Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Andebu i vekst

Denne boligperlen lokker folk ut av byen

Det er en grunn til at 10 av 20 leiligheter i Skjeggerødlia allerede er solgt. Bli med til en landlig idyll i vekst, som blant annet lokker til seg byurbane Oslo-borgere.

Bilen ruller av gårde mellom skogkledde åser. Strålende sol får snøfonnene til å gnistre. Det er latter i luften der barn leker i snøen ved Andebu barneskole. En kort biltur fra Sandefjord, Tønsberg og E18, senker roen seg. Og for mange er dette å komme hjem.

-Andebu er et sted i voldsom vekst, landlig, men med kort vei til det meste, sier Pernille Strøm, salgskonsulent for Block Watne i Vestfold.

Ragnhild Langseth (t.v) trives godt i sin leilighet i Skjeggerødlia og trekker frem den gode planløsningen, tilgangen til lys og de naturskjønne omgivelsene. Pernille Strøm, salgskonsulent i Block Watne Vestfold, syns det er så stas å komme på besøk å se fornøyde beboere i et prosjekt hun har vært tett på i lang tid.

Fra trafikkstøy til nytt hjem i Skjeggerødlia

I Skjeggerødlia, en kilometer fra Andebu, er det full aktivitet på en liten høyde. Block Watne har bygd 12 leiligheter og åtte står igjen. De første beboerne fikk gleden av å flytte inn sommeren 2018.

Ragnhild Langseth, tidligere Oslo-borger, har lagt trafikkstøy og byens rastløshet bak seg og tilbringer ettermiddagen i skiløypene rett utenfor egen stue. Hun var en av de første som flyttet inn i Block Watnes leilighetsprosjekt.

- Jeg har rett og slett oppdaget hvor deilig det er å bo på landet. Skuldrene senker seg allerede når jeg går ut av bilen, forteller Langseth med et smil om munnen der hun sitter en romslig og lys leilighet, som ligger høyt og fritt, omringet av skogkledde åser.

- Jeg ble positivt overrasket over området. Det er kort vei til det meste av servicetilbud, og jeg har naturen rett utenfor døren. Det er ingen tvil om at jeg trives her, understreker hun, som flyttet til Andebu av familiære årsaker, og moren hennes, som er på besøk, klarer ikke dy seg.

-Det var godt å få henne ut av Oslo, sier moren med et glimt i øyet og en latter på lur.

Gode, romslige planløsninger

Block Watne bygger 20 romslige leiligheter i Skjeggerødlia - både 3- og 4-romsleiligheter, pent plassert i lave trehus. Bruttoarealet varierer fra 78 kvm til 98 kvm. 

-Det som går igjen er mange gode tilbakemeldinger på planløsningene. Det er lite døplass, masse plass til oppbevaring og smarte løsninger, som f.eks skyvedørsgarderobe på badet med plass til vaskemaskin og tørketrommel, sier Strøm, som sitter lunt med en kaffekopp i hånden i et stilrent kjøkken i hvitt.

På Skjeggerødlia har de en flott visningsleilighet, som gir et godt innblikk i planløsningen, kvaliteten og det å kjenne på gleden av en bolig der alt er nytt. Lyset slipper inn gjennom høye takvinduer. Det knitrer i ovnen en strålende vinterdag og det er enkelt å la seg synke ned i sofaen og nyte utsikten.

- Skulle jeg bodd i leilighet, så ville det vært her, sier Strøm, som etter å ha fulgt utviklingen av boligprosjektet, nok er Andebu-frelst selv. Og hun syns leilighetene har blitt så fine.

12 leiligheter er ferdigstilt. 10 av de 20 leilighetene har fått nye eiere. To er fortsatt ledig og de åtte siste skal nå bygges og stå klare til sommeren.

Nøkkelferdige boliger - flytt rett inn

For det er noe med følelsen av å kunne flytte rett inn i en bolig der alt er nytt. Der alt det tekniske fungerer. Der du bare kan konsentrere deg om å bo. Block Watne er opptatt av at et boligkjøp hos dem skal være trygt og oversiktlig.

-Det er noe med å flytte rett inn. Du trenger ikke løfte en malekost. Du kan bruke tiden på noe annet enn å pusse opp, sier Strøm.

Block Watne velger kun kvalitetsleverandører til sine boligprosjekter. Kjøkken og bad fra HTH, integrerte hvitevarer fra Siemens, Waterguard vannstoppesystem, balansert ventilasjon med varmegjenvinning og Boen-parkett på alle gulv, er noe av det som er standard i nyoppførte boliger.

-Ikke minst, du vet at det ikke kommer noen uforutsette utgifter på boligen. Block Watne har fem års reklamasjonsrett. Det er tryggheten ved å handle hos en stor og sikker aktør i boligmarkedet, som Block Watne er, understreker Strøm.

Mye for pengene i Andebu

Flere av dem som har kjøpt leilighet i Skjeggerødlia, kjenner Andebu fra før.

De flytter tilbake fordi de vet at de trives her. De har gjerne prøvd andre steder, men dette er plassen de vil bo i fremtiden, sier Strøm.

Og noe av grunnen, mener Strøm, er nærheten til det meste. Kort vei til både Sandefjord og Tønsberg, eget butikksenter med vinmonopol, matbutikk og andre servicetilbud. Ikke minst, for den aktive familien, er naturen utenfor stuedøren, både med turstier og badevann.

-Men målgruppen bommet vi på. Vi tenkte kanskje at dette prosjektet ville appellere til eldre, men der tok vi feil. Det er flere yngre og førstegangsetablerere som flytter inn. Jeg tror folk oppdager at de får vesentlige mer for pengene her - ikke minst, noe som er helt nytt.

Så hvem passer disse leilighetene for?

-Tja, vi har vel erfart at leilighetene i Skjeggerødlia passer for alle aldersgrupper som er ute etter en romslig leilighet på et vakkert sted, der mye vil skje i fremtiden, forteller Strøm. 

Redaksjonen i Sandefjords Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet