Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Entreprenøren du kan stole på!

Annonse fra Marthinsen & Duvholt AS

Marthinsen & Duvholt AS så dagens lys i 1999 da to tidligere kollegaer og venner bestemte seg for å starte noe sammen. Gründerbedriften er blitt en suksess, og er i dag Vestfolds største entreprenør.

– Svein Håkon Marthinsen og jeg hadde begge erfaring fra bransjen, og vi var klare til å startet noe selv. Resultatet ble Marthinsen & Duvholt AS, sier Frank Duvholt, administrerende direktør.

Selskapet omsatte for 35 millioner kroner det første året. Siden har det bare gått jevnt og trutt oppover. I 2017 var omsettingen på 813 millioner. Nå regnes de som Vestfolds største entreprenørselskap.

– Vi har i underkant av 200 ansatte og kundene våre består av kommuner, stat og det offentlige i Vestfold, Buskerud, Telemark, Oslo og Akershus, forteller Duvholt.

I de 18 årene selskapet har vært i drift har de aldri hatt et år med negative tall. Det akter de å fortsette med. Marthinsen & Duvholt er en trygg og solid bedrift. Ikke bare for kundene, men også for de ansatte.

Duvholt forteller at det er de ansatte som er den største ressursen og selskapets største konkurransefortrinn.

– Vi spiller i Champions League og vi har de beste spillerne. Det er medarbeiderne som har gjort at vi har kommet dit vi er i dag, understreker han.

Selskapet har medarbeidere som har vært med sine oppstarten i 1999, som gir en sterk ryggrad, med mye erfaring og kompetanse. 

Tro og lang tjeneste

Arve Kristoffersen har vært med de siste 11 årene, og er meget godt fornøyd med arbeidsplassen.

– Jeg har det veldig, veldig bra her. Alle er likestilt, uansett tittel og stilling, så her drar vi lasset sammen, sier Kristoffersen fornøyd. Han er maskinsjåfør for selskapet, men utfører det meste av arbeidsoppgaver.

Det mest spennende prosjektet han har vært med på var E18 Bommestad – Sky.

– Jeg hadde aldri vært med på et så stort prosjekt før. Prosjektet varte i tre år, og samarbeid mellom alle etater og de involverte arbeiderne fungerte utmerket, forteller Kristoffersen.

Den drevne maskinsjåføren forteller videre at han har funnet en arbeidsplass som passer ham utmerket.

– Det er en utrolig arbeidsplass, med dyktige og hyggelige kollegaer. Jeg slutter ikke frivillig, smiler han.

Også den yngre garde ønskes velkommen med på laget. Hvert år tar Marthinsen & Duvholt inn fire lærlinger. Den drevne entreprenøren mener det er både viktig og nødvendig at de tar inn lærlinger slik at kunnskapen innen faget kan videreføres.

– I enkelte tilfeller stilles det også krav fra oppdragsgiver om at selskapet de velger til jobben har lærlinger, så det er ingen tvil om at lærlingene er et godt tilskudd. Det er også mulighet for fast jobb når fagprøven er bestått og man har gjort en god jobb, sier Duvholt. 

Det er våre medarbeidere som drar lasset hver dag som har gitt oss det gode ryktet.

Frank Duvholt, administrerende direktør

Vil du bli med på laget?

Marthinsen & Duvholt er også på jakt etter nye og dyktige prosjektingeniører med utdanning og erfaring innen bygg og anlegg.

Selv er han utdannet bygg- og anleggsingeniør. Etter endt skolegang jobbet han i mange år for flere maskinentreprenører og tilegnet seg kunnskap og erfaring.

I 2011 kom Skanska Norge inn på eiersiden i Marthinsen & Duvholt, og i 2017 ble Marthinsen & Duvholt et heleid datterselskap i Skanska Norge. Oppkjøpet førte til en vesentlig økning i oppdragsmengden med spennende og større utfordringer for alle ansatte. Duvholt er godt fornøyd med oppkjøpet, og forteller at som et resultat av dette så har selskapet vokst videre fra der de var for syv år siden og til dit de er i dag.

– Det har hjulpet oss med mange gode og store prosjekter slik at vi kan utvide kompetansen og kunnskapen vår, sier han. Duvholt vektlegger at selv om Skanska Norge er med på eiersiden så styrer selskapet slik de alltid har gjort og holder fast på de gode, lokale tradisjonene.

– Vi har frie tøyler så lenge kvaliteten opprettholdes, og det gjør den jo, smiler han. 

Varierte og spennende oppdrag

Kontoret er i Hangarveien ved Torp Sandefjord Lufthavn, og det er blitt flere store oppdrag hos "naboen". Marthinsen & Duvholt har vært en leverandør av anleggstjenester på Lufthavnen i mange år, og har blant annet stått bak prosjektet med avretting og asfaltering av hele rullebanen, utvidelse av skuldre på hver side av rullebanen og nye snuplasser i enden. I tillegg etableres nytt overvannssystem og rullebanebelysning.

– Prosjekter for Torp Lufthavn gir en litt annerledes arbeidsdag siden alt arbeidet må utføres på nattetid. Det vil si kun seks arbeidstimer i døgnet siden flyplassen er operativ på dagtid. Men vi fullførte arbeidet innen tidsfristen, sier Duvholt fornøyd.

Det er ikke bare reiseglade nordmenn som nyter godt av selskapets erfaring og kompetanse. Marthinsen & Duvholt har vært med på rehabiliteringen av Nordby- og Smiehagentunnelen, veiprosjektet E18 Bommestad – Sky og grunnarbeider på Tiedemannsbyen Felt A og Vålerenga Stadion.

Tjenestene Marthinsen & Duvholt tilbyr inkluderer veibygging- og rehabilitering, VA anlegg, tomtearbeider, jernbane- og tunnelarbeider, tunnelrehabilitering, masseforflytning, utenomhusarbeider/anleggsgartner, fjell- og sprengningsarbeider, fundamentering, peiling og spunting og mobilknusing.

Marthinsen & Duvholt har gode samarbeidspartnere og en god og seriøs aktør. Selskapets målsetting er å være den ledende grunnentreprenøren på sitt nivå. Her står god bedriftskultur, ansvar for både kunder og medarbeidere og faglig stolthet i fokus.

– Jobbene utføres med godt grunnlag, og våre medarbeidere er utrolig dyktige. Det er de som drar lasset hver dag og som gjør at vi kan gjennomføre oppdragene slik at bedriften har fått det gode ryktet vi har i dag, avslutter Duvholt. 

Marthinsen & Duvholt AS

• Marthinsen & Duvholt AS ble etablert i 1998 og er en solid maskinentreprenør som opplever vekst og positiv utvikling.

• Vi har lang erfaring, god kompetanse og dyktige medarbeidere innen veibygging og –rehabilitering, VA-anlegg, jernbane-/tunnelanlegg, tomtearbeid med mer.

• Vi har også en moderne maskinpark og eget verksted.

• Selskapet har hatt en sterk utvikling siden oppstarten i 1999, og er per i dag Vestfolds største entreprenør.

• Firmaet ble startet av Svein Håkon Marthinsen og Frank Duvholt – to personer med lang fartstid i bransjen.

• I 2011 kom Skanska Norge inn på eiersiden i Marthinsen & Duvholt, og i 2017 ble Marthinsen & Duvholt et heleid datterselskap i Skanska Norge. Oppkjøpet førte til en vesentlig økning i oppdragsmengden med spennende og større utfordringer for alle ansatte.

• Vi har for lengst erkjent at våre ansatte er vår største ressurs og vårt største konkurransefortrinn. Derfor legger vi stor vekt på å skape en god bedriftskultur, og vårt arbeidsmiljø er preget av ansvarlighet, stå-på-vilje og faglig stolthet.

• Marthinsen & Duvholt har som målsetting å være det ledende grunnentreprenørselskapet på sitt nivå og i sitt distrikt.

• Utover det rent resultatmessige har selskapet også som mål å bidra med trygge og langsiktige arbeidsplasser for våre ansatte. Gjennom god personalpolitikk skal vi være den foretrukne arbeidsplassen for nåværende og fremtidige medarbeidere.

• Vi har 195 ansatte og omsetter årlig for rundt 670 millioner kroner.

• Vårt arbeidsområde er store deler av Østlandet.

• Selskapet har hovedkontor i Hangarveien ved Torp Sandefjord flyplass. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet