Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

I år feirer vi 30-årsjubileum

Murmester med en solid historie

Annonse fra Murmester Oddvar Johannessen AS

30 år gammel startet Oddvar Johannessen sin egen murmesterbedrift i 1989. 30 år senere kan han se tilbake på en lang karriere som murmester, der han bokstavelig talt har bygget opp en solid bedrift stein på stein. Samtidig som han selv fyller 60 år!

Murmester Oddvar Johannessen AS

Adresse
Vokterveien 41, 3218 Sandefjord


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:30

Selv om Oddvar Johannessen har jobbet som murer i over 30 år, var det ikke i denne bransjen han startet sin yrkeskarriere. Han tok i sin tid utdanning som agronom og skogtekniker, og jobbet på begynnelsen av 80-tallet som driftsteknisk planlegger innen landbruket på Østlandet.

– Det var da jeg traff kona, og vi bestemte oss etter hvert for å flytte tilbake til Sandefjord. Fordi faren min jobbet som murer, fant jeg vel ut at det var det yrket som lå mitt hjerte nærmest. Du kan på en måte si at jeg har fått det inn med morsmelka, smiler Oddvar Johannessen.

Samtidig som det i 2019 er 30 år siden Oddvar Johannessen registrerte eget enmannsforetak, er det 25 år siden han ansatte sin første medarbeider. Siden har virksomheten vokst jevnt og trutt.

– Vi var relativt små i lang tid, men for rundt ti år siden opplevde vi stor vekst. Det har ført til at vi i dag er totalt 11 ansatte, inkludert meg og kona, som jobber på kontoret, forteller Johannessen.

I den senere tid har to av de ansatte mer involvert i den daglige driften. Dette for å bedre kunne håndtere det praktiske rundt alle prosjekter.

– Som eier og daglig leder jobber jeg nok litt for mye. Da er det greit å fordele oppgaver som befaringer og pristilbud på flere. Vi har fordelt ulike oppgaver og typer prosjekter oss imellom, der blant annet én har hovedansvaret for alle bad og våtrom, forteller Johannessen.

Det trengs, for nettopp rehabilitering av bad utgjør den kanskje aller største andelen av virksomheten. Her samarbeider de mye med byggmestere og andre håndverkere, og bistår gjerne med rådgivning i planleggingsfasen.

– Vi gir profesjonelle råd om alt fra plassering av dusj i forhold til rommet, til flistyper og innredning. Deretter utfører vi alt fra støping av nytt gulv til legging av membran og fliser, forteller Johannessen.

Han forteller blant annet at heldekkende foliemembran har erstattet den tradisjonelle smøremembranen på gulv og vegger, noe som gjør badet helt vanntett.

– I dag er det mye strengere krav til dokumentasjon på bad og våtrom. Det gir bedre kvalitet og kunden kan være trygg på at alt blir riktig utført, understreker Johannessen. 

Oddvar Johannessen startet for seg selv da han var 30 år. I år fyller han 60 år - og firmaet 30 år. Dermed er det duket for feiring i 2019.

Hektiske arbeidsdager hele året

Trenden i dag er at folk legger betydelig mer penger i oppussing av bad enn tidligere. Bad er i utgangspunktet dyrt, og kundene er opptatt av å få kvalitet for pengene. Det forplikter.

– Vi lærer noe nytt hver dag. Det er stadig nye måter å gjøre ting på, og produktene blir stadig bedre. Derfor må hele tiden holde oss oppdatert, ta nødvendige kurs og skolere oss videre, påpeker Johannessen.

Fordi de jobber så mye med bad, har bedriften fylt opp hele vinteren med oppdrag. Normalt er det rolig i vintermånedene, men nå er det full fart.

– I januar har vi faktisk måtte leie inn arbeidskraft, og det er veldig sjelden. Vi har også lenge snakket om å ansette en erfaren flislegger, så det er noe vi sannsynligvis kommer til å gjøre ganske snart. Det er bare å ta kontakt, oppfordrer Oddvar Johannessen.

Den erfarne murmesteren og hans dyktige kolleger jobber med mer enn bad og våtrom. Hjemmeværende i hyttekommunen Sandefjord, har det i løpet årene også blitt mange jobber på dette feltet.

– Vi oppfører alt fra ringmurer til større tilbygg. Vi støper gulv, legger skifer og naturstein. I tillegg bygger vi terrasser og trapper i fjell. Kort sagt alt som hører med til mureryrket, forteller Johannessen.

For mange er hyttelivet også synonymt med peiskos. Oddvar Johannessen har lang erfaring med muring og montering av peiser og andre ildsteder.

– Tidligere var det mest murpeiser og åpne ildsteder det gikk i. Nå er trenden mer innsatser, peisovner og stålpiper. Men vi murer fortsatt en del peiser både i hytter og bolighus, påpeker Johannessen.  

Et godt rykte medfører 30-årsjubileum

Bedriften har en stor fast kundekrets, der de største er byggmestere og entreprenører. I løpet av årene har det blitt bygget mange spennende prosjekter og gode samarbeidsrelasjoner.

– Det er mange dyktige byggmestere i byen som vi samarbeider fast med. Fordi vi kjenner hverandre godt etter mange års samarbeid, får vi god flyt og kvalitet i prosjektene, mener Johannessen.

Gjennom 30 år i det lokale markedet har Murmester Oddvar Johannessen opparbeidet et solid omdømme blant profesjonelle så vel som private kunder.

– Det er jo gjerne sånn at når du har behov for en murer, så spør du gjerne en nabo eller kollega om de har brukt en de er fornøyd med. Sandefjord er tross alt ikke så stort, og én godt utført jobb blir ofte til flere, mener Johannessen.

Selv om han blir 60 senere i år, har ikke Oddvar Johannessen planer om å gi seg med det første av den grunn. Likevel er han opptatt av rekruttering, og har i dag én lærling i arbeid. Målet er å ta inn enda en på sikt.

– Vi er et firma med relativt høy snittalder, så det er absolutt viktig å tenke rekruttering. Før eller senere må jeg overlate driften til andre, men akkurat stortrives jeg med å kunne jobbe hver dag, smiler Johannessen.

Murmester Oddvar Johannessen AS har bygget opp et solid omdømme på grunn av sine mange dyktige, erfarne medarbeidere. De jobber like gjerne for privatpersoner som for større entreprenører. Men uansett hvor stor eller liten jobben er, kan du være sikker på én ting – kvaliteten holder alltid samme, solide standard. 

• Etablert som enkeltmannsforetak i 1989 av murmester Oddvar Johannessen.
• Er i dag totalt 11 ansatte.
• Velrenommert murmesterfirma med solid kompetanse.
• Utfører alt innen muring, flislegging og natursteinsarbeider innendørs og utendørs.
• Jobber primært i Sandefjord og søndre Vestfold.

Har du et stort eller lite byggeprosjekt hjemme eller på hytta?
Murmester Oddvar Johannessen AS har løsningen!

• Grunnmur og gulv på grunn
• Tilbygg og rehabilitering
• Piper og piperehabilitering
• Pussarbeid
• Peiser og ovner
• Bad og våtrom
• Flislegging ute og inne
• Skifer og natursteinsarbeider
• Betongarbeider
• Forstøtningsmurer

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet