Marked.no vil også levere maten hjem til deg

Hentepunkt: Slik vil hentestedene til marked.no se ut når virksomheten er i gang i Oslo fra februar. Om noen måneder starter de i Sandefjord.Foto: Privat

Hentepunkt: Slik vil hentestedene til marked.no se ut når virksomheten er i gang i Oslo fra februar. Om noen måneder starter de i Sandefjord.Foto: Privat

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kampen om handlevanene skjerpes. Snart byr marked.no på alternativer til de tre store aktørene i dagligvarebransjen. Med Komplett Group på laget.

DEL

(Vestviken 24) Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop møter en konkurrent med kjøring til døra og utlevering på hentesteder når marked.no «går live» i begynnelsen av februar.

Også mindre aktører som kolonial.no, AdamsMatkasse.no og godtlevert.no vil merke at en nykommer med muskler inntar dagligvaremarkedet.

De starter med sine mørkegrønne biler i Oslo- og Østlandsområdet. Deretter utvides radiusen måned for måned, til blant annet Bergen, Trondheim og Stavanger.

LES OGSÅ: Komplett Apotek tar opp kampen mot gigantene

Henter du maten selv, betaler du ikke noe ekstra. Levering hjem koster fra 49 til 99 kroner.

marked.no henvender seg til både private og bedrifter.

Til Sandefjord til våren

– Vi kommer til å etablere ett eller flere hentepunkter sentralt i Sandefjord, og distribuere dagligvarer rett hjem til lokale husstander i løpet av noen måneder, sier Ole Petter Wie. Han er administrerende direktør i Marked Gruppen AS, som står bak satsingen.

I tillegg til å være på eiersiden drifter Komplett det tekniske utstyret.

– De er invitert inn, ikke minst på grunn av sin lange erfaring med netthandel. De har mye å lære oss, sier Wie.

Rundt 75 ansatte på Komplett, deriblant Kjetil Andreassen, er i en periode framover testkunde. De begynte for en uke siden. Det samme gjennomføres for noen få betakunder i Oslo.

Investorene har kjøpt et tidligere Coop-lager i Groruddalen. Der forbereder 60 ansatte dagligvarekrigen. De skal snart bli flere hundre.

3.000 produkter

– Vi kommer til å ha 3.000 produkter fra starten av. Det er mer enn en gjennomsnitts dagligvarebutikk. Her kan du handle fleksibelt og komponere ukemenyen. Fisk og sjømat blir et satsingsområde.

LES OGSÅ: Komplett med reiseportal

Netthandel av dagligvarer utgjør i dag 0,5 prosent av totalen. I 2020 tror nykommeren at det vil øke til fem prosent, eller ca. 10 milliarder kroner.

Tap de første årene

I starten vil marked.no kjøre priser også langt under lavprisbutikkene. De regner med å tape penger både i år én og videre framover.

Synlig transport: Slik vil dagligvarene bli brakt rundt til kundene: I grønne biler. Foto: marked.no

Synlig transport: Slik vil dagligvarene bli brakt rundt til kundene: I grønne biler. Foto: marked.no

– Vi skal vokse, og derfor må vi tåle å tape penger. Men fra år fem skal vi ha avkastning, sier Ole Petter Wie.

Komplett medeier

Komplett Group ønsker ikke å kommentere engasjementet sitt i marked.no.

Det opplyser informasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes.

Konsernet er én av tre store investorer i selskapet Marked Gruppen AS, som står bak dagligvarekonseptet.

Sandefjord-selskapet eier 35 prosent av aksjene.

De to andre storeierne er Sundt AS (styreleder Christian Ringnes) og Klaveness Marine Holding AS (styreleder Eivind Reiten), som står for henholdsvis 35 og 20 prosent. Den siste tidelen av eierskapet er fordelt på nøkkelpersoner, blant dem topplederen, Ole Petter Wie.

Komplett Groups konsernsjef, Ole Vinje, er styreleder i Marked Gruppen AS. Med seg i styrerommet har han blant andre kollega Live Haukvik Aker, som er økonomidirektør i Komplett Group.

– Følger utenlandsk trend

Kjøp av dagligvarer på nett er en internasjonal trend, som nå kommer for fullt.

Rådgivningsselskapet Deloitte har nylig levert den 19. utgaven av «Global Powers of Retailing». Om det nye digitale skillet i detaljhandel skriver Deloitte at digital oppførsel og forventninger blant forbrukerne utvikler seg hurtigere enn det forhandlerne klarer å levere. De mener vi er raskt på vei mot en hverdag der omtrent alle forbrukere vil være knyttet til internett nesten hele tida.

Abonnement på mat

– Abonnement på mat er på full fart inn i det norske markedet, sier Martin Bryn, partner i Deloitte Norge.

LES OGSÅ: Filteret til Anniken tar de fleste Komplett-svindlerne

Han tror forbrukerne vil gå i to retninger samtidig:

– Standardvarer, som melk og brød, bestiller vi på nett og får brakt hjem, eller henter selv. Men skal vi ha venner på middag, prioriterer vi opplevelsen og velger butikken med det brede utvalget, de gode råvarene og den kompetente veiledningen, selv om dette er dyrere. For eksempel Meny.

Rammer lavprisbutikker

Derfor tror Bryn også på gode tider for spesialbutikkene, som for eksempel Brødr. Berggren.

– Taperne i det nye landskapet vil bli lavprisbutikkene, for eksempel Rema 1000, Coop Prix og Kiwi, dersom de ikke posisjonerer seg for abonne- ment på mat.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Artikkeltags