Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fagfolk som alltid holder fasaden

Annonse fra Tveiten & Riis Murmesterfirma AS

For Murmester Tveiten & Riis AS har det alltid vært viktig å holde fasaden. Gjennom snart 25 år har den driftige Sandefjord-bedriften vært med på det som er av teglsteinsfasader og murbygg i distriktet. Mange fornøyde oppdragsgivere har sørget for at ordreboken for 2019 er så godt som full, og flere store prosjekter står for tur.

Adresse
Einerveien 8, 3229 Sandefjord

Åpningstider
Mandag-fredag: 08:00 – 15:30

Det hele begynte relativt beskjedent i 1996, da Kjetill Tveiten og Kent Lundquist etablerte murerfirmaet Tveiten & Lundquist. Året etter kom broren Thomas Tveiten inn på eiersiden. Sammen drev de firmaet i 12 år, før Lundquist ble syk og døde i 2008.

Brødrene ble da enige om å skulle finne en annen murmester i Sandefjord å drive videre med. Valget falt på Lars Chr. Riis, som de fusjonerte med i 2011. I dag er de fire medeiere i firmaet – brødrene Tveiten, Lars Chr. Riis og Anders Salomonsen, som kom med i 2016.

– Siden vi startet i 1996, har vi hatt en nærmest eventyrlig vekst når det gjelder ansatte og omsetning. Fra å være tre personer og 1,5 millioner i omsetning det første året, hadde vi hele 68 millioner i 2018, forteller daglig leder Kjetill Tveiten.

Bedriften har i dag cirka 55 fast ansatte, men leier også inn folk ved behov. I perioder kan de være snakk om så mange som 20 mann. Geografisk jobber de først og fremst i Vestfold, Telemark og Buskerud, men de jobber også nedover mot Agder og i Sør-Norge for øvrig.

– Jeg tipper at vi samlet har murt mer enn 150.000 kvm med teglstein i løpet av årene. Det er alle typer teglsteinsfasader på store og kjente bygg så vel som små og ukjente, smiler Tveiten.

En teglsteinsfasade holder seg uforskammet godt i tiår etter tiår. Den krever minimalt med vedlikehold og har en tidløs kvalitet som passer inn stort sett over alt. Kjetill Tveiten er stolt over de mange byggene han har vært med på.

– Du kan komme tilbake etter 20 år, og fasaden er like fin. Jeg har sagt til kona at når vi blir pensjonister kan vi bruke dagene på å reise rundt og se på alt det flotte vi har gjort, ler Tveiten.  

Giedrius Margevicius i full gang med arbeidsdagen. Her jobber han med kalkpuss.

Bygger for den lokale utviklingen

Det er mange som bygger i mur også i dag, og Tveiten forteller at de fortsatt har mange jobber som omfatter nettopp teglsteinsfasader. Men firmaet har også høy kompetanse på alt det andre som hører med til murerfaget.

– Vi jobber med det meste som har med fasadepuss, skifer og stein å gjøre. I tillegg har vi høy kompetanse på flislegging og våtromsarbeider, understreker Tveiten.

Selv om de har noen prosjekter i egen regi, jobber de stort sett som underentreprenør for større utbyggere og entreprenører som Veidekke, Skanska, JM og PEAB. Blant de største prosjektene i 2019, er Jotun fabrikker i Sandefjord.

– Dette er en veldig stor jobb som omfatter alt av mur- og flisarbeider. Prosjektet skal etter planen være ferdig før sommeren, forteller Tveiten.

Et annet stort prosjekt er Randviktoppen for Format Eiendom. Her skal de utføre teglsteinsfasader og all innvendig flislegging av bad. I tillegg kan vi nevne Kilen Brygge i Sandefjord, Horten indre havn og et stort leilighetsprosjekt i Kristiansand, som nettopp er ferdigstilt. Alle disse tre er arbeid med teglsteinsfasader.

– Ordreboken for 2019 er så godt som full allerede. Vi har til enhver tid 25-30 større og mindre jobber gående, sier Tveiten.

Han forteller at bedriften ikke har en bestemt strategi, annet enn at de har som mål å være en stor og seriøs aktør i sitt distrikt.

– Vi trenger ikke en overambisiøs strategi eller et svulstig slagord for å fronte det vi gjør. Så lenge vi alltid opptrer profesjonelt og leverer høy kvalitet til konkurransedyktig pris vil vi alltid være en aktør å regne med, mener Tveiten.  

Så lenge vi alltid opptrer profesjonelt og leverer høy kvalitet til konkurransedyktig pris vil vi alltid være en aktør å regne med.

Kjetill Tveiten

Pawel Szubielski i full gang med sprøyting av kalkpuss.

Rekruttering er viktig for at bransjen skal overleve

Store oppdragsgivere ser gjerne på om du har alt på stell når gjelder blant annet arbeidsforhold, HMS og sertifiseringer. Når du i tillegg gjør en god faglig jobb, blir kunden selvfølgelig fornøyd!

– Vi hadde en stor jobb på Skien videregående skole i 2018, der vi gjorde alt av flisarbeider på ca. 6000 kvm. Da ringte en av toppsjefene hos entreprenøren Skanska ens ærend for å fortelle meg hvor fornøyde de var med jobben vi hadde gjort, forteller Kjetill Tveiten stolt.

Når det gjelder rekruttering til mureryrket er ikke Tveiten bekymret. Som godkjent lærebedrift, har de et tett samarbeid med opplæringskontoret i Tønsberg, og de har til enhver tid flere lærlinger under utdanning.

– For å kunne jobbe på offentlige bygg, er det også et krav om at alle bedriftene har et visst antall lærlinger i arbeid, påpeker Tveiten.

Han mener fremtiden til mureryrket forutsetter at bransjen er interessert i å rekruttere lærlinger. Det har Murmester Tveiten & Riis tatt ansvar for, og alle som tar fagbrevet får tilbud om fast jobb i bedriften.

– Rekruttering av lærlinger er en av de viktigste måtene for å kunne fornye ressursene og ivareta håndverket. Her er i alle fall vi vårt ansvar bevisst, sier Kjetill Tveiten.

Mureryrket er et fagområde som stiller strenge krav til kompetanse og erfaring. Da er det godt å vite at jobben blir utført av kvalitetsbevisste personer med faglig stolthet og øye for detaljer. Murmesterfirma Tveiten & Riis AS har vært borti det meste – derfor er de også førstevalget for de fleste!. 

Tveiten & Riis Murmesterfirma AS

• Etablert i 1996.
• 55 fast ansatte.
• 68 millioner i omsetning (2018).
• Utfører alt innen teglsteinsfasader, fasadepuss, steinarbeider og flislegging.
• Jobber primært for større entreprenører i offentlig og privat sektor.
• Har Vestfold, Telemark og Buskerud som hovedområde, men tar oppdrag i hele Sør-Norge.

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet