Solid vekst for hotellnæringen i Vestfold

PALLPLASSERING: Kun Finnmark og Sogn og Fjordane opplever større vekst i hotellnæringen enn i Vestfold

PALLPLASSERING: Kun Finnmark og Sogn og Fjordane opplever større vekst i hotellnæringen enn i Vestfold Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Tallenes tale er tydelige: Vestfold er på pallen når landets 8 første hotellmåneder er talt opp, skriver Ellen Larsen, daglig leder i Visit Vestfold i en pressemelding.

DEL

(Vestviken 24) Fjord og nord dominerer når reiselivet tapetserer avisspaltene, og også Oslo har fått mye velfortjent oppmerksomhet etter spenstige satsinger. Hva så med Vestfold? Vi er på pallplass når SSB har gjort opp status for årets første 8 hotellmåneder!

LES OGSÅ: Gasellevinneren: – Fikk en idé om at jeg kunne selge hodet mitt til andre

Kun Finnmarkingene og Sogningene bedre

En gjennomgang av tallene viser at kun Finnmark og Sogn og Fjordane kan skilte med høyere prosentvis vekst enn Vestfold. Vi har økt med hele 4,7 % i perioden januar-august, landsgjennomsnittet er på 2,1 % vekst. Her er vinter, vår og sommer samlet i tallmaterialet, så dette er sterke resultater for landets minste fylke.

I tillegg til beinhard jobbing ved det enkelte hotell har vi ved inngangen av året fått Visit Vestfold som en felles arena. Ved oppstart uttalte hotelldirektørene i Vestfold: «Vestfold må bli synlige. De kvalitetene fylket har å by på må være langt fremme i bevisstheten, slik at vi blir et naturlig valg for reiser i så vel jobbsammenheng som fritid.»

Usynlighet selger ingenting, og det er først når vi får økt oppmerksomhet om våre fortreffelige kvaliteter, at den interne konkurransen kan slå inn. Vi trenger et felles organ som kan bane vei og forenkle den enkelte aktørs salgsjobb. Og etter dette har tallene pekt oppover også for Vestfolds synlighet! Visit Vestfolds mål om økt digitalt fotavtrykk med 20 % er innfridd til fulle. Ved overgang til ny nettplattform og dedikert satsing, økte antall brukere på Visit Vestfold i 2016 med 70 %, i 2017 har vi notert en ytterligere økning på 65 % i perioden januar-august.

LES OGSÅ: Dette har skapt Vestfolds største formuer

Samarbeid og digitalisering

Og det er flere som trekker i samme retning: Vi har mange små og mellomstore bedrifter som har bygd opp unike og attraktive aktivitetstilbud. Vi har en rekke arrangører av idrettsarrangementer som trekker store grupper til fylket, og ikke minst aktører som sørger for en kulturflom av de sjeldne som bidrar til attraktive opplevelser.

Samarbeid og digitalisering er gjennomgangstemaer på byens store næringskonferanser. I reiselivet har vi gått fra ord til handling: Vi har gått sammen på tvers av kommunegrenser og bransje i felles destinasjonsselskap.

Vi jobber dedikert med digital synlighet og kompetanseheving. Og det virker! Nå gjelder det å holde dampen oppe å legge grunnlag for ytterligere vekst!

Artikkeltags