Rema 1000 øker mest av dagligvarekjedene

Dagligvarekjeden Rema 1000 økte mest i 2018.

Dagligvarekjeden Rema 1000 økte mest i 2018. Foto:

Av

Dagligvarebransjen økte med 2,8 prosent, eller 4,8 milliarder kroner, i 2018. Rema 1000 økte mest, ifølge Dagligvarerapporten 2019.

DEL

(Vestviken 24) Totalomsetningen i dagligvarehandelen var på 176 milliarder kroner, viser Nielsens Dagligvarerapport. Til tross for en nedgang på sju butikker i bransjen i 2018 er markedsveksten likevel høyere enn året før.

Det skjer etter en svært lav vekst i 2017.

Rema 1000 var dagligvarekonsernet som økte markedsandelen mest, med 0,4 prosentpoeng i 2018. Norgesgruppen gikk opp 0,1 prosent, mens Coop gikk tilbake 0,4 prosentpoeng, viser rapporten.

Omsetningen for Rema 1000 var 67,8 millioner kroner. Deretter fulgte Coop med 47,2 millioner kroner og Norgesgruppen med 41,7 millioner kroner.

Rema er størst

Rema 1000 er fortsatt landets største enkeltkjede med en markedsandel på 23,7 prosent. Det er imidlertid en beskjeden vekst fra 2017, da andelen var på 23,4 prosent.

Kiwi ligger på andreplass med 21,3 prosent, men haler innpå Rema 1000. Norgesgruppe-kjeden har gått opp fra 20,8 prosent i 2017.

Deretter følger Coop Extra med 13,3 prosent, opp 0,8 prosent fra 2017. Coop-butikken hadde dermed den største veksten i markedsandeler blant enkeltkjedene.

En rekke nye butikker

Det kom dessuten en rekke nye Rema 1000-butikker i 2018. Hele 16 nye butikker er etablert, noe som er desidert mest av alle dagligvarekjedene.

Coop-butikkene ligger på stedet hvil, mens Norgesgruppen har fått ti færre butikker.

Lavprisbutikkene dominerer det norske markedet, og andelen økte i 2018. Det er også her butikketableringen er størst. Lavprisbutikker står for 66,5 prosent av markedet.

Artikkeltags