet

Annonse fra Nye Kilen Brygge

Solveig Holand er så forelsket i utsikten fra sin nye leilighet på Kilen Brygge at hun ikke klarer å legge seg. – Noen ganger snur jeg døgnet, sier Solveig Holand (73).

Nå er byggingen av ytterligere 130 leiligheter i gang på Kilen Brygge, og Solveig unner flere å oppleve det samme som henne.

Hun har funnet sitt paradis innerst i fjorden i Sandefjord. I dag er Solveig svært glad for at hun tok steget og kjøpte bryggeleiligheten i 2010, etter 35 år i eneboligen i Thaulows gate.

- Det er flere som meg. Jeg har venner som var veldig skeptiske til å forlate hage og ene-bolig, men som ikke har angret et sekund etter at de flyttet til Kilen Brygge. Veldig mange synes det er helt topp med mer frihet i voksen alder, og savner verken vedlikehold eller snømåking, sier Solveig.

Se mer av Nye Kilen Brygge her!

Nyter utsikten

Hun bor i en treroms leilighet i tredje etasje i Kilgata 5, første del av Kilen Brygge-utbyggingen. Her har hun fantastisk utsikt utover Sandefjordsfjorden. Nå er spaden satt i jorda også på Nye Kilen Brygge, hvor det skal bygges 140 moderne leiligheter i vannkanten, fordelt på syv bygg.

Solveig Holand er utelukkende positiv til at flere nå får muligheten til å bosette seg på brygga - tett på sjøen og naturen.

– Selv kan jeg sitte og se månen komme opp og gå ned, akkurat i kløfta over Fjellvik. Det er så vakkert, og det samme er utsikten utover i fjorden. Det er flott at enda flere kan få bo med en så unik beliggenhet. Flere leiligheter vil helt sikkert også bidra til at et bra servicetilbud bare blir enda bedre, sier Solveig.

Nye Kilen Brygge vil bestå av syv separate bygg. Byggingen er i gang og de fire første byggene vil være innflytningsklare 1. kvartal 2020.

Naturen helt innpå

Hun kan ikke få fullrost utsikten og følelsen av å bo så nær naturen.

- Sommerkveldene på balkongen er selvsagt spesielt vakre, men det er noe flott med vinteren også. Om det stormer eller snør så er det fascinerende å ha naturen helt innpå seg. For meg handler det om livskvalitet, sier Solveig.

Hun benytter seg ofte av de populære restaurantene på brygga. Skal hun ha middagsgjester i leiligheten, kan hun velge mellom fersk fisk fra Brødrene Berggren eller ferskvare-disken på Meny – praktisk talt rett utenfor døra.

- Jeg har nærhet til alt: fantastiske restauranter, matbutikk, tannleger, leger og apotek. Vi kan faktisk gå i tøfler til det meste, ler Solveig, som mener friheten og roen i en moderne leilighet er noe man ikke fullt ut forstår verdien av før man opplever det.

Vil du oppleve den samme nærheten til både by og natur? Les mer om Nye Kilen Brygge.

Selv kan jeg sitte og se månen komme opp og gå ned, akkurat i kløfta over Fjellvik. Det er så vakkert!

Solveig Holand

Godt fellesskap

Hun trekker også fram hvor praktisk det er å kunne ta heis rett ned i parkeringskjelleren når hun skal bruke bilen, og skryter av det gode forholdet beboerne imellom.

– Jeg opplever et veldig godt fellesskap med de andre som bor her. Alle har et smil på lur, og vi har gode samtaler når vi møtes. Kilen Brygge er rett og slett et veldig hyggelig sted å bo, sier Solveig.

Over 70 prosent solgt

Byggingen er igangsatt for fire av de syv byggene på Nye Kilen Brygge. Eiendomsmegler Lill-Iren Barth er strålende fornøyd med salget så langt.

Barth, som jobber i DNB Eiendom, forteller om stor interesse for å bo sentralt og tett på vannet, i moderne boliger av høy kvalitet.

- Det er utrolig gøy å få jobbe langsiktig med et så flott prosjekt som Nye Kilen Brygge. Dette er også det første prosjektet i Sandefjord som tilbyr Miliarium Bolig sitt Premium-konsept, sier Barth.

Konseptet innebærer ekstra fasiliteter som tilgang til lounge-område, gjesteleilighet, selskapslokale, trimrom, personlig service og tilleggstjenester.

Eiendomsmegler Lill-Iren Barth fra DNB Eiendom i Sandefjord.

Faste visningstider

Barth forteller at utbygger er svært opptatt av å møte kjøpernes individuelle behov.

- Utbygger er opptatt av å bygge boliger som folk etterspør, sier eiendomsmegleren.

Fra visningssenteret i første etasje i Kilgata 11 har interessenter direkte utsyn til tomta hvor Nye Kilen Brygge nå reiser seg. Her er det faste visninger hver torsdag fra klokken 16 til 17. Man kan også kontakte Barth direkte dersom man ønsker privat visning.

- Vi har nå solgt over 70 prosent av leilighetene i første byggetrinn, noe vi er strålende fornøyd med. Byggestart er vedtatt for fire bygg, og snart starter også salget av leiligheter i A3-bygget, helt på bryggekanten. Her har vi allerede flere interessenter, sier Barth, som gleder seg til å se Nye Kilen Brygge reise seg.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet