Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Feirer 30 år med rørhandel!

Annonse fra Stokke Rørhandel (Comfort)

Rør, bad og vann- og avløp har vært en del av hverdagen til Erling Brekke siden 1988. Han vet akkurat hva som skal til for å fikse rørproblemer og oppfylle drømmen om det perfekte bad.

Adresse
Sagveien 2, 3160 Stokke

Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:00 – 16:00
Torsdag: 09:00 – 17:00
Fredag: 09:00 – 16:00
Lørdag: 10:00 – 14:00

– Jeg startet Stokke Rørhandel sammen med Gunnar Hansen og Gunnar Skalberg i 1988. I starten jobbet jeg alene. Hansen jobber her fortsatt, og Skalberg er passiv eier. Så ekspanderte vi med ansatte, både rørleggere og i butikken og i dag er det 20 ansatte, sier Brekke.

For 19 år siden ble Stokke Rørhandel med i Comfort-kjeden. Her utveksles erfaringer og Comfort tar seg av markedsføringen slik at rørleggerne kan fokusere på kundene.

– Vi profilerer oss som Stokke Rørhandel, og Comfort er butikkonseptet, selv om vi hadde butikk før vi gikk inn i kjeden. Men det er mange fordeler med å være en del av Comfort, og vi er godt fornøyd med samarbeidet, sier Brekke.

For de som drømmer om nytt bad er den store butikken på Stokke et utmerket sted å finne inspirasjon. Moderne utstillinger viser frem noen av mulighetene du når det kommer til nytt bad. Dyktige medarbeidere hjelper deg med råd og tips og kommer gjerne med forslag om hvilke løsninger og produkter som passer ditt hjem og dine behov. I butikken finner du det nyeste og beste av produkter som er på markedet. Også rørleggerne har moderne utstyr, fra telefonsystemer til rørinspeksjonsutstyr. Firmaet er også sertifisert under sentralgodkjenning klasse 2, våtromsnormen og er en meste bedrift. 

Erling Brekke, daglig leder i Stokke Rørhandel (Foto: Svein Hansen)

Eksperten på badet

Butikksjef Heidi H. Antonsen har vært i bransjen i 20 år og har sett trender komme og forsvinne.

– Nå er det matte, sorte kraner som er in. Både i dusj og på kraner. Hvite møbler forsvinner aldri, men vi har gått mer vekk fra høyglans og det er mer matte flater. Men det tradisjonelle forsvinner aldri, sier hun.

Det er også populært med rennesluk langs veggen, toalett på vegg og takdusj. Vi stiller høyere krav til badet enn tidligere, og det forventes at det skal fungere optimalt – samtidig som det ser flott ut.

Antonsen trives meget godt på jobben. Det er et godt arbeidsmiljø, og hun trives godt på arbeidsplassen. 

Brekke selv trekker frem de ansatte som nøkkelen til suksess.

– Det er et meget godt arbeidsmiljø, og vi har medarbeidere som har vært her i over 20 år, så det sier jo sitt. Alle våre ansatte er dyktige og har faglig kompetanse. Vi kan vise til positive resultater hvert eneste år og driver godt. Dette er takket være våre ansatte. Trivsel på arbeidsplassen er viktig, og vi har det sosialt og gøy, sier daglig leder.

Han legger til at målet er å ha en stabil arbeidskraft og utføre godt arbeid. Alle de ansatte har svennebrev eller mesterbrev. I tillegg er det 3 lærlinger med på laget. Brekke er opptatt av å ta inn lærlinger, som er en viktig del av rekruttering innen bransjen. 

Heidi H. Antonsen har vært i bransjen i 20 år. (Foto: Svein Hansen)

Rørleggeren anbefaler

Store kunder som Format Eiendom, Mesterhus og JM Norge sørger for hektiske dager for de ansatte. Oppdragene inkluderer 28 leiligheter på Ranviktoppen, 2-3 blokker i Tønsberg samt en rekke bad. Både nybygg og rehabilitering står på listen.

– Vi har alltid hatt nok å gjøre. I løpet av de 30 årene vi har eksistert har vi aldri hatt permitteringer, og det er vi stolte av. Nok arbeid betyr at vi har et godt navn, som forbindes med kvalitet, avtaler som overholdes og at vi er til å stole på, sier Brekke.

Den drevne rørleggermesteren har selv noen gode tips på lager for de som trenger hjelp med rør- og vannsystemer: Velg en seriøs aktør som kan levere og har alle sertifikater på plass. Firmaet du velger bør også ha lang erfaring og være stabile. Husk å få en kontrakt etter avtale. Det er ikke bare å velge den billigste på markedet, for badet er jo noe du skal ha og som skal fungere i mange år.

Stokke Rørhandel har egen autorisert elektriker, flislegger med våtromsertifikat og snekker som de samarbeider med. De er dermed en totalleverandør av badet, som innebærer at du som kunde kun har ett firma å forholde deg til. Dette er en trygghet for deg, og alle ledd i oppussingen kan dokumenteres.

Stokke Rørhandel feiret 30 år den 1.august i år. De lever fortsatt etter prinsippet om at ingen oppdrag er for lite eller for stort. De tar jobben uansett! 

Det er takket være de ansatte vi er der vi er i dag!

Erling Brekke, daglig leder

Stokke Rørhandel (Comfort)

• Vi er medlem av Norges beste rørleggerkjede, Comfort.

• Her utveksler vi erfaringer og går på Comfort-skolen sammen.

• Comfort er aktive på markedsføring, og det blir enklere for oss å fokusere på kunden når vi har proffe folk som tar seg av den delen av bedriften.

• Den teknologiske utviklingen har vært stor de siste 10 årene, og vi jobber daglig med å ha det nyeste og beste på markedet. Alt fra telefonsystemer til rørinspeksjonsutstyr.

• Vi er sertifisert under sentralgodkjenning Klasse 2, våtromsnormen og er en mesterbedrift.

• I 2007 ble vi kåret til en "Gaselle" bedrift av Dagens Næringsliv. Dette innebærer levert godkjent regnskap, minst doblet omsetning over fire år, omsetning på over én million kroner første år, positivt samlet driftsresultat, unngått negativ vekst og å være et aksjeselskap. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet