Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik fargelegger de et gammelt hus fra 1600-tallet

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Der totalrenovering av hus ofte kan føre til full samlivskrise, er det fortsatt god tone og lett flørt over malekost og veggoppsett for Kristin og Borgar. En paneldebatt er på gang i huset fra 1600-tallet, men hjelpen fra Carlsen Fritzøe er uvurderlig.

Bort med jordgulv og tunge steiner. Vegger er revet, men mye er beholdt for å ta vare på sjelen hos den 425 år gamle verneverdige familieboligen på gården Lindhjem i Vestfold.

– Det har tatt seks uker å grave, ribbe, flytte og rive, forteller Kristin Lindhjem, mens mannen Borgar Lindhjem lener seg lett mot en stabel av Walls2Paint-plater, som snart blir å se på mange av veggene. 

Paneldebatt og oppussingssult

Sist vi var på besøk sto de på jordgulv og var støle i armene, men full enighet om prosjektet er det ikke alltid.

– Jeg vil gjerne beholde det gamle panelet på den ene veggen i stuen, sier Borgar, men Kristin rister på hodet. Hun vil ha slette, nye vegger i hele rommet.

– Forholdet vårt skranter på grunn av denne paneldebatten, sier hun leende, men blikket hun sender mannen sin er ikke til å ta feil av. Paret har fortsatt kjærlighet og oppussingssult i blikket. Og nå begynner nemlig det morsomme - velge farger, male og få interiøret på plass.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert på Sør- og Østlandet. Carlsen Fritzøe er en komplett leverandør av kvalitetsprodukter innen trelast, byggevarer, jernvarer, interiør og kjøkken. De hjelper til med produktrådgivning, bestille materialer, transport og passer på at alt kommer til tiden. Du kan få litt hjelp eller få hele jobben gjort - de formidler de beste håndverkerne der du bor. Ta byggepraten hos Carlsen Fritzøe - de hjelper deg uansett størrelse på prosjektet.

Vet hvor de skal få byggehjelp

Mange vil nok forbinde et slikt prosjekt med slit og mas, men for dette driftige paret er det en lidenskap - og som vinnere av Norges vakreste hjem i 2017 (Bopluss) - går de inn i et nytt, stort prosjekt med et smil. Med god hjelp av sitt lokale byggevarehus - Carlsen Fritzøe i Sandefjord. 

Der er de på fornavn med de ansatte, kan telefonnummeret til proffhjelp Trond Andreassen utenat og kan få hjelp til alt fra A til Å til store og små boligprosjekt. Og etter et så langt samarbeid, kan Trond også nummeret til paret utenat.

Tips, råd og smarte løsninger veies og prøves, og i disse dager går det mang en kopp kaffe over fargebaren hos Carlsen Fritzøe. Nå skal det males!

– Jeg er veldig glad i farger og hva det gjør med et rom. Jeg syns det er ekstra gøy å komme til Carlsen Fritzøe der de som jobber der er like engasjert i farger som meg, forteller Kristin. 

Jeg syns det er ekstra gøy å komme til Carlsen Fritzøe der de som jobber der er like engasjert i farger som meg

Kristin Lindhjem

Fargevalget trenger ikke være så vanskelig

For det er ingen hemmelighet at interiørdesigner og blogger Kristin er lidenskapelig opptatt av farger. 

Hun har allerede lagt en gjennomført fargeplan for den gamle generasjonsboligen, som nå skal bli deres felles hjemmekontor.

– Jeg er opptatt av fargene som opprinnelig er brukt i huset og ta vare på historien, sier Kristin og holder en over 100 år gammel blomstrete portgjere (ref. dørgardin) i grønt, duse rosatoner og rustrødt i armene. Den har hengt i huset i en liten evighet, og nå skal disse fargene få nytt liv.

– Jeg liker farger som er tidløse og som kan brukes i en mer moderne vri. Det er jo helt fantastisk at Jotuns nyeste fargepalett stemmer overens med farger som var i huset for 100 år siden. Men jeg må ha akkurat de rette nyansene, forteller Kristin begeistret.


Og der kommer malespesialist, Linn Edna Kåsereff Artnsen, fra Carlsen Fritzøe inn for å hjelpe. En liten tur til det lokale byggevarehuset i Sandefjord, så står hun klar med ekspertisen og en fargemåler i hånden.

– Trender er gøy, men vel så viktig for meg er å finne fram til farger som kunden liker. Farger gjør noe med humøret, følelsen og hverdagen, sier hun. Så begynner Linn og Kristin å prate maling og farger over disken og glemmer så og si alt og alle rundt seg. 

Frelst av Walls2Paint

Og der Kristin brenner for farger og interiørløsninger, er mannen hennes, Borgar, sjefen for det praktiske - og akkurat for øyeblikket er han frelst på Walls2Paint-veggplater.

– Jeg må innrømme, jeg var veldig skeptisk i begynnelsen. Men det er jo så enkelt og tidsbesparende, påpeker han. Walls2Paint er veggplater som er et alternativ til de gamle gipsplatene. Sett de opp og mal.

– Også trenger jeg ikke være redd for å henge opp litt tyngre hyller på veggene, skyter Kristin inn.

– Og jeg slipper sparklejobben. Det liker jeg veldig godt! sier Borg

Dette er Walls2Paint:

1. montèr platene

2. mal eller tapetser

3. ferdig vegg

- Ferdig veggplate dekket med tapet
- Trenger ikke slipes (for best resultat kan det etter første strøk med maling være lurt å glatte forsiktig over skjøten med et finkornet pussepapir)
- Plateskjøten skal limes med èn fyldig limstreng
- Tidsbesparende og enkelt å sette opp

Resultat: Slette, slitesterke og skrufaste vegger

Walls2Paint. Borgar er i full gang med å sette veggplatene Walls2Paint i stuen. Da blir det slette fine vegger å male på. Kristin er klar for å velge farger. (Foto: Siw M. Myhre)

Kjøkken fra Sigdal får sin naturlige plass

Det gamle huset begynner å ta ny form. Gulvet er støpt med ventilering og vannbåren varme, isoleringen er på plass, kjøkkengulvet er flislagt og et splitter nytt kjøkken har funnet sin plass.

– Det var et gammelt Sigdal-kjøkken her, så det var helt naturlig å sette inn et nytt Sigdal-kjøkken, i robust stil. forteller Kristin. Og med Carlsen Fritzøe som totalleverandør, var det en kort rusletur fra malingsavdelingen til kjøkkenavdelingen - og tilbake igjen. Det som er unikt med Sigdal Kjøkken, er at du kan få kjøkkenet i akkurat den fargen du ønsker. Og hos Carlsen Fritzøe kan du velge blant nærmere 2.000 farger i fargebaren - slik at du finner eksakt den nyansen du vil ha.

– Vi fant en helt nydelig grønnfarge i en liten malebutikk i Yellow Springs i USA. Vi tok med en fargeprøve og nå får vi vårt Sigdal-kjøkken akkurat slik vi vil ha det, sier Kristin med et smil og ser på de grågrønne kjøkkenskapene, som sakte men sikkert finner sin plass i det gamle huset.

Grønn oase og helhetlig stil

I dette øyeblikket har Kristin favnen full av maling - og tapetprøver, som skal testes opp mot hverandre. Grønn blir en gjennomgangsfarge - som skal gi helhet i huset. En ny peis fra Norpeis, kalt Monaco, i stua, skal dekoreres med grønne, glossy fliser fra Italia. Kristin har også valgt en vakker fiskebeinsparkett fra Boen, som passer både stilen på huset og fargene.

Kristin virker en smule forelsket der hun lar blikket gli over Jotuns fargeprøver, som snart blir testet ut på mang en vegg. Det er mye kjærlig fnising i den over 400 år gamle boligen. Som om bare noen uker er deres nye, felles kontor. 

Alt er bestilt og kjøpt via Carlsen Fritzøe

– Walls2Paint - sponplater

– Fiskebeinsparkett fra Boen

– Sigdal kjøkken - modell Scala Inframe

– Peis - Monaco fra Norpeis

– Lintapet fra Borge/Borås Tapeter Linen

– Soaped Oak 5555

– Pensler og penselrens

Fargevalg til huset fra Jotun LADY

Vegger:

12083 Devine

5249 LINBLÅ

0552 Tudor

12077 Sheer Grey

12078 Comfort Grey

Dører:

1877 Valmuefrø

2727 Red maple 

Familiegård. Lindhjem er en familiegård fra 1600-tallet, som Kristin og Borgar har tatt over. (Foto: Siw M. Myhre)
Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet