Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med Peugeot vil du ta en omvei

Annonse fra Sentrum Auto AS

Noen ganger er reisen like viktig som målet. Ved Sentrum Auto i Sandefjord heier de på fine kjøreopplevelser med den ultimate turbilen - Peugeot, og oppfordrer alle til å ta en omvei.

Sentrum Auto AS ligger sentralt i Sandefjord sentrum. De er forhandler av Peugeot og Kia, nybil, bruktbil og har eget merkeverksted. 

Adresse:  

Prinsensgate 8,
3211 Sandefjord

– Det er ikke bestandig vi kjører rett til jobb, for å si det sånn, sier Ole Bjørn Johannessen, selger ved Sentrum Auto i Sandefjord. Hånden er på rattet i en Peugeot 3008 SUV 2018-modell, og høsttrærne farer stille forbi. Han digger å kjøre den suverene franske bilen, og det er han ikke alene om. 

– Peugeot er jo kjent for sine gode kjøreegenskaper. Derfor får alle som kjøper hos oss boka «Omveier», som viser flotte kjøreruter rundt om i Norge. Det er ikke alltid det gjelder å komme seg fra A til Å. Noen ganger gjelder det å nyte turen. Og en god kjøretur er denne bilen skapt for, forteller han. 

På tur i Sandefjord med Sentrum Auto

Løvet daler fargerikt fra trærne. Disen ligger tungt i åsen. Fra Sentrum Auto sentralt i Sandefjord, invitere Ole Bjørn og kollega, Glenn Ove Nilsen, på kjøretur - for å oppleve litt av den franske følelsen disse bilene har på veiene. 

– Hører du hvor stille den går. Visste du at dette er en diesel-bil? sier Ole Bjørn i det han lar bilen suse opp Nedre Åsen.  Kollegaen følger etter i en hvit 5008 SUV, som en tyst skygge i bakgrunnen. 

I en sving er det turgåere, som kaster lange blikk mot den spreke 3008 i rødt. 

– Ja, dette er en bil med design som byr på oppmerksomhet, sier han og parkerer på Sandefjords tak - Mokollen. Vårlyset får bilene til å glinse i det tåken letter. Et oransje teppe av løv brer seg i bakgrunnen. En høstlig biltur kan ikke bli bedre. 

Ole Bjørn Johannessen (t.v) og Glenn Ove Nilsen er bilselgere ved Sentrum Auto i Sandefjord. De legger ikke skjul på at de selv tar noen omveier bak rattet på en Peugeot i ny og ne. (Foto: Siw M. Myhre)

(artikkelen fortsetter under fakta om leasing)

Lease en Peugeot SUV

Enten du trenger god bagasjeplass, 7 seter eller en bil som tar seg godt ut – og får deg frem. Med en SUV fra Peugeot får alle i bilen en god opplevelse.

PEUGEOT 2008 SUV ALLURE

110 HK AUTOMAT

LEASING 2.395,-

PR/MND* inkl. vinterhjul

PEUGEOT 3008 SUV ALLURE

130 HK AUTOMAT

LEASING 3.195,-

PR/MND* inkl. vinterhjul

PEUGEOT 5008 SUV ALLURE

130 HK AUTOMAT

LEASING 3.695,-

PR/MND* inkl. vinterhjul

Leasing 2008: Startleie/etablering gebyr 65.235 kr. Månedsleie 2,395kr og totalpris 152.970 kr vil variere med rentenivået

Leasing 3008: Startleie/etablering gebyr 67.423 kr. Månedsleie 3.195kr og totalpris 183.958 kr vil variere med rentenivået

Leasing 5008: Startleie/etablering gebyr 69.785 kr. Månedsleie 3,695kr og totalpris 204.320 kr vil variere med rentenivået

1,99% Kampanjerente/ nom.rente 3 års bindingstid, kjørelengde 30000km.

3008 - tøffest i klassen

Så hvorfor er 3008 så god å kjøre?

– Dette er en SUV der du sitter høyt, har god bakkeklaring i en bil som er en fryd å kjøre. Og det er god plass, om du har mange i bilen eller skal frakte noe. Dette er også en bil folk legger merke til. Det første mange kunder gjør når de kommer inn til oss er å kommentere den stilige designen, sier Ole Bjørn idet han klyver ut av bilen og nyter utsikten.

– Som vi sier om Peugeot - det er «motion and emotion», påpeker Ole Bjørn med et smil. 

Det er en grunn til at denne bilen ble kåret til årets bil i Europa i 2017. 

Og storebroren 5008 er like lekker og lettkjørt - bare større. Den perfekte familiebilen med sju seter og mye plass. 

Infotainementsystemet styres med en kombinasjon av trykkfølsomhet og modusknapper, og du velger selv hvordan du ønsker å stille displayet.

I-cockpit med digital skjerm

For ingenting er tilfeldig når det kommer til å få en god kjøretur i en SUV fra Peugeot. Alt fra designet rundt sjåføren til det heldigitale displayet i front, byr på en eksklusiv følelse av kjøreglede. 

– Dette digitale displayet kan du stille inn etter eget ønske, samtidig som oppdatert GPS-skjerm sørger for at du vet hvor du skal, understreker Ole Bjørn. 

Men det kan jo hende du blir fristet til å ta en omvei, når du koser deg bak rattet. 

–Du er uansett alltid i trygge hender i en Peugeot. Disse bilene har Active City brake, aktiv blindsonevarsler, aktiv filskiftevarsling, Adaptive Cruise Controll med full stopp. Skulle det oppstå uforutsette hendelser, så har bilen «alt» av sikkerhetsutstyr for å avverge ulykker, sier han og lar bilen gli nedover kollen.

Veien går videre mot havna i Sandefjord. Sjølukten river i nesen der den grusete veien byr på en dump eller to. Det plager verken passasjer eller sjåfør som lar blikket hvile på småbåtene og det stille vannet. 

Lokal bilforhandler med personlig service

Etter noen gode magedrag sjøluft, går veien mot sentrum igjen. 

Tilbake til Sentrum Auto, som har hatt Peugeot i mange år og er en tredjegenerasjons familiebedrift. Som kjenner merket og vet hvor gode kjøreopplevelser den kan gi. 

– Av og til får vi både kake og konfekt fra fornøyde kunder. Det setter vi stor pris på. Jeg tror, som lokal forhandler, så kommer vi tettere på folk. Vi har mange faste kunder her. Og det er mye latter og humor. Også gjør vi litt stas på alle kunder som kjøper ny bil av oss. 

Hvordan det?

– Vi har en formell avduking for kunden, sier han og peker på en bil inne i lokalene med en mørkeblå duk over seg. Snart får denne Peugeot-en en ny eier på staselig vis fra Sentrum Auto 

Også boka «Omveier» da - hvor det står: «I en Peugeot er også veien målet». God tur!

Prøvekjør en Peugeot SUV

Lyst til å ta en omvei og teste ut Peugeots gode kjøreegenskaper? Legg igjen navn og epost, og du vil bli kontaktet. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet