Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Kundene får den samme gode servicen

Annonse fra Funnemark Sandefjord AS

Toyota Sandefjord blir nå en del av Funnemark. Det er bare en fordel for kundene.

Funnemark Sandefjord, tidligere Toyota Sandefjord, er forhandler av Toyota. Bedriften er i dag plassert på Pindsle Industriområde og har 20 ansatte, fordelt på verksted, skadeavdeling, salg og økonomi. Toyota har gjort dem til en av markedslederne i Sandefjord.

Den 1. oktober 2018 skiftet Toyota Sandefjord AS navn til Funnemark Sandefjord AS

Adresse: 

Pindsleveien 15
3221 Sandefjord

Etter 47 år har bilforhandleren kjent under navnet Toyota Sandefjord AS gått inn som en del av Funnemark-konsernet. Med det har de blitt del av et stykke solid, norsk bilhistorie. 

Samarbeid kan føre til bedre tilbud 

Funnemark er en familiebedrift som har solgt biler i Norge i over 100 år, og siden 1972 har Toyota vært i fokus. Funnemark har sju forhandleranlegg i Vestfold, Telemark og Buskerud, og selger over 4000 biler hver år fordelt på nytt og brukt. Toyota Sandefjord blir den syvende anlegget under Funnemark-paraplyen, men hva betyr denne fusjoneringen for de mange trofaste kundene?

– Kundene trenger ikke bekymre seg. Vi er de samme ansatte, som skal yte den samme servicen som vi er kjent for.

Det sier Tom Gulliksen, salgssjef i Sandefjord. Han mener det bare er en fordel å bli en del av et større konsern. Funnemark jobber svært likt som de er vant til fra før i Sandefjord, med teambuilding og god lagånd.

– De ansatte jobber under samme arbeidsvilkår. Vi styrer det som vi har gjort fra før, og er fortsatt en egen avdeling.

Så selv om de ikke vil merke stor forskjell, er det først og fremst kundene som kan dra nytte av fusjoneringen.

– Større innkjøp og samarbeid kan for eksempel føre til at vi får enda bedre tilbud og kampanjer, sier Gulliksen. 

Funnemark Sandefjord, tidligere Autoservice og Toyota Sandefjord, har solgt Toyota siden tidlig 70-tallet. Den første Toyota Corolla ble solgt i 1972 av Arne Reiten.

Større innkjøp og samarbeid kan for eksempel føre til at vi får enda bedre tilbud og kampanjer

Tom Gulliksen, salgssjef

Funnemark har solgt biler i over 100 år. Her er en annonse de hadde i Varden i 1926.

Kundene på alvor

Etter å solgt biler i Sandefjord i 47 år, sitter gjengen hos Toyota med verdifull kunnskap om lokalområdet. De har også en trofast kundemasse.

– Vi selger først og fremst til befolkningen i byen og områdene rundt. Kundemassen vår er veldig lokal, og det handler blant annet om lettheten vil tilbyr rundt bilkjøp. Vi har hele pakka, fra salg til verksted, og også et dekkhotell. Vi gjør bilholdet enkelt, sier Gulliksen.

I tillegg til nybilsalg omsettes det også en del bruktbiler. Uansett hvilken tjeneste du ønsker av Toyota Sandefjord er den gode servicen som er i fokus.

– Produktene våre skal være av god kvalitet, og vi skal yte god service. Det har alltid vært sånn, og vi tar kundene på alvor. 

Tenker miljø

Og kundene, de kommer igjen år etter år, og det trenger ikke være bekymret for fremtiden. Nå som det er stort miljøfokus rundt bilteknologi, er det bare en fordel at Toyota jobber mot å bli en stadig grønnere bilprodusent. De har også den høyest oppnåelige miljøsertifiseringen.

– Vi har vært ledende på hybridteknologi lenge, og Toyota tenker miljøpolitikk. Vi skal være miljøledende i hele bilens livssyklus, sier Gulliksen.

Toyota ble i 2017 kåret til verdens grønneste bilprodusent, og kom på 16. plass totalt av over 500 internasjonale bedrifter i en kåring fra Newsweek.

– Vi faser jo ut diesel, og selger sjelden rene fossilbiler. Nesten all nybilsalg er hybrid, og det er et godt valg for både miljøet og lommeboka, forteller Gulliksen

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet