Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En knusende innsats for lokal utvikling

Annonse fra Vestfold Pukk & Sand AS

Det sprenges og knuses i pukkverket i Høyjord. Kvalitetsvarer fra Vestfold Pukk og Sand AS fraktes ut i store mengder til Vestfold og Telemark.

Vestfold Pukk & Sand AS

Adresse
Sønsetveien, 3158 Andebu

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

Atle Myhre er daglig leder av Vestfold Pukk og Sand AS og Myhre Entreprenør AS. Sistnevnte firma ble startet opp i 2000, under navnet Maskinentreprenør Atle Myhre, og tok sitt nåværende navn i 2012 da det ble et aksjeselskap.

– Pukkverket er blitt et positivt innslag siden vi nå kan levere egne kvalitetsvarer til våre kunder, både private, andre oppdragsgivere og entreprenører. Den tidligere eieren av pukkverket skulle gi seg, så det falt seg naturlig å kjøpe det opp slik at vi kunne utvikle konseptet vår, sier Myhre.

Han forteller videre at mye av produksjonen i pukkverket er støpesand, som selskapet er enerådende på i Vestfold som leverandør. De har egen leveringsavtale med Vestfold Betong.

Støpesanden som leveres er av høy kvalitet. 

– Fjellet det utvinnes fra er godt egnet til asfalt, noe som gjør varene ettertraktet. Vi selger mye til asfaltproduksjon så dette kommer til å bli et enda større satsningsområde for oss fremover, forteller Myhre.

I tillegg kommer produkter som singel, hagesingel, pukk, grøftepukk, veigrus, grovpukk, stein, sand og fyllmasse. 

Atle, Mathias og Andreas Myhre (fra venstre) på Vestfold Pukk & Sand (Foto: Svein Hansen)

Unik steinmasse

Fjellet som utvindes her har, i motsetning til mange andre steder, en grå/blå farge. Dette scorer høyt hos mange, både private og entreprenører siden grå/blå er meget populært for tiden. Singelen passer utmerket i hager, gårdsplasser og oppkjørsler siden den går mer i ett med naturen enn singel i rødfarge.

Varene i pukkverket produseres etter standardfraksjoner slik at kundene kan velge hvilken størrelse de ønsker. Det er kort leveringstid; samme dag eller dagen etter. Selskapet kan enten levere varene eller du kan hente selv.

– Det er hektiske dager for oss, og vi har Vestfold som hovedområde. Men vi har også levert singel til kunder i Telemark. Det er lang transportvei, men moro, sier Myhre.

Det lå ikke akkurat i kortene at han skulle bli entreprenør og drive med utvinning av pukk og sand. Myhre er opprinnelig utdannet bilmekaniker, og omskolerte seg etterhvert til maskinfører og rørlegger med godkjenning for uterørlegging. Etter 20 år i bransjen har han ingen planer om å gi seg. Snarere tvert imot.

– Nå er vi fire ansatte, og vi er på jakt etter en erfaren og selvstendig maskinfører til, sier han.

Pukkverket leverer rundt 60 000 tonn. Det er egenrådig støpesand og natursand som passer meget godt til betong. Singelen og andre varer er CE-godkjente og brukes både til vei- og husbygging.  

– Vi har alle standard fraksjoner (varetyper) av alle typer singel og grus. Siden vi har vært så lenge i bransjen har vi bygd opp et godt navn og kundene vet at vi leverer både kvalitetsvarer og en god jobb i tide, sier Myhre.  

Selskapet har en rekke faste kunder samt mange oppdrag for Statens Vegvesen, offentlige etater og andre store og små entreprenører. Oppdragene inkluderer utbygginger på E18, riksveiutbygging og andre kompliserte oppdrag på hele Østlandet. Myhre Entreprenør AS har lang erfaring med alt fra små til store prosjekter.

Selskapene påtar seg oppdrag innen vann- og avløpsledninger, husdrenering, tett kloakk, planering av gårdsplasser, kantstein, steinmurer, klargjøring for asfaltering, tomter, garasjetomter, grøfte rensk, veibygging, skogsbilveier, drenering, pigging og sprengning av fjell, mobilknusing og sikting av fjell, grusing av veier og gårdsplasser og utvinning av pukk og sand.

De har sin egen maskinpark, men leier inn maskiner og utstyr ved behov. Her er ingen jobb for liten eller for stor.

Myhre er godt fornøyd med at timeplanen er full fremover, men understreker at det alltid er plass til nye oppdrag. Etter at Vestfold Pukk og Sand AS ble en del av selskapet har ikke arbeidsmengden og antall oppdrag blitt mindre.

For Myhre var pukkverket en knusende god investering! 

Vestfold Pukk & Sand AS

• Vi leverer støpesand, pukk, grus, veigrus og stein til private, kommuner og entreprenører i hele Vestfold.

• Vi har mobilt grovknuserverk og kan påta oss knuse oppdrag.

• Vi transporterer varer til både store og små kunder. Private kunder kan også hente varer selv.

• Vi har grått (grå/blå) fjell så singelen har en fin farge. Passer meget bra til gårdsplass eller som hagesingel.

• Produkter: Singel, hagesingel, pukk, grøftepukk, grus, veigrus, grovpukk, stein, sand, støpesand og fyllmasse. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet