Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– En utrolig flott gjeng som har bilen jeg vil ha

Annonse fra Øyans Bil Sandefjord AS

Et lite besøk for 10 år siden, ble til fem modeller av Mitsubishi Outlander for Ole Johan Pettersen og et nært forhold til Øyans Bil i Sandefjord. Har du vært her mer enn én gang, får du fort en klem fra Tone når du kommer inn døra.

Tone Dale, daglig leder, møter Ole Johan med en klem. Er det noe Tone er kjent for - så er det varme klemmer. Sånn er det hos den lokale bilforhandleren Øyans Bil i Sandefjord. Ole Johan klemmer tilbake og trykker neven til salgssjef Stener Andreassen. 

– En helt fantastisk gjeng, sier Ole Johan. Den spreke pensjonisten fikk sitt første møte med Øyans Bil i 2008 og siden har han ikke benyttet seg av andre bilforhandlere.  

– Her blir jeg alltid tatt godt imot, også har de akkurat den bilen jeg vil ha, sier han og lar blikket gli mot sin hvite Mitsubishi Oulander PHEV 2018-modell, som er parkert utenfor. Dette er hans femte Outlander i rekken. 

Kjempefornøyd kunde: Ole Johan Pettersen (t.v) har handlet bil hos Øyans Bil i 10 år og har blitt godt kjent med salgssjef Stener Andreassen (t.h). (Foto: Siw M. Myhre)

Mitsubishi Outlander PHEV - ladbar hybrid

2019 - modell med forbedret batteripakke

Ny og sterkere motor

S-AWC firehjulstrekk

Garanti 7 år/140.000 km

Fantastisk ny lyspakke

SDA-skjermen som støtter Apple Carplay og Android Auto:

Tilbyr stemmestyring av Google Maps, Google Play musikk og andre applikasjoner. Støtter Apple CarPlay og iPhone. 

Rimelig i drift og null ladeangst 

– Jeg kjører jo nesten gratis i hverdagen. All småkjøringen i nærområdet går på strøm. Mitsubishi Outlander PHEV kan kjøre litt over fem mil på batteriet. Det holder i massevis. Ellers er det turene opp på hytta, men forbruket er minimalt, sier Ole Johan fornøyd. 

Han påpeker viktigheten av at bilen er enkel å komme inn og ut av og at den er utrolig god å kjøre.

- Dette er en større SUV, som er svært nyttig for meg av flere grunner. Outlander har masse plass og kan dra henger - noe som er ypperlig til og fra hytta i Tuddal, forteller Ole Johan. I 2012 måtte han oppgradere til sjuseter en periode. Årsak; fem barnebarn i samme barnehage. 

– Jeg måtte ha plass til alle, for det ble en del kjøring og henting, sier han og humrer. 

I dag er hans ladbare hybrid en fast følgesvenn, både på lange og korte turer. Og som han sier selv, man trenger ikke tenke på ladeangst eller rekkeviddeangst, nyord som har dukket opp med elbilbølgen i Norge. Ole Johan er godt fornøyd med å kunne kjøre hvor han vil - når han vil. 

Øyans Bil Sandefjord AS er autorisert forhandler og merkeverksted for Mitsubishi og selger også bruktbiler. Øyans Bil er en familiebedrift som ble stiftet i 1972. De har base i Bekkeveien 4 i Sandefjord. I 1986 ble de stolt forhandler av Mitsubishi og har solgt merket siden.

I dag har de sitt eget merkeverksted for Mitsubishi, i tillegg til at de utfører jobber på de fleste andre merker. Øyans Bil tilbyr alt fra service og EU-kontroll til skadereperasjon og glasskader.


Adresse: Bekkeveien 4, 3236 Sandefjord

– En bil som passer alle

Allsidigheten til Mitsubishi Outlander PHEV er ikke til å stikke under en stol. 

– Du kommer alltid frem med bensin på tanken, samtidig som det er en plug-in der mye av kjøringen kun er elektrisk. Den passer også godt til bykjøring fordi den ikke er altfor stor. Her får du mye bil for pengene, sier salgssjef Stener. 

—Dette er en bil som rett og slett passer alle. Vi har fornøyde kunder fra 24 til 85 år, understreker Tone. 

– Jeg tror 70 prosent av dem som prøvekjører - ender opp med å kjøpe den, kontrer Stener. Han opplever at kundene i dag ofte vet hva de skal ha, at de har gjort opp en mening og kommer for å sjekke om konklusjonen de har landet på, stemmer. 

Stor pågang på 2019-modell

Mitsubishi Outlander PHEV har vært den mest solgte ladbare hybriden de siste fire årene her til lands. 15.000 biler har funnet veien til norske hjem. 

I september 2018 ble det lansert en oppgradert modell og allerede opplever Øyans Bil stor pågang og leverer ut biler like raskt som de kommer inn. 

— Det er mye nytt med 2019-modellen. Du har en egen sportknapp, som gir raskere akselerasjon. Den har større bensin- og el-motor, som gir hele bilen mer kraft. Du kan blant annet varme bilen via en gratis app før du skal på tur. Og vi får tilbakemeldinger på at den er utrolig god å sitte i, forteller bilselger Anders Grønbech Moster. 

– Samtidig som den er god på pris, blant annet på grunn av lave avgifter, sier Stener.

– Og det er kamera rundt hele bilen, så du har alltid oversikt, skyter Tone inn. 


Hyggelig team. Stikker du innom Øyans Bil blir du mest sannsynlig møtt med et smil fra en enten Tone Dale, daglig leder, Stener Andreassen, salgssjef eller bilselger Anders Grønbech Moster. (Foto: Siw M.Myhre)

Årets forhandler i 2017

Og Øyans Bil kan sin Mitsubishi fra A til Å og vet å yte god service. Derfor har de mange faste kunder, og tilskudd av nye kunder, som ofte blir faste.  

– Vi er opptatt av gode biler, av å ha et godt arbeidsmiljø og å ta vare på hver og en som kommer for å besøke oss, sier Tone. 

Og 2017 ble de kåret til «Årets Forhandler» blant alle Mitsubishi-forhandlere i Norge. 

– Her jobber alle sammen for hverandre. Vi har et veldig godt samhold, og alle deler stor interesse for bil, sier Dag Erik Holtan, servicesjef for verkstedet, som har jobbet ved Øyans i 11 år. Han understreker at den gode tonen og gleden av å være et godt lag, er nok noe kundene plukker opp når de kommer innom. 

For Øyans Bil er mer enn en bilforhandler, noe som kommer kundene til gode. De har også et stort verksted, et dekkhotell og bytter ruter. 

– Ja, her får du alt du trenger, påpeker Dag Erik, som er en av mange ansatte som har jobbet i årevis i bedriften. 

– Ja, her blir mange. Dette er gjengen min, sier Tone med et smil. Og ønsker oss en god dag videre - med en klem. 

Prøv en Mitsubishi Outlander PHEV 2019-modell:

Har du lyst til å besøke Øyans Bil i Sandefjord, slå av en hyggelig prat og prøvekjøre Norges mest populære ladbare hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV? Legg igjen navn og epost, og du vil bli kontaktet for prøvekjøring. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet