Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nystartet elektrofirma med store ambisjoner

Annonse fra Fjorden Elektro AS

Da Geir Mathisen og Svein Tore Hedberg etablerte Fjorden Elektro i oktober 2018, var det med tomme ordrebøker. Etter kun tre måneder har Fjorden Elektro opplevd en nærmeste eventyrlig etterspørsel, som bare ser ut til å fortsette videre inn i 2019. Som det heter på godt norsk – "The sky is the limit!"

Selv om de startet Fjorden Elektro så sent som i oktober i fjor, har begge lang fartstid i elektrobransjen. Foruten bred erfaring som elektriker, har Svein Tore Hedberg jobbet flere år som prosjektleder og faglig ansvarlig. Geir Mathisen på sin side har kompetanse på blant annet sterkstrøm og svakstrøm med brannvarsling som spesialfelt, samt bakgrunn fra grossistleddet.

– Vi traff hverandre på et fagseminar for en del år siden. Vi fant fort tonen og utfylte hverandre godt, nesten som et gammelt ektepar, humrer Hedberg.

Hedberg og Mathisen jobbet også i samme firma i 2-3 år før de begge fant ut at tiden var inne for å finne på noe nytt og spennende. Noe jo gamle ektepar flest har godt av fra tid til annen.

– For oss handlet det mye om egenutvikling. Etter mange år på samme sted ønsker man gjerne å gå videre, forme sin egen hverdag og skape noe fra bunnen av, mener Hedberg.

Etter å ha startet med tomme ordrebøker, jobbet de dag og natt for å skaffe kunder og rekruttere elektrikere til det den nye virksomheten.

– I oppstarten jobbet vi døgnet rundt, noe som var krevende, men verdt det. Vi har fått henvendelser fra aktører vi kjenner fra tidligere som ønsker å samarbeide med oss, forteller Hedberg.

De har hele tiden jobbet målbevisst for å rekruttere mange nok elektromontører for å håndtere den økende oppdragsmengden. Akkurat nå er de ti ansatte, målet å være 15 ansatte innen utgangen av 2019. Samtidig har de fokus på inntak av lærlinger.

– Som en bedrift i en vekstbransje har vi et samfunnsansvar når det gjelder å videreføre faget. Det vil alltid være behov for flere elektromontører. Som lærebedrift har vi alle muligheter til å forme morgendagens fagarbeidere, sørge for at de trives og blir værende, understreker Hedberg. 

Sin unge alder til tross - Fjorden Elektro hatt en enorm vekst. Det gleder Svein Tore Hedberg (t.v.) og Geir Mathisen.

Lokal tilstedeværelse med høy kompetanse

For Fjorden Elektro er det også en fordel at de holder hus i Vestfold Interiør & Proffsenter sammen med en rekke andre håndverkerbedrifter som malere, snekkere, murmestere og flisbutikker.

– Vi ser stor verdi av å være samlokalisert med andre fagfolk i byggebransjen. Det gjør det enklere å dra nytte av hverandres kompetanse i ulike prosjekter, mener Hedberg.

Fjorden Elektro satser hovedsakelig lokalt, men det betyr ikke at de ikke jobber utenfor Sandefjord og Vestfold. Blant de største prosjektene fremover er et nytt lager- og kontorbygg for Fritzøe Engros og nesten 300 studenthybler i Bø i Telemark. I tillegg har de inngått rammeavtaler med flere store byggmestere og eiendomsutviklere i Sandefjord.

– Vi har som mål å være en god serviceaktør mot privatmarkedet. Gode rammeavtaler med lokale byggmestere vil generere mange servicejobber for oss, mener Hedberg.

Bedriften har høy kompetanse innen alle typer elektroinstallasjon. Med sentral godkjenning i klasse 2 for både prosjektering og utførelse, er de kvalifisert for å jobbe på alle typer bygg. De er også Smarthus-sertifisert, og har flere ansatte som er utdannet til å kunne prosjektere og installere komplette smarthus-anlegg.

– Etterspørselen etter smarthus er økende, selv om det fortsatt er mest for spesielt interesserte. Men dem blir det stadig flere av, hevder Hedberg, som selv er genuint interessert.

Elbillading er et annet viktig satsningsområde for Fjorden Elektro. Utviklingen på dette feltet går i en rasende fart, og løsningene vil bli både flere og bedre de neste årene.

– Innen elbillading finnes det i dag mange muligheter folk ikke er klar over. Blant annet hurtiglading med styring, som gjør at du kan øke effekten på tider av døgnet når du ikke bruker så mye strøm ellers. Dette vil være aktuelt for alt fra mindre eneboliger til større borettslag, sier Hedberg. 

Konkurransen i markedet er hard. Derfor må vi alltid levere den servicen og den kvaliteten kundene forventer.

Svein Tore Hedberg, Fjorden Elektro

Kay Hansen (t.v.) og Magnus Andersen påtar seg oppdrag også utenfor Sandefjord.

For Fjorden Elektro er det et mål å gjøre seg enda mer synlig på markedet for smarthus og elbillading, som vil være to av bedriftens viktigste satsningsområder i tiden som kommer. Målet å gjøre seg så attraktive som mulig.

– Konkurransen i markedet er hard. Derfor må vi alltid levere den servicen og den kvaliteten kundene forventer. Dersom kunden er fornøyd med både utført jobb og at elektromontøren er en knakandes hyggelig type, er det stor sjanse for at kunden ringer oss neste gang, mener Hedberg.

Det er et godt norsk uttrykk som heter "The sky is the limit". Det er vanskelig å spå fremtiden, men alt tyder på at Fjorden Elektro får nok å gjøre i 2019. For Svein Tore Hedberg og Geir Mathisen er det likevel ikke et mål å bli store bare for å bli store.

– Vårt mål er å jobbe med spennende prosjekter og hele tiden følge med i tiden for å utvikle oss. Vi skal vokse akkurat nok til å kunne håndtere oppdragsmengden vi har tatt på oss. For oss tilsvarer dette en stab på 15 personer, avslutter Hedberg.

Fjorden Elektro er en nystartet elektroentreprenør i Sandefjord med store ambisjoner. Med stadig økende oppdragsmengde, er de nå på jakt etter flere dyktige elektromontører. Er du en av dem?

Fjorden Elektro AS

• Etablert av Geir Mathisen og Svein Tore Hedberg i oktober 2018.
• Er i dag sju ansatte, men har som mål å være 15 ansatte innen utgangen av 2019.
• Totalleverandør innen elektroinstallasjon.
• Sentral godkjenning for prosjektering og utførelse, tiltaksklasse 2.
• Smarthus-sertifisert.
• Har smarthus og elbillading som viktigste satsningsområder

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet